Photo ofTORELLÓ CAMINADES DIJOUS SALUDABLES 2022-2023 N.6 A LA COLÒNIA IMBERN 'EL PELUT', EL PLA DE CALLÍS I TORNAR Photo ofTORELLÓ CAMINADES DIJOUS SALUDABLES 2022-2023 N.6 A LA COLÒNIA IMBERN 'EL PELUT', EL PLA DE CALLÍS I TORNAR Photo ofTORELLÓ CAMINADES DIJOUS SALUDABLES 2022-2023 N.6 A LA COLÒNIA IMBERN 'EL PELUT', EL PLA DE CALLÍS I TORNAR

October 20, 2022
October 2022

near Torelló, Catalunya (España)

Activitat organitzada per les regidories de Benestar Social i Esports de l’Ajuntament de Torelló i l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) Vall del Ges, en el marc dels “Dijous Saludables, Caminades Saludables”.
Es realitzen cada dijous de 9:15 a les 11:15 hores del matí, de finals de setembre a finals de juny, començant i acabant al Mercat Municipal.
Son caminades suaus i no cal inscripció prèvia.

Avui hem anat a la Colònia Imbern o El Pelut donant una volta per el que havien estat uns jardins molt bonics i uns horts ben cuidats, passant per davant dels habitatges que sembla que ara els volen rehabilitar.
Seguidament hem pujat fins darrera el Restaurant L’ Auró; el camí aquí ja no es tant suau però si que es “entretingut” i tothom ha pujat. En un moment hem passat el Pla de Callís i caminant paral·lels al riu Ter hem arribat al Pont de Conanglell i ja fins el punt de sortida.
Com a curiositat, des de Ca l'Eudald hi ha la foto del riu Ter avui(sense la resclosa) i la del dia 31-01-21 quan encara hi havia la resclosa.
Han participat 55 persones.
El proper dijous anirem al Pedronet de la Miraculosa i acabarem sobre l’horari habitual.

COLÒNIA IMBERN O “EL PELUT”
La colònia, que s'estén per 140.000 m2, estava formada per la fàbrica, una fonda amb nou cases adossades a banda i banda, de tres plantes i golfes i obertures d'arc de mig punt i rebaixat, una filera de 4 cases per a dirigents, uns jardins, una zona esportiva, una sèquia, una església i una casa de pagès. Tota la colònia estava construïda de pedra de riu carejada amb estil modernista, que s'integra perfectament amb la natura.
Les diverses edificacions de la colònia estan abandonades i en procés d'enrunament i els jardins estan majoritàriament descuidats, per la qual cosa està a punt de perdre's un conjunt arquitectònic i urbanístic de primer ordre. Cal rehabilitar-lo urgentment.
L'any 1859 hom hi va establir una adoberia, convertida després en filatura. Va passar a mans de diferents propietaris, l'últim dels quals, Calvet, va renovar edificis i habitatges i va construir un nou pont, el 1923. El projecte va ser supervisat pel mateix Gaudí, que va fer canviar la maqueta de l'església diverses vegades. El 1928 Calvet s'arruïna i les obres queden aturades. El 1930 la compra la societat Ymbern i la posa en funcionament el 1931. L'any 1970 s'hi enregistraven 144 habitants. A partir del 1975 es va començar a abandonar gradualment, ja que els habitants es van anar comprant cases a Torelló. Els habitants de la colònia procedien del poble de Priego, a Còrdova.

9:15 h. Sortida. Mercat Municipal

Sortida. Mercat Municipal

Photo of9:48 h. Arcada del Pont del Pelut i riu Ter Photo of9:48 h. Arcada del Pont del Pelut i riu Ter Photo of9:48 h. Arcada del Pont del Pelut i riu Ter

9:48 h. Arcada del Pont del Pelut i riu Ter

Arcada del Pont del Pelut i riu Ter

9:50 h. Colònia Imbern. Entrada

Colònia Imbern. Entrada

10:00 h. Colònia Imbern. Final

Colònia Imbern. Final

Photo of10:19 h. Restaurant L' Auró i al fons Can Branques d'Orís Photo of10:19 h. Restaurant L' Auró i al fons Can Branques d'Orís

10:19 h. Restaurant L' Auró i al fons Can Branques d'Orís

Restaurant L' Auró i al fons Can Branques d'Orís

Photo of10:23 h. Vistes de la Colònia Imbern i del P.I. Matabosc Photo of10:23 h. Vistes de la Colònia Imbern i del P.I. Matabosc

10:23 h. Vistes de la Colònia Imbern i del P.I. Matabosc

Vistes de la Colònia Imbern i del P.I. Matabosc

Photo of10:42 h. Ca l'Eudald. Vista del P.I. Matabosc, el riu Ter(amb i sense la resclosa) Photo of10:42 h. Ca l'Eudald. Vista del P.I. Matabosc, el riu Ter(amb i sense la resclosa) Photo of10:42 h. Ca l'Eudald. Vista del P.I. Matabosc, el riu Ter(amb i sense la resclosa)

Ca l'Eudald. Vista del P.I. Matabosc, el riu Ter(amb i sense la resclosa)