تنگه چاه کوه-قشم

November 3, 2014
November 2014

near Chāhū-ye Sharqī, Hormozgān (Iran)

تنگه چاهكوه
دره یا تنگه چاهکوه از دیدنی های واجب الزیاره قشم است.در نزدیکی روستای چاهوی شرقی ،که خود در فاصله حدودا 70 کیلومتری شهر قشم قرار دارد. یعنی در قسمت غربی جزیره و کمی دور از خود شهر قشم.
به روستای چاهوی شرقی که برویم از انتهای روستا جاده ای است که ما را به ابتدای تنگه می رساند . ماشین ها را پارک می کنیم و در مسیری که طرفین اش سنگچین شده کمتر از یک کیلومتری را طی می کنیم تا به ابتدای تنگه می رسیم. در ابتدای دره چند چاه آب قرار دارد که در زمان قدیم توسط مردم محلی حفر شده اند. این چاهها که بر زیبایی دره نیز افزوده اند ، آبهای ناشی از بارش باران را در خود جمع کرده و مورد استفاده مردم قرار می گیرند.
دیواره های دره تماما از سنگهای رسوبی - ماسه ای تشکیل شده اند که عوامل فرسایش زا شکل های بسیار خاص،شگفت و زیبایی را پدید آورده اند،شکل هایی رویا گونه و اعجاب انگیز!
کمی که در دره جلو برویم دو شکاف را در طرفین خود می بینیم. در حقیقت می توان گفت چهار راهی تشکیل شده که هر کدام را که وارد شوید زیبایی های خاص خودش را دارد. درون این شکافها اشکال عجیب و غریبی در کف و بر دیواره های بلند وجود دارند که شما را مسحور خود می کنند. هر چه جلوتر برویم دیواره های مرتفع طرفین به هم نزدیکتر می شوند تا جایی که دیگر عملا امکان جلوتر رفتن وجود ندارد.
در کف نیز عرض شکاف به چند سانتی متر می رسد. دوستی می گفت اینها گسلهایی هستند ،پیدا بر روی زمین!
به هر حال درون تنگه معمولا سایه است و این باعث می شود که در فصول گرم سال نیز مشکلی در بازدید وجود نداشته باشد. اگر به قشم می رویم بازدید از تنگه چاکوه از واجبات است....