Tepeüstü-Kısıklı

September 25, 2022
September 2022

near Tepeüstü, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: -
Sonraki Parkur: Altunizade-Büyük Çamlıca

Rota Üzerindeki Semtler: Tepeüstü - Çakmak - Yamanevler - Ümraniye - Libadiye - Küçük Çamlıca - Bulgurlu - Kısıklı

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Bulgurlu'ya kadar başına, sonrasında bir arkadaşla yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Parkur, bir pazar günü, yürüyüşçü olan yakın bir arkadaşımı ziyaret öncesinde, erken yola çıkarak buluşacağımız bölgedeki eserleri görmek ve keşfetmek amacıyla oluşmuştur. Pendik Yenişehir tarafından Bulgurlu civarına en hızlı şekilde İETT'nin E3 Sabiha Gökçen Havalimanı - 4. Levent Metro otobüs hattını kullanarak gelinebilirdi. Ümraniye Tepeüstü durağından indikten sonra vaktimin olmasını da fırsat bilerek Bulgurlu civarlarına kadar yürüdüm. Zaten Bulgurlu dolaylarına kadar kulturenvanteri.com'a kayıtlı çok az eser olduğu için tempolu bir şekilde ilerledim. Böyle bir güzergahı izleyecek olanların Tepeüstü-Bulgurlu bölümünü toplu taşıma ile katetmesi daha mantıklı olacaktır. Keza, yürüyüşün en keyifli kısmı, Küçük Çamlıca, Bulgurlu ve Kısıklı dolaylarıdır.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Bu yüzden, yürümek yerine araç da kullanabilirsiniz.

Son izlekten sonra, kulturenvanteri.com'da "Kısıklı Su Terazisi 1" olarak kayıtlı eseri aradık. Önce işaretli konumda bir su terazisi göremedik, daha sonra tekrar aynı yere, bu sefer sitedeki yazıyı okuyup resme bakarak döndüğümüzde, eserin bir su terazisine ait olup olmadığı yönündeki şüphelendik. Fakat yine de fotoğrafını çekecektik, lakin eser hemen cumhurbaşkanın evinin hemen yanındaydı. Polislerle muhabbet ettik, evi korumakla görevli cumhurbaşkanlığına bağlı özel koruma polisleriyle görüştüler ve olumsuz döndüler. Eser, tarihi görünümü koruyor olsaydı, bizzat kendim görüşürdüm, ama ısrarcı olmadım.
Yukarıdaki linkten su terazisi olarak değerlendirilen yapının fotoğrafına göz atabilirsiniz.

İyi faaliyetler...

Cevher Ağa Cami Çeşmesi

Aynı çeşmeden simetrik iki tane vardi, biri caminin caddeye bakan cephesinin solunda, diğeri sağındaydı. Çeşmeler tamirat görmüştü (2012), yani orijinal değildi.

PictographReligious site Altitude 491 ft

Ümraniye Cevher Ağa Cami

PictographReligious site Altitude 450 ft

Namazgah Cami

Libadiye Çeşmesi

Bir başka ismi Haminnine Çeşmesi... Yakın zamanda restore edilmiş ve orijinalliğini kaybetmişti.

PictographPark Altitude 390 ft

Bir pazar gunu, halkimiz ssgolsun mamgal yakarak parki dumana bogmustu

Çeşme yok

Kulturenvanteri.com'a göre, tam bu noktada "Hanım Nine Suyu Çeşmesi" olacaktı, ama görünürde çeşmeye dair hiç bir şey yoktu.

4. Mehmet Çesmesi için buraya gelmiştim. Otoparktaki görevliyle konuştum ve çeşmenin cami inşaatı içinde kaldığını, fotoğraftaki caminin sol demirli kubbesini göstererek çeşmenin o yapı içinde olduğunu öğrendim.

Çilehane Mescidi Abdest Teknesi

PictographReligious site Altitude 586 ft

Çilehane Mescidi

Bodrumi Cami Çeşmesi

İkinci fotoğraf, çeşmenin hemen arkasında yer alan avlunun ortasındaki mezara aittir. Kulturenvanteri.com sitesinde cami de not edilmiş, fakat yapılış tarihi olarak cami girişinde 1999 yazdığı için ben iz atmadım.

Şekerkaya Sokak, No:55

PictographPark Altitude 500 ft

Sokak da çok sakindi. Ayrıca çok az araç geçtiğini gözlemledim.

Aşiyan Köşk

Bulgurlu Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 468 ft

Bulgurlu Mescidi

PictographReligious site Altitude 449 ft

Bulgurlu Cami Haziresi

PictographPark Altitude 446 ft

Demirci Çeşmesi

Bu yıpranmış eski çeşmeden az da olsa su akıyordu.

Bulgurlu Köyü Çeşmesi

Olmayan Çeşme

20 metre geride (unutunca izi sonradan atmış oldum) kulturenvanteri.com'a göre, "Meleksima Çeşmesi" olduğu yazıyordu, ama böyle bir çeşmeye rastlayamadık.

Çamlıca Çeşmesi

Çeşmenin hemen arkasında, çam ağaçlarının olduğu bir park vardı.

Kısıklı Su Terazisi

Kısıklı Abdullahağa Cami

PictographReligious site Altitude 479 ft

Kabir caminin içindedir.

Cami bahçesinde, giriş kapısının hemen yanında...