Tarihi Yarımada 8B: Beyazıt-Kumkapı

Photo ofTarihi Yarımada 8B: Beyazıt-Kumkapı Photo ofTarihi Yarımada 8B: Beyazıt-Kumkapı Photo ofTarihi Yarımada 8B: Beyazıt-Kumkapı

41 minutes
50 minutes
January 12, 2023
January 2023

near Nışanca, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 7: Çemberlitaş-Çatladıkapı
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 9: Yenikapı-Yusufpaşa

Rota Üzerindeki Semtler: Beyazıt, Mimar Hayrettin, Mimar Kemalettin, Nişanca, Gedikpaşa, Kumkapı, Katip Kasım, Mesih Paşa, Laleli, Vezneciler

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu sekinci yürüyüşüne, yarım günden biraz daha kısa bir süre ayırabildik. Sabah erken saatlerde başladığım yürüyüşü, yürüyüş sonrası işe geçmek adına öğle vakti bitirmek durumunda kaldım. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığımız ve yavaş ilerlediğimiz için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 8A" ve "Tarihi Yarımada 8B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

Rota, Vezneciler'de bitmektedir. Fakat Vezneciler'de yer alan metro istasyonuna sadece toplu taşımaya ulaşmak amacıyla gittiğim ve gezilen bölgenin çoğunluğu Kumkapı'da olduğu için, rota isminde bitiş noktasına yer verilmemiştir.

ULAŞIM: Parkur, Beyazıt tramvay istasyonundan başlamaktadır. Buraya, T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattıyla kolaylıkla ulaşılabilir. Anadolu yakasından gelen biri olarak, Marmaray hattı ile Sirkeci'ye ulaştığımı; Sirkeci'den de tramvaya binerek Beyazıt'a geldiğimi ekleyebilirim.

Faaliyeti, raylı sistemi kullanarak istediğim noktaya daha çabuk ulaşmak adına, M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattına ait Vezneciler metro istasyonunda sonlandırdım. Son izi (waypoint) kaydettikten sonra, metro istasyonuna kadar seri bir şekilde yürüdüm ve yol üzerindeki eserlere odaklanmadım.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 207 ft

Langalı Tezveren Dede Kabri

Havuzlu Hamam

Çoban Çavuş Camii Haziresi

Çoban Çavuş Cami

2002 yılında yıkıldıktan sonra yeniden inşa edilen caminin tarihi özelliği kaybolmuştur.

Ayios Teodoros Kilisesi Binaları

Langa Karakolu Çeşmesi

Konut, Güvenlik Caddesi, No: 43

Konut, Marmara Otel ismiyle otel olarak kullanılmaktadır ve bina, sokağın Sultanahmet'e bakan tarafında yer almaktadır.

Eserlerin tarihi eser olup olmadığını bilmiyorum. Nitekim bu nokta, kültür envanterine kayıtlı değildi.

Langa Hisarı Caddesi Köşetaşı

Köşetaşı, Langa Hisarı Caddesi ile Mermerciler Caddesi'nin birleştiği noktada, tam köşebaşında yer almaktaydı.

Ayios Teodoros Kilisesi Girişi

Kültür envanterine kilise olarak kayıtlı bu bina, günümüzde Özel Langa Rum İlkokulu olarak faaliyet göstermektedir.

Bodrum Mesih Paşa Cami

Photo ofBodrum Mesih Paşa Cami Avlusu Kenarındaki Antik Taş Photo ofBodrum Mesih Paşa Cami Avlusu Kenarındaki Antik Taş Photo ofBodrum Mesih Paşa Cami Avlusu Kenarındaki Antik Taş

Bodrum Mesih Paşa Cami Avlusu Kenarındaki Antik Taş

Son iki fotoğraf, camiye aittir.

PictographReligious site Altitude 118 ft

Laleli Camii Eserleri

Burayı bir başka yürüyüşte gezeceğim için, şimdilik sadece yolun karşısından fotoğraf çekmekle ve burada eserler olduğunu belirtmekle yetindim.

Buradaki konum, doğru değildir; kültür envanterindeki konum doğrudur. Buradaki konum, fotoğraf çekilen yeri (yolun karşısını) göstermektedir.

Koca Ragıp Paşa Sıbyan Mektebi

Kültür envanterinde, Ragıp Paşa Kütüphanesi, Ragıp Paşa Çeşmesi, Ragıp Paşa Türbesi gibi birkaç eserin birbirine yakın noktalarda işaretli olduğu alana, yapının girişi kapalı olduğu için giremedim.

Apartmanlar, konum olarak bulunduğum yerin tam karşısında, Ordu Caddesi'nin Beyazıt'a bakan tarafında yer almaktadır ve kültür envanterinde işaretlidir. Hazır önümü açık bulmuşken ve caddeden araç geçmemekte olduğu sırada, bulunduğum yerden, yani Ragıp Paşa Kütüphanesi önünden, apartmanların fotoğrafını çektim.