Tarihi Yarımada 7A: Çemberlitaş-Çatladıkapı

Photo ofTarihi Yarımada 7A: Çemberlitaş-Çatladıkapı Photo ofTarihi Yarımada 7A: Çemberlitaş-Çatladıkapı Photo ofTarihi Yarımada 7A: Çemberlitaş-Çatladıkapı

January 9, 2023
January 2023

near Çemberlitaş, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 11: Sultanahmet-Ahırkapı
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 8: Beyazıt-Kumkapı

Rota Üzerindeki Semtler: Çemberlitaş, Nuruosmaniye, Binbirdirek, Mollafenari, Emin Sinan, Mimar Hayrettin, Gedikpaşa, Küçük Ayasofya, Şehsuvar Bey, Kadırga, Saraç İshak, Muhsine Hatun, Kumkapı, Çatladıkapı

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Bu parkuru, iki kişi yürümüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yedinci yürüyüşüne, yarım günden biraz daha kısa bir süre ayırabildik. Sabah erken saatlerde başladığımız yürüyüşü, yürüyüş sonrası işe geçmek adına öğle vakti bitirmek durumunda kaldık. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldık. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığımız ve yavaş ilerlediğimiz için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Rota, bu yürüyüşten daha önce yaptığımız Tarihi Yarımada yürüyüşlerinin herhangi biriyle kesişmemektedir. Yürüyüş yaptığımız bölgeye en yakın eski parkur, Tarihi Yarımada 2: Sirkeci-Cağaloğlu isimli rotadır. Fakat, bu rotayla yapılan bir önceki yürüyüşün arasında gezilmeyen bir bölge bulunduğu için, bu açıklamalar hazırlandığı tarihte, önceki parkur kısmı boş bırakılmıştır. Fakat sonradan bu arada kalan bölgede yürüyüş yapıldığı için, bu kısım "Tarihi Yarımada 11: Sultanahmet-Ahırkapı" yürüyüşü olarak isimlendirilmiştir.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 7A" ve "Tarihi Yarımada 7B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

Parkura tek olarak başladım, fakat sonrasında bir arkadaşımla devam ettim. Kendisi, Kumkapı Panayia Elpida Rum Ortodoks Kilisesi önündeyken (7B isimli kısmın kaydı sırasında) bana katılmıştır.

Faaliyetin ikinci kısmında (Tarihi Yarımada 7B: Çemberlitaş-Çatladıkapı) yer alan "Yusuf Aşkın Sokak Sarnıç Kalıntısı" olarak isimlendirilen izin (waypoint) olduğu yer oldukça ilginçtir. Yeni yapılmakta olan bir binanın temel kazısında ortaya çıkan tarihi kalıntıları daha yakından görmek için, şantiye şefinden izin istedik. Verilen izin üzerine sarnıca benzer yapının içine kadar girip gezdik. Sağolsun, şantiye şefi bize bölgedeki yeni yapılaşmalar hakkında bilgi verdi. Eğer yıkılan eski binanın temel seviyesinin altına inilecekse, çıkacak olan tarihi eserler korunmalı ve anıtlar kurulunun kararları doğrultusunda hareket edilmeliymiş. Bu sebeple, eski bina ilk yapıldığında mevcut zeminin altına çok fazla indiyse, inşaat zamanında eserler yok edildiğinden yeni binanın inşasında pek sorunla karşılaşılmıyormuş. Fakat kendi inşaatlarında olduğu gibi, ilk yapıldığında eski bina için derin bir temel atılmamışsa, yeni temel açma faaliyetlerinde kültür katmanlarıyla karşılaşılabiliyormuş. Kendilerinin sürekli anıtlar kurulundan gelen uzmanlar tarafından denetlendiğini ve otel inşaatının buradan gelecek kararlar doğrultusunda şekilleneceğini ekledi. Şantiye şefi, tarihe olan merakımızı görerek, yakın zamanda restore edildiğini öğrendiğimiz ve birkaç dakika önce önünden geçtiğimiz, inşaat alanının karşı çaprazındaki Verni Art Salon isimli yere de girmemizi önerdi.

Bu öneriden sonra, sanat galerisi olarak kullanılan tarihi yapıya dönüp içeri girdik. Kendisinin bir sanat tarihçisi olduğunu öğrendiğimiz görevli tarafından hoş karşılandık ve yapının içini hikayesini dinleyerek gezme şansı bulduk. Bizimle ilgilenen, yapıyıyla ilgili detaylı bilgi vererek gezdiren görevli kişiye minnet duyarak oradan ayrıldık.

ULAŞIM: Parkur, Çemberlitaş tramvay istasyonunda başlamaktadır. Buraya, T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattıyla kolaylıkla ulaşılabilir. Anadolu yakasından gelen biri olarak, Marmaray hattı ile Sirkeci'ye ulaştığımı; Sirkeci'den de tramvaya binerek Çemberlitaş'a geldigimi ekleyebilirim.

Faaliyeti, Çatladıkapı'da, sahil yolunda yer alan ve Eminönü tarafına giden otobüslerin geçtiği Çatladıkapı İETT durağında sonlandırdık. Buradan geçen hatlardan birini kullanarak Eminönü'ne geçtik. Fakat bu sırada kaydı kapatmayı unuttuk ve bu durumu, Eminönü'nde otobüsten indikten sonra fark ettik. Bu sebeple, kayıt Eminönü'ne kadar devam etmektedir, fakat yürüyüş en son iz olan "Bukeleon Sarayı" denilen yerde son bulmaktadır.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkurun hemen başında, Çemberlitaş'da yer alan Basın Müzesi gezilebilir. Ücretsiz olan müzenin önünde sabah erken saatlerde bulunduğumuz için, müzeyi gezme şansı bulamadık.

Faaliyeti sonlandırdığımız yere çok yakın bir noktada bulunan Bukeleon Sarayı, yürüyüş yaptığımız tarihlerde İBB tarafından restore edilmektedir. Fakat bu restorasyon sırasında dahi, sınırlı sayıda da olsa, İBB Kültür Miras sitesinden randevu alınarak rehber eşliğinde belirlenen zaman diliminde gezilebilmektedir. Biz de bir süre önce bu gezilerden birine başvuru yaptığımızı ve bu yürüyüşten ileri bir tarih için dönüş aldığımızı ekleyerek buranın gezilebileceği tavsiyesini vermiş olalım...

İyi faaliyetler...

Photo ofKöprülü Mehmet Paşa Çeşmesi ve Cami Photo ofKöprülü Mehmet Paşa Çeşmesi ve Cami Photo ofKöprülü Mehmet Paşa Çeşmesi ve Cami

Köprülü Mehmet Paşa Çeşmesi ve Cami

PictographReligious site Altitude 182 ft

Köprülü Mehmet Paşa Türbesi

Photo ofÇemberlitaş Palas Han ve Basın Müzesi Photo ofÇemberlitaş Palas Han ve Basın Müzesi Photo ofÇemberlitaş Palas Han ve Basın Müzesi

Çemberlitaş Palas Han ve Basın Müzesi

Birinci, üçüncü ve beşinci fotoğraflar, Palas Han'a; ikinci ve dördüncü fotoğraflar Basın Müzesi'ne aittir. Çemberlitaş Palas Han, Divan Yolu Caddesi'nin denize bakan tarafında, Basın Müzesi ise yolun Çemberlitaş'a bakan (kara) tarafında yer almaktadır.

Çemberlitaş

Hekimoğlu Ali Paşa Çeşmesi

Çeşme, Gazi Atik Ali Paşa Camii'sinin duvarına bitişiktir.

PictographReligious site Altitude 168 ft
Photo ofGazi Atik Ali Paşa Camii Haziresi ve Muvakkithanesi Photo ofGazi Atik Ali Paşa Camii Haziresi ve Muvakkithanesi Photo ofGazi Atik Ali Paşa Camii Haziresi ve Muvakkithanesi

Gazi Atik Ali Paşa Camii Haziresi ve Muvakkithanesi

Dördüncü ve beşinci fotoğraflar muvakkithaneye aittir.

PictographReligious site Altitude 164 ft

Gazi Atik Ali Paşa Camii

Son fotoğraf Divanyolu (tramvayın oldugu cadde) Caddesi'nden çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 154 ft

Atik Ali Paşa Camii Haziresi 2

Bu hazire, caminin Nuri Osmaniye'ye bakan tarafında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 137 ft

Atik Ali Paşa Türbesi

İkinci fotoğraf, köşede, cami duvarının üzerinde bulunan Çemberlitaş'a ait bilgilendirme yazısıdır. Türbenin fotoğrafını tam bu noktadan çektiğim için, bilgilendirme yazısımı bu resme ekledim.

Atik Ali Paşa Medresesi

Medrese, günümüzde Birlik Vakfı'na aittir.

Pierre Loti'nin Yaşadığı Ev

Bina, Divan Yolu Caddesi'nin deniz tarafında yer almakta ve günümüzde Çağlar Han, No: 15 olarak geçmektedir.

PictographReligious site Altitude 159 ft

Mimar Hayreddin Camii

Cami, Divan Yolu Caddesi'nin denize bakan tarafında yer almaktadır.

Karababa Tekkesi ve Türbesi

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu bina, üzerindeki işlemeler yüzünden dikkatimi çekti. Emin Sinan Hamamı Sokak ile Karababa Türbesi Sokağı'nın kesiştiği yerde, Emin Sinan Hamamı Sokağı'nın iç tarafa, yani Çemberlitaş'a bakan kısmında, tam köşede yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 133 ft

Emin Sinan Türbesi ve Cami

PictographReligious site Altitude 130 ft

Emin Sinan Cami Haziresi

II. Mahmut Han Çeşmesi

Zafaran Oteli Binası

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve Pierre Loti Caddesi ile Dağhan Sokağı'nın tam kesiştiği noktada bulunan bu tarihi binayı not ettik.

Silahtar Mehmet Ağa Sıbyan Mektebi

Dizdariye Çeşmesi

Katip Sinan Camii Yerindeki Kabir

Kültür envanterinde, tam bu nokta bir "Kaybolan Eser" başlığı altında "Katip Sinan Cami" olarak işaretlenmiştir. Fakat bu işaretli paravanla çevrili alan içinde, sadece bir kabir bulunmaktadır.

Photo ofMehmet Ağa Çeşmesi ve Rüstem Paşa Su Terazisi Photo ofMehmet Ağa Çeşmesi ve Rüstem Paşa Su Terazisi Photo ofMehmet Ağa Çeşmesi ve Rüstem Paşa Su Terazisi

Mehmet Ağa Çeşmesi ve Rüstem Paşa Su Terazisi

Üsküplü Yahya Paşa Sıbyan Mektebi

Bu taş, az önce kaydettiğim Sıbyan Mektebi'nin hemen arkasındaki sokakta yer almaktadır ve kültür envanterine kayıtlı değildir. Fotoğrafta görülen ve yerde duran küçük taşın binek taşı olduğunu düşünüyorum.

Konut, Pertevpaşa Sokağı, No: 50

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu eski bina, Pertev Paşa Sokağı'nın Aksaray'a bakan tarafında yer almaktadır ve Imagine Otel'in tam karşısındadır.

Kadırga Limani Caddesi Çeşmesi

Photo ofEsma Sultan Meydan Çeşmesi ve Namazgahı Photo ofEsma Sultan Meydan Çeşmesi ve Namazgahı Photo ofEsma Sultan Meydan Çeşmesi ve Namazgahı

Esma Sultan Meydan Çeşmesi ve Namazgahı

Konut, Kadırga Meydanı Sokak, No: 62

Bina kültür envanterine kayıtlı değildir ve girişinde Eminönü Hizmet Vakfı yazılı bir tabelası vardır. İkinci fotoğraf, ilk fotoğrafın hemen yanındaki Fatih Belediyesi Kadırga Kültür ve Sanat Merkezi'ne aittir. Kültür envanterinde ve hatta başka haritalarda, tam bu noktada İstanbul Fotoğraf Müzesi ismi ile kayıtlı bir iz bulunmaktadır. Fakat böyle bir fotoğraf müzesine rastlamadık. O yüzden müzenin kültür ve sanat merkezi binasında olabileceğini düşünerek yeni yapılan binayı not ettik.

Konut, Kadirga Limanı Caddesi, No: 39

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve caddenin iç tarafa bakan kısmında yer alan bu eski bina için, bu iz atılmıştır.

Konut, Neviye Sokağı, No: 55

Konut, kültür envanterini kayıtlı değildir. Kadırga Hamamı Sokağı ile Neviye Sokağı'nın kesiştiği noktada, Neviye Sokağı'nın Sultanahmet'e bakan tarafında, tam köşede yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 108 ft

Surp Hovhannes Kilisesi

İlk iki fotoğraf, Neviye Sokağı'ndan çekilmiştir ve kiliseye aittir. Üçüncü fotoğraf, Neviye Sokağı'ndaki 33 numaralı bir konuta aittir. Konut, kilisenin tam karşısında yer almakta ve sokağın Sultanahmet tarafına denk düşmektedir.

Kültür envanterini kayıtlı olmayan han, sokağın (Sarayiçi Sokağı) Sultanahmet tarafına bakan kısmında yer almaktadır ve hanın numarası 7'dir.

Photo ofSurp Hovhannes Kilisesi (Ek Fotograflar) Photo ofSurp Hovhannes Kilisesi (Ek Fotograflar) Photo ofSurp Hovhannes Kilisesi (Ek Fotograflar)

Surp Hovhannes Kilisesi (Ek Fotograflar)

PictographReligious site Altitude 102 ft
Photo ofGedikpaşa Ermeni Protestan Kilisesi Photo ofGedikpaşa Ermeni Protestan Kilisesi Photo ofGedikpaşa Ermeni Protestan Kilisesi

Gedikpaşa Ermeni Protestan Kilisesi

Gedikpaşa Hamamı

PictographReligious site Altitude 155 ft

Divan Ali Camii

Canfeda Kadın Çeşmesi

Amerikan Okulu

Kültür envanterine kayıtlı olan bu bina, günümüzde Enderun Otel ismiyle otel olarak kullanılmaktadır.

Konut, sokağın denize bakan tarafında bulunmaktadır ve Enderun Otel'in çaprazında yer almaktadır.

Konut, Gedikpaşa Fırını Sokağı, No: 8

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve çok eski olduğu anlaşılan bu tarihi bina, Esirci Kemalettin Sokağı ile Gedikpaşa Fırını Sokağı'nın kesiştiği noktada, Esirci Kemalettin Sokağı'nın denize bakan tarafında, aynı zamanda Gedikpaşa Fırını Sokağı'nın Aksaray'a bakan kısmında köşede yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 136 ft

Esir Kemal Cami

Bu cami, kültür envanterinde "Tatlı Kuyu Mescidi" olarak geçmektedir.

Saraç İshak Camii ve Tekkesi

Kumkapı Assomption Fransız Koleji

Konut, sokağın denize bakan tarafında yer almaktadır ve kültür envanterine kayıtlı değildir.

Photo ofÇadırcı Mescidi / Çadırcı Ahmet Çelebi Cami Photo ofÇadırcı Mescidi / Çadırcı Ahmet Çelebi Cami Photo ofÇadırcı Mescidi / Çadırcı Ahmet Çelebi Cami