Tarihi Yarımada 6A: Fener-Balat

December 7, 2022
December 2022

near Fener, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Fener, Ayakapı, Küçük Mustafa Paşa, Çukurbostan, Yavuz Sultan Selim, Ali Kuşçu, Çarşamba, Atik Ali, Dervişali, Balat, Ayvansaray

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

İki kişi yürümüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu altıncı yürüyüşüne, yarım gün ayırabildik. Sabah erken saatlerde başladığımız yürüyüşü, işe geçmek adına öğle vakti bitirmek durumunda kaldık. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldık. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığımız ve yavaş ilerlediğimiz için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Rota, bu yürüyüşten daha önce yaptığımız Tarihi Yarımada yürüyüşlerinin herhangi biriyle kesişmemektedir. Yürüyüş yaptığımız bölgeye en yakın eski parkur, Zeyrek-Cibali rotasıdır. Fakat, bu rotayla yapılan bir önceki yürüyüşün arasında gezilmeyen bir bölge bulunduğu için, bu açıklamalar hazırlandığı tarihte, önceki parkur kısmı boş bırakılmıştır.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 6A" ve "Tarihi Yarımada 6B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığını eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, Fener İskelesi'nde başlamaktadır. Buraya, Üsküdar'dan 07.30'da kalkan Haliç Hattı'na ait deniz ulaşımı yolu ile geldik. Seferlerin saatte bir yapıldığını ve motorun Üsküdar'dan sonra, sırasıyla Karaköy ve Kasımpaşa İskeleleri'ne uğrayarak Fener İskelesi'ne ulaştığını ekleyebiliriz.

Parkur başına, Eminönü'nden kalkan ve Haliç yönüne devam eden İETT otobüsleriyle de gelinebilir. Nitekim başladığımız noktaya yakın bir yerde parkuru sonlandırıp durağa varır varmaz gelen bir İETT aracıyla Eminönü yönüne giden bir otobüse bindik. Eminönü otobüsleri, dönüşte Karaköy üzerinden son durağa ulaştıkları için, Karaköy'de inip Bağcılar-Kabataş tramvayına aktarma yaptık. Ayrıca yine Eminönü otobüslerine binerek Haliç istasyonundan Hacıosman-Yenikapı metro hattına geçmek de mümkündür. Metrobüsü kullanmak isteyenler ise, parkuru bitirdiğimiz noktadan ters yöndeki (Haliç boyunca Eyüp'e doğru devam eden) İETT araçlarına (sahildeki caddenin deniz tarafındaki duraklarda beklemek gerekiyor) binerek Ayvansaray'da inebilir ve buradan yürüyerek Ayvansaray Metrobüs Durağı'na ulaşabilir. Ayvansaray'a ulaşmak için, Haliç sahili boyunca ilerleyen ve yakın zamanda hizmete giren Cibali-Alibeyköy tramvay hattı da kullanılabilir.

EK NOTLAR: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

İyi faaliyetler...

Fener İskelesi

Çeşme, caminin hemen önündeydi ve paravanla örtülüydü. Fotoğrafın sol alt köşesindeki paravan çeşmenin bulunduğu yeri göstermektedir.

Photo ofKonut, Yıldırım Caddesi, No:6 ve Patrikhane Photo ofKonut, Yıldırım Caddesi, No:6 ve Patrikhane Photo ofKonut, Yıldırım Caddesi, No:6 ve Patrikhane

Konut, Yıldırım Caddesi, No:6 ve Patrikhane

Bina, caddenin denize bakan tarafında yer almaktadır. Tam karşısında ise Patrikhane yer almaktadır. İkinci ve sonraki fotoğraflar, Patrikhane'ye aittir ve Patrikhane yürüdüğümüz sokak boyunca birkaç metre daha devam etmektedir.

Çeşme, caddenin solunda, deniz tarafında kalmaktadır.

Cumbalı Evler, Dr. Sadık Ahmet Caddesi, No:16-18

Bu evler, kültür envanterine kayıtlı değildir.

Kule, caddenin kara tarafına bakan kısmında yer almaktadır.

Photo ofAbdül Ezel Paşa Caddesi Taş Oda ve Haliç Surları 44. Kule Photo ofAbdül Ezel Paşa Caddesi Taş Oda ve Haliç Surları 44. Kule

Abdül Ezel Paşa Caddesi Taş Oda ve Haliç Surları 44. Kule

El Haç Ahmet Ağa Çeşmesi

Ikinci resim arkasındaki surlara aittir

Ayakapı Çeşmesi ve Ayakapı Hamamı

Konumlar, kültür envanteride doğru verilmiştir.

PictographReligious site Altitude 151 ft

Sirkeci Dede Türbesi ve Haziresi

Photo ofİhramcı Mehmet Sıddık Efendi Çeşmesi Photo ofİhramcı Mehmet Sıddık Efendi Çeşmesi Photo ofİhramcı Mehmet Sıddık Efendi Çeşmesi

İhramcı Mehmet Sıddık Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 183 ft

Gül Cami ve Adile Sultan Mektebi

Dördüncü ve beşinci fotoğraflar, mektebe ait iken, diğerleri camiye aittir.

Ruhi Bey Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 185 ft

Molla Hüsrev Mescidi

PictographReligious site Altitude 176 ft

Sinan Paşa Mescidi

Tarihi eserin bulunduğu alan çevriliydi. Fakat bir noktadaki açıklıktan içeri girip fotoğraf çekebildik.

Sokağın denize bakan tarafında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 175 ft

Karabaş Mescidi ve Çeşmesi

Mismarcı Çeşmesi

Konut, kültür envanterini kayıtlı değildir ve sokağın iç tarafa bakan kısmında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 210 ft

Abdi Subaşı Camii ve Çeşmesi

Çeşme caminin sokağa bakan dış duvarında yer almaktadır. Son fotoğraf, caminin arkasındaki sokak olan Mismarcı Yokuşu Sokağı'ndan çekilmiştir.

Photo ofUzunköprülü Ali Efendi Çeşmesi ve Mismarcı Sucaattin Cami Photo ofUzunköprülü Ali Efendi Çeşmesi ve Mismarcı Sucaattin Cami Photo ofUzunköprülü Ali Efendi Çeşmesi ve Mismarcı Sucaattin Cami

Uzunköprülü Ali Efendi Çeşmesi ve Mismarcı Sucaattin Cami

Kültür envanterinde "Ali Efendi Çeşmesi" ismiyle kayıtlı olan çeşmenin internetten yapılan araştırmaya göre, asıl ismi "Uzunköprülü Ali Efendi Çeşmesi" olacaktır.

Çeşme, paravanlarla örtülü olduğu için, bu kadar görüntü alabildik ve paravanın arasından fotoğraf çekebildik.

PictographReligious site Altitude 338 ft

Yavuz Selim Cami

Photo ofBonos Sarnıcı, Yavuz Selim Camisi Su Kuyusu ve Su Terazisi Photo ofBonos Sarnıcı, Yavuz Selim Camisi Su Kuyusu ve Su Terazisi Photo ofBonos Sarnıcı, Yavuz Selim Camisi Su Kuyusu ve Su Terazisi

Bonos Sarnıcı, Yavuz Selim Camisi Su Kuyusu ve Su Terazisi

İlk iki fotoğraf sarnıca, son iki fotoğraf ise su kuyusuna ve su terazisine aittir.

PictographReligious site Altitude 334 ft
Photo ofAbdülmecit Evi ve Sultan Abdülmecid Türbesi Photo ofAbdülmecit Evi ve Sultan Abdülmecid Türbesi Photo ofAbdülmecit Evi ve Sultan Abdülmecid Türbesi

Abdülmecit Evi ve Sultan Abdülmecid Türbesi

PictographReligious site Altitude 324 ft

Şehzadeler Türbesi

Ve diğer türbelere ait fotoğraflar...

Photo ofYavuz Selim Cami Çeşmesi ve ve Yavuz Sultan Selim Han Türbesi Photo ofYavuz Selim Cami Çeşmesi ve ve Yavuz Sultan Selim Han Türbesi Photo ofYavuz Selim Cami Çeşmesi ve ve Yavuz Sultan Selim Han Türbesi

Yavuz Selim Cami Çeşmesi ve ve Yavuz Sultan Selim Han Türbesi

İlk fotoğraf, çeşmeye; diğerleri, Yavuz Sultan Selim Han Türbesi'ne aittir.

PictographReligious site Altitude 325 ft

Ayşe Hafsa Valide Sultan Türbesi

Son iki fotoğraf, sırasıyla Abdülmecit Evi ve Sultan Abdülmecid Türbesi'ne aittir.

PictographReligious site Altitude 322 ft
Photo ofYavuz Selim Külliyesi (Ek Fotoğraflar) Photo ofYavuz Selim Külliyesi (Ek Fotoğraflar) Photo ofYavuz Selim Külliyesi (Ek Fotoğraflar)

Yavuz Selim Külliyesi (Ek Fotoğraflar)

Photo ofYavuz Sultan Selim Külliyesi (Ek Fotograflar 2) Photo ofYavuz Sultan Selim Külliyesi (Ek Fotograflar 2) Photo ofYavuz Sultan Selim Külliyesi (Ek Fotograflar 2)

Yavuz Sultan Selim Külliyesi (Ek Fotograflar 2)

İlk fotoğraf, üç türbenin ortasında yer alan Kardeşler Türbesi'ne aittir.

Aspar (Çukurbostan) Sarnıcı

PictographReligious site Altitude 308 ft

Çukurbostan Camii

PictographReligious site Altitude 304 ft

Sivasi Tekkesi Mescidi ve Sultan Sarnıcı

İnternetten gördüğümüz kadarıyla, sarnıç restoran olarak işletilmektedir. İşletme açık olsaydı, restorana girip fotoğraf çekmeyi planlamıştık.

PictographReligious site Altitude 323 ft

PictographReligious site Altitude 350 ft

Seyyid Ahmet İzzet Efendi Türbesi

Çarşamba Karakolu

Çarşamba Karakolu, ikinci fotoğrafta görülmektedir. İlk fotoğraf, karakola gelmeden önce çekilen tuğlalı bir binaya aittir.

PictographReligious site Altitude 347 ft
Photo ofŞeyhülislam İsmail Efendi Camii ve Şeyhülislam Esad Efendi Medresesi Photo ofŞeyhülislam İsmail Efendi Camii ve Şeyhülislam Esad Efendi Medresesi Photo ofŞeyhülislam İsmail Efendi Camii ve Şeyhülislam Esad Efendi Medresesi

Şeyhülislam İsmail Efendi Camii ve Şeyhülislam Esad Efendi Medresesi

PictographReligious site Altitude 332 ft

PictographReligious site Altitude 307 ft

Murat Molla Tekkesi

Herhangi bir çeşme olduğuna dair bir bilgi, kültür envanterinde bulunmuyordu. Ama ikinci fotoğraftan tekkenin önünde bir çeşme olabiliceğini düşündüğümüzü not edelim.

PictographReligious site Altitude 314 ft

Aya Yorgi Potira Kilisesi

Son üç fotoğraf, kiliseyi geçtikten sonra çekilmiştir.

Konut, sokağın Ayakapı'ya bakan tarafında yer almaktadır.

Ali Paşa Çeşmesi

Konutlar, Kiremit Caddesi, No: 32 ve 30

Photo ofKonutlar, Usturumca Sokağı, No: 8 ve 6 Photo ofKonutlar, Usturumca Sokağı, No: 8 ve 6 Photo ofKonutlar, Usturumca Sokağı, No: 8 ve 6

Konutlar, Usturumca Sokağı, No: 8 ve 6

İlk fotoğraftaki konut, Usturumca Sokağı, No: 8'de, ikinci fotoğraftaki konut, Usturumca Sokağı, No:6'da, üçüncü ve dördüncü fotoğraftaki bina ise, Duhancı Sokağı, No: 1'de yer almaktadır.

Balat Türk Okulu

PictographReligious site Altitude 260 ft

Panayia Muhliotissa Kilisesi

Fener Rum Erkek Mektebi

Yuvakimyon Rum Kız Lisesi

İkinci ve üçüncü fotoğraf, lisenin yanındaki konuta aittir. Dördüncü fotoğraf ise, bulunduğumuz konumdan kiliseye doğru geriden bakılarak çekilmiştir.