Tarihi Yarımada 2B: Sirkeci-Cağaloğlu

Photo ofTarihi Yarımada 2B: Sirkeci-Cağaloğlu Photo ofTarihi Yarımada 2B: Sirkeci-Cağaloğlu Photo ofTarihi Yarımada 2B: Sirkeci-Cağaloğlu

October 17, 2022
October 2022

near Çemberlitaş, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 1:Sirkeci-Sultanahmet
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 3:Sirkeci-Eminönü

Rota Üzerindeki Semtler: Sirkeci, Hocapaşa, Sultanahmet, Alemdar, Binbirdirek, Mollafenari, Çemberlitaş, Nuru Osmaniye, Mahmutpaşa, Taya Hatun, Hobyar, Cağaloğlu

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: İki gün önce başladığım Tarihi Yarımada yürüyüşlerimin bu ikinci yürüyüşüne yarım günden biraz fazla zaman ayırdım. Adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için kısa, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikikoc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limitini doldurunca, ismini sonradan "Tarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu" olarak verdiğim rota kaydını kapattım ve yine ismini yürüyüş sonrasında "Tarihi Yarımada 2B: Sirkeci Cağaloğlu" olarak verdiğim bu yeni rota kaydını açtım. Dolayısıyla her iki rotanın aynı gün içinde peş peşe yapıldığını söyleyebilirim.

Ulaşım: Marmaray yada Bağcılar-Kabataş tramvayını kullanarak Sirkeci'ye ulaşabilirsiniz.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği birçok sokak, ya araç girişine kapalıdır ya da park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu düşünürsek, bölgeye toplu ulaşımı kullanarak gelmek en mantıklı hareket olacaktır.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 344 ft

Cağaloğlu Anadolu Lisesi

Fotoğraflar, Türbedar Sokak'tan çekilmiştir.

Vezir Hanı

Köşe Taşı

Türbedar Sokağı'nın sonunda, sokağın Nuru Osmaniye Caddesi'nin kesiştiği yerde bulunmaktadır. Bu taşın, bir Bizans kalıntısının sütunuma ait olabileceğini düşünüyorum.

Ahmet Kethüda Çeşmesi

Çeşmenin önündeki tezgahtarla sohbet ettim. Akşamları sokağın çok ıssız olduğunu, daha önce üç kere takılan çeşmenin musluğunun her seferinde çalındığını ifade etti. Ayrıca kültür envanterinde işaretli olan ve ikinci fotoğrafın sağ üst köşesinde detaylıca görülen kuş evinin, insanların çöp atmaması için çeşmenin çaprazındaki antikacı bir esnaf tarafından yakın zamanda hayrına yapıldığını ifade etti. Çeşmenin aktığı zamanları bildiğini ve bu dönemde özellikle pazarları geç saatlerde taksicilerin gelip çeşmeyi araba yıkamak için kullandığını, onun dışında da inşaatçıların pislettiğini söyledi ve suyunun akmamasının daha iyi olduğunu düşündüğünü belirtti.

Ayasofya Üçyüzlü Çeşmesi'nde olduğu gibi, bu çeşmenin önünde de bir turist oturuyordu. Kendisinden kalkmasını rica edip fotoğraf çekeceğimi söyledim.

Kethüda Mehmet Paşa Çeşmesi

Şeyh Zengi Ali Baba Türbesi Su Terazisi

İkinci fotoğraf Şeyh Zengin Ali Baba Türbesi'ne aittir.

Güzelce Mahmut Paşa Çeşmesi

Bu çeşmenin önünde de oturan yaşça büyük iki kadını, fotoğraf çekmek için kısa süreliğine kalkmalarını rica ettim :)

Abud Efendi Han

Yarım Han

Mahmutpaşa Yokuşu Çeşmesi

Mahmutpaşa Hamamı

Hamam, günümüzde dükkanları tahsis edilmiştir.

Zenbilli Seyyid Ali Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 126 ft
Photo ofSururi Daye Hatun Camii ve Haziresi Photo ofSururi Daye Hatun Camii ve Haziresi Photo ofSururi Daye Hatun Camii ve Haziresi

Sururi Daye Hatun Camii ve Haziresi

Rüstem Paşa Medresesi

Rüstem Paşa Medresesi Su Terazisi

Üçüncü fotoğraf medresenin içinden çekilmiş, bir önceki izleğe 6 fotoğraf ekleme hakkı dolduğu için buraya eklenmiştir.

Rüstem Paşa Medresesi Çeşmesi

İkinci fotoğraf medresenin ortasındaki avluda yer alan antik taşlara aittir. Üçüncü ve sonraki resimler Rüstem Paşa Medresesi içindeki müzeye (Bediüzzaman Müzesi) aittir. Bir vakfa ait olan bu tarihi yapıya girmek için, girişindeki kapının zilini basmak yeterlidir. İçerde görevliden başka kimse yoktu. Müze -düşünce yapım itibariyle- ilgimi çekmese de, içerideki ambiyans oldukça güzeldi.

PictographReligious site Altitude 111 ft

Restorasyonda olduğu için içeriye giremedim

Tam olarak bulunduğum noktada kültür envanterine göre kaybolan bir eser olarak "Şahkulu Sultan Çeşmesi" varmış. Ben de hem bu bilgiyi not etmek, hem de bulunduğum yerdeki -resimde görüldüğü gibi- İstanbul Erkek Lisesi'nin arka planda yer aldığı ve önünde tarihi bir yapı kalıntısının olduğu duvarı fotoğraflamak istedim.

İstanbul Erkek Lisesi

Eski Düyun-i Umumiye binasıdır. Kapıdan girip bu kadar fotoğraf çekebildim. Aktif bir okul olduğu için, içeri girmeme izin verilmedi.

İstanbul Lisesi Altındaki Sarnıç

Bu isimle kültür envanterine kayıtlı olan bir eserin yakınından geçerken bir okulun bahçesindeki kalıntıyı gördüm. İstanbul Erkek Lisesi'ne bağlı olması muhtemel okulda küçük çocuklar vardı ve bahçede oldukları için fotoğraf çekmek istemedim. Bir daha bu noktadan geçersem, fotoğraf çekip buraya eklerim.

Hacı Musluk Sokağı Sarnıcı

İkinci ve üçüncü fotoğraf, yapının açık bir penceresinden içeri doğru bakılarak çekilmiştir.

Aşır Efendi Caddesi'nden Sirkeci yönüne doğru giderken yolun solunda, Hobyar Mescidi tarafında yer almaktadır.

Aşır Efendi Caddesi'nden Sirkeci yönüne doğru giderken yolun sağında, Hobyar Mescidi karşısında yer almaktadır.

Hobyar Cami

Aşır Efendi Caddesi'nden Sirkeci yönüne doğru ilerlerken yolun sağında Hobyar Cami'nin tam karşısında yer almaktadır. Fakat bu han kültür envanterinde "Milli Reasürans Hanı" olarak geçmektedir.

Aşır Efendi Caddesi'nden Sirkeci yönüne doğru ilerlerken sokağın sağında Büyük Postane'nin tam karşı tarafında, Hobyar Cami'nin çaprazında yer almaktadır.

Basiret Han

Aşır Efendi Caddesi'nden Sirkeci'ye doğru giderken yolun sağında, Türkiye Han'ın yanında yer almaktadır. İkinci fotoğraf Büyük Postane'ye aittir ve postanenin arka tarafından çekilmiştir.

Burayı kültür envanterine kayıtlı olduğu için fotoğrafladım ve kaydettim. Açıkcası binanın mevcut görüntüsü tarihi bir bina olduğu izlenimini vermedi.

Yolun Büyük Postane tarafında yer almaktadır. Zafer Han'la yan yanadır.

Büyük Postane

Dördüncü fotoğraf, postenenin PTT Pul Müzesi'ne ait olan kısmıdır.

Vlora Han

Muhsinoğlu Han

Büyük Postanenin tam karşısında yer almaktadır.

Thomson Han ve Kazasker Han

Sokaktan sahile doğru inerken, ilki sağda ikincisi sol tarafta (I. Abdülhamit Türbesi Haziresi'nin olduğu tarafta) yer almaktaydı.

I. Abdülhamit Türbesi Haziresi

2 fotoğraf türbenin girişindeki binek taşına aittir Burası da kültür envanterinde Ayrıca işaretlenmiştir

PictographReligious site Altitude 151 ft
Photo ofI. Abdülhamit Türbesi ve Türbe Duvarındaki Çeşmeler Photo ofI. Abdülhamit Türbesi ve Türbe Duvarındaki Çeşmeler Photo ofI. Abdülhamit Türbesi ve Türbe Duvarındaki Çeşmeler