Tarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu

Photo ofTarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu Photo ofTarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu Photo ofTarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu

October 17, 2022
October 2022

near Cağaloğlu, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 1:Sirkeci-Sultanahmet
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 3:Sirkeci-Eminönü

Rota Üzerindeki Semtler: Sirkeci, Hocapaşa, Sultanahmet, Alemdar, Binbirdirek, Mollafenari, Çemberlitaş, Nuru Osmaniye, Mahmutpaşa, Taya Hatun, Hobyar, Cağaloğlu

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: İki gün önce başladığım Tarihi Yarımada yürüyüşlerimin bu ikinci yürüyüşüne yarım günden biraz fazla zaman ayırdım. Adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için kısa, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikikoc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limitini doldurunca, ismini sonradan "Tarihi Yarımada 2A: Sirkeci-Cağaloğlu" olarak verdiğim bu rota kaydını kapattım ve yine ismini yürüyüş sonrasında "Tarihi Yarımada 2B: Sirkeci Cağaloğlu" olarak verdiğim yeni rota kaydını açtım. Dolayısıyla her iki rotanın aynı gün içinde peş peşe yapıldığını söyleyebilirim.

Ulaşım: Marmaray yada Bağcılar-Kabataş tramvayını kullanarak Sirkeci'ye ulaşabilirsiniz.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği birçok sokak, ya araç girişine kapalıdır ya da park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu düşünürsek, bölgeye toplu ulaşımı kullanarak gelmek en mantıklı hareket olacaktır.

İyi faaliyetler...

Dördüncü Kadın Çeşmesi

Photo ofHocapaşa Döküm Çeşmesi, Hocapaşa Camii ve Hocapaşa Hamamı Photo ofHocapaşa Döküm Çeşmesi, Hocapaşa Camii ve Hocapaşa Hamamı Photo ofHocapaşa Döküm Çeşmesi, Hocapaşa Camii ve Hocapaşa Hamamı

Hocapaşa Döküm Çeşmesi, Hocapaşa Camii ve Hocapaşa Hamamı

Birinci fotoğraf çeşmeye, ikimci ve üçüncü fotoğraflar camiye, dördüncü fotoğraf hamama aittir. İzi attığım noktadan, bu üç yapıyı görmek ve fotoğraflamak mümkündür.

Photo ofKamer Hatun Binti Hacı Hasan Mektebi Photo ofKamer Hatun Binti Hacı Hasan Mektebi Photo ofKamer Hatun Binti Hacı Hasan Mektebi

Kamer Hatun Binti Hacı Hasan Mektebi

Ve Saffeti Paşa Tekkesi

Alan restorasyonda olduğu için, sadece iz koymak adına bilgilendirme bırandasının fotografını çektim.

Hacı Beşir Ağa Sebili ve Çeşmesi

Hacı Beşir Ağa Camii Avlu Duvarı Çeşmesi

İkinci fotoğraf, Hacı Beşir Ağa Camisi'nin avlu duvarındaki giriş kapısına aittir. Hacı Beşir Ağa Medresesi izleği için, altı fotoğraf hakkım dolduğu için, bu fotoğrafı izlekte kullandım.

PictographReligious site Altitude 207 ft

Hacı Beşir Ağa Camisi ve Medresesi

PictographReligious site Altitude 220 ft

Hacı Bekir Ağa Tekkesi

Günümüzde İstanbul Valiliği Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıf Başkanlığı olarak kullanılmaktadır.

Bab-ı Ali Binası

Günümüzde İstanbul Valiliği olarak kullanılan yapının fotoğrafını önündeki polislerden izin alarak ve bir taneden fazla fotoğraf çekmemek kaydıyla çektim.

Şerife Zeliha Hanım Çeşmesi

Cağaloğlu yokuşunu çıkarken sağ tarafta kalan binanın fotoğrafını yokuştan yukarı doğru çıkarken caddenin solundan çektim.

Nafıa Nezareti Binası ve Ziraat Bankası Binası

İlk fotoğraf, Nafıa Nezareti Binası'na; ikincisi ise, Ziraat Bankası Binası'na aittir.

Hadım Hasan Paşa Medresesi

Hadım Hasan Paşa Çeşmesi

Çeşme, medresenin giriş kapısının solunda, medrese duvarının üzerindeydi. İkinci fotoğraf medreseye aittir. Medreseye ait izleğin altı fotoğraf yükleme hakkını kullandığım için, 7 fotoğrafı bu ize kaydettim.

Cağaloğlu Hamamı

"Günaydın otopark" isimli işletmenin içine girerek fotoğrafı çektim.

Tonozlu Mahsen Yapısı

Kültür envanterinde Hacı Ağa Sebili karşısındaki, sadaka taşı olarak işaretlenmiştir. Fakat sadaka taşından ziyade bunun bir Bizans sütunü olabileceğinin düşüncesindeyim. Nitekim taşın yanında yer alan bir kafede çalışan genç, bu taşı çıkarmak için zamanında etrafının kazıldığını, fakat taşın birkaç metre derine devam ettiği için kazıdan sonuç alınamadığı bilgisini paylaştı.

PictographReligious site Altitude 205 ft

Zeynep Sultan Camii ve Medresesi

Beşinci fotoğraf, Zeynep Sultan Sıbyan Mektebi'ne aittir. Son fotoğraf, Sıbyan Mektebi'ni ve duvarla yapı arasında kalan Zeynep Sultan Camii Haziresi'ni göstermektedir.

Cafer Ağa Medresesi

İkinci fotoğraf medresenin arka taraftaki giriş kapısının hemen önünden çekilmiştir. Fakat herhalde pazartesi günü geldiğim için olsa gerek, medrese kapalıydı.

Abud Efendi Konağı

Tramvay Caddesi'nden yokuş yukarı Sultanahmet'e doğru çıkarken yolun sağ tarafında kalmaktadır.

Tramvay yolundan Sultanahmet'e doğru yokuş yukarı çıkarken yolun sağında Abud Efendi köşkünün yanında yer almaktadır fotoğrafı Ayasofya Ücyüzlü çeşmesinin önünden çektim. Bu noktaya bir önceki Tarihi Yarımada bir isimli yürüyüşünde çekmiştim fakat tramvay yolundan farklı bir açıyla binayı görebildigij için tekrar iz attım

Ayasofya Üçyüzlü Çeşmesi

Caferiye Tekkesi

İçeriye girip fotoğraf çekilebiliyor. Burası, bir vakfa bağlı olmasına karşın, yabancılara sunum yapılan bir kültür merkezidir.

Ayasofya Fatih Medresesi

Burası Fatih Sultan Mehmet Üniversitesine bağlı bir yer olmuş. Üniversite personel kimliğimi göstererek içeri girdim. Sağ olsun güvenlik personeli benimle ilgilendi ve binayı gezdirdi. Fakat binanın içinden fotoğraf çekemedim. Çünkü binadan fotoğraf almam rica edildi. Aynı kapıdan çıkmak yerine, binanın Ayasofya ile bağlantısı olduğu için, sağ olsun güvenlik görevlisinin izniyle, Ayasofya'ya geçtim. Böylece Ayasofya önündeki sırayı da beklememiş oldum. Tüm fotoğraflar, Ayasofya'nın bulunduğu alandan çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 235 ft

Ayasofya

İncili Çavuş Sokak Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 283 ft

Molla Fenari Cami ve Haziresi

Caminin tam karşısında yer alan Abbas Ağa çeşmesini fotoğraflayamadım. Çünkü çeşme, Cağaloğlu Geleneksel Türk Sanatları Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nin bahçe duvarları restorasyonlarının paravanı arkasında kalıyordu.

Lisan Mektebi

Bu bina, kültür envanterine kayıtlı değildi. O yüzden adını bilmediğim için, otel olarak kullanılan binanın işletmesinin ismiyle isimlendirdim.

PictographReligious site Altitude 314 ft

Cezeri Kasım Paşa Camii

PictographReligious site Altitude 303 ft

Mahmut Nedim Paşa Türbesi

Cağaloğlu Kız Teknik ve Meslek Lisesi

Günümüzde bina, İletişim Başkanlığına aitmiş. İçeri girmek için şansımı denedim, ama İletişim Başkanlığı'na ait olduğunu öğrenince, içeri girmem ve gezebilmem için bir neden kalmadı.

PictographRuins Altitude 283 ft

Laussos Sarayı Kalıntıları

Kültür envanterinde de belirtildiği üzere sebilin tarihi bir görüntüsü kalmamıştı.

Kızlarağası Mehmed Ağa Medresesi

Günümüzde Türkiye Yazarlar Birliği İstanbul Şubesi olarak kullanılmaktadır. Kültür envanterinde "Darüssade Mehmet Ağa Medresesi ve Sıbyan Mektebi" olarak kayıtlıdır.

Divan Yolu Bab-ı Ali Köşesindeki Çeşme

PictographReligious site Altitude 308 ft

Sultan II Mahmut Türbesi Haziresi

PictographReligious site Altitude 292 ft
Photo ofZiya Gökalp Mezarı ve Mezarın Yanındaki Çeşme Photo ofZiya Gökalp Mezarı ve Mezarın Yanındaki Çeşme Photo ofZiya Gökalp Mezarı ve Mezarın Yanındaki Çeşme

Ziya Gökalp Mezarı ve Mezarın Yanındaki Çeşme

Üçüncü fotoğraf, ikinci fotoğrafta görülen çeşmenin yanındaki mahzenden içeri doğru çekilmiştir. "Ziya Gökalp Mezarı" ile "II. Mahmut Türbesi Haziresi İçindeki Çeşme" kültür envanterinde iki ayrı iz olarak işaretlenmiştir. Fakat çeşmenin konumu kültür envanterindeki haritada doğru değildir. Dördüncü fotoğraf hazire içine aittir. II. Mahmut Türbesi Haziresi işaretindeki 6 fotoğraf hakkı dolduğu için buraya eklemiş oldum. Beşinci fotoğraf, hazirenin dışından çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 290 ft

Sultan II Mahmut Han Türbesi

İlk iki fotoğraf türbenin arka kısmından çekilmiştir. Üçüncü fotoğraf, Divan Yolu Caddesi'nden çekilmiştir. Dördüncü ve beşinci fotoğraflar, Türbedar Sokak'tan çekilmiştir.

Köprülü Kütüphanesi

PictographMuseum Altitude 362 ft

Şerefiye Sarnıcı

İBB'ye bağlı olan bu müzeye girmeyi düşünüyordum. Fakat müzeye girişler her saat başı ile her buçuklu saat başlarında yapılmakta olduğu için ve ara bir saate denk geldiğim için, başka bir zaman müzeye ziyaret etmeye planladım. Son resimde de görüldüğü üzere, her saat başındaki girişlerde iki gösteriyle karşılaşılıyor ve fiyat tarifesi biraz daha fazla oluyormuş. Buçuklarda yapılan girişlerde ise, tek gösteri yapılıyor ve fiyat tarifesinde biraz daha uygun olabiliyormuş. Bu bilgileri güvenlikteki görevliden alıp tarifenin fotoğrafını çekerek sarnıca girmeden oradan ayrıldım.