Tarihi Yarımada 24B: Yavuz Selim-Balat

Photo ofTarihi Yarımada 24B: Yavuz Selim-Balat Photo ofTarihi Yarımada 24B: Yavuz Selim-Balat Photo ofTarihi Yarımada 24B: Yavuz Selim-Balat

August 3, 2023
August 2023

near Karagümrük, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 23: Şehzadebaşı-Karagümrük
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Yavuz Selim, Nişanca, Atikali, Dervişali, Çarşamba, Karagümrük, Kariye, Ayvansaray, Salmatomruk, Draman, Fethiye, Balat

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama bir şekilde birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yirmi dördüncü yürüyüşüne, yarım günden biraz daha fazla süre ayırabildim. 13.57'de Yavuz Selim durağında inerek başladığım yürüyüşü, 19.25 sularında Balat'ta bitirdim ve beklemeden Karaköy-Eminönü yönüne giden otobüslerden birine bindim.

Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, ortalama uzunlukta, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 24A" ve "Tarihi Yarımada 24B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, Yavuz Selim İETT Durağı'nda başlamaktadır. Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak, önce marmaray hattını kullanarak Yenikapı Marmaray İstasyonu'nda M2 Yenikapı-Hacıosman metrosuna aktarma yapmıştım. Daha sonra bu metro hattıyla bir durak ilerleyip Vezneciler İstasyonu'nda indim.

Vezneciler'den parkur başına doğrudan giden otobüsler bulunmaktadır. Fakat otobüs beklemeden daha kısa sürede parkur başına geçmek için, yaklaşık 400 metre Fatih yönüne doğru yürüdüm ve İBB Anıt Parkı'nım önünde yer alan Fatih İtfaiye Şehit Taner Çebi İETT Durağı'ndan hemen Fatih yönüne giden otobüse bindim. Yavuz Selim İETT Durağı'nda otobüsten inerek yürüyüşe başladım ve bu kaydı da başlatmış oldum.

Rota kaydı, Balat İETT Durağı'nda son bulmaktadır. Buradan çok sık otobüsler geçmektedir ve bu otobüslerden biriyle Karaköy'e geçilmiş ve Karaköy İstasyonu'ndan T2 Bagcılar-Kabataş tramvay hattına binilmiştir. Anadolu yakasına hızlıca geçmek için, iki durak sonra Sirkeci İstasyonu'nda inilerek marmaraya aktarma yapılmıştır. Balat'taki iskeleden deniz yolları ulaşımı kullanılabilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat, rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Rota üzerinde önemli ve abidevi eserler yer almaktadır. Bu eserler; Kariye Cami, Fethiye Camii ve Müzesi ve Tekfur Sarayı Müzesi olarak sıralanabilir. Bunlardan ilk ikisi, yürüyüş tarihinde restorasyonda olduğu için, gezme şansı bulunamamıştır. Fakat bu eserlerin sonuncusu olan Tekfur Sarayı Müzesi'ne ise, müzenin ziyaret saatlerinde girmek mümkündür.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip bir tam gün ayırarak daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi yürüyüşler...

Ali Şah Çeşmesi

Kurt Ağa Çeşmesi

Bu çeşme için de, çeşmenin başında oturan birinden kalkmasını rica edip çeşmenin fotoğrafını çekebildim.

PictographReligious site Altitude 215 ft

Kasım Ağa Camii

PictographReligious site Altitude 175 ft

Panayia Uranon Kilisesi

Nefise Hanım Çeşmesi

Çeşme, Derviş Ali Okulu'nun fotoğrafta görülen dış cephesindeki duvara dayalı bir vaziyette yer almaktadır. İkinci fotoğrafta görülen adamın oturduğu yerde çeşme bulunmaktadır.

Rum Mektebi 2 ve Rum Mektebi 1

Kültür envanterinde "Rum Mektebi 2" ismiyle kayıtlı bina, yürüdüğüm güzergahın solunda (ilk iki fotoğraf); "Rum Mektebi 1" ismiyle kayıtlı bina ise, yürüdüğüm güzergahın sağında (üçüncü fotoğraf) yer almaktadır. Panayia Uranon Kilisesi'nin giriş kapısı da bu noktadadır.

Kariye Bostanı Sokağı Evleri

Konum, sokağın başını göstermektedir ve fotoğraflar bu sokaktaki evlerden çekilmiştir. İlk üç fotoğraf, yürüdüğüm güzergahın sağındaki evleri; son fotoğraf ise, yürüdüğüm güzergahın solundaki evleri göstermektedir.

Kariye Mustafa Ağa Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 226 ft

Kariye Camii Müzesi

Yürüyüş yaptığım tarihte, restorasyonda olduğu için, caminin içine giremedim.

PictographReligious site Altitude 221 ft

Ebu Said El-Hudri Türbesi

Çakırağa Kabri

PictographCastle Altitude 220 ft

Kerkoporta Kapı

Bu kapı, kültür envanterine kayıtlı değildir. Bu ismi ise, Google haritasına bakarak öğrenmiş oldum.

Berberbaşı Ali Ağa Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 211 ft

Çakırağa Cami

PictographCastle Altitude 211 ft

Kara Surları, Ana Sur, T96

PictographMuseum Altitude 222 ft

Tekfur Sarayı Müzesi

Pazartesi hariç, 09.00-17.00 saatleri arasında açık olan müzeyi, 17.54 sularında burada olduğum için, gezemedim. Fakat bu müzeyi daha önce ziyaret etmiştim.

PictographReligious site Altitude 222 ft

PictographReligious site Altitude 134 ft

Hz. Cafer Bin Abdullah El Ensari Türbesi

Sultan Çeşmesi

Bu çeşmenin restorasyonu, 2022 yılında Fatih Belediyesi tarafından yapılmıştır. Çeşme, kültür envanterine kayıtlıdır ve yürüdüğüm güzergahın sağındadır.

Kültür envanterinde "Kariye Sultan Hamamı" olarak biraz daha iç tarafta gösterilen bir iz yer almaktaydı. Herhalde o izin "Tarihi Paşa Hamamı"na denk düştüğünü düşünerek bu fotoğrafı çektim.

PictographReligious site Altitude 142 ft

Hüsam İbni Abdullah Türbesi

Yürüdüğüm güzergahın sağında yer alan bu ahşap işlemeli yapılar, yürüdüğüm tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi.

İştipol Sinagogu

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eser, yürüdüğüm güzergahın solunda, az önce kaydettiğim konutlarla ilgili izin tam karşısında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 138 ft

Kefevi Camii

Kültür envanterine kayıtlı olan ve kiliseden çevrilen caminin içine, muhtemelen namaz saatlerinde açık olan bir cami olduğu için, giremedim.

PictographRuins Altitude 136 ft

Boğdan Sarayı Şapeli

Kalıntı, Draman Parkı'nın içindedir.

PictographReligious site Altitude 137 ft

Yahyazade Ahmet Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 223 ft

Hirami Ahmed Paşa Camii

Kiliseden devşirme olan bu caminin içine girmek isterdim, fakat bu cami de namaz vakitlerinde açıldığı için kapalıydı.

Fethiye Medresesi

Kültür envanterine "Fethiye Medresesi" olarak kayıtlı olan bu eser, günümüzde Fethiye İmam Hatip Ortaokulu olarak kullanılmaktadır.

PictographReligious site Altitude 206 ft

Fethiye Camii

Namaz vakitlerinde açık olduğunu düşündüğüm bu muhteşem kiliseden çevrilme camiye de giremedim. Ayrıca hemen yanındaki "Fethiye Müzesi" de, devam eden restorasyon çalışması nedeniyle kapalıydı. Zira 2015 yılında caminin de restorasyonu yapılmıştı.

PictographRuins Altitude 196 ft

Fotoğraf, caminin bahçesinden çekilmiş, kazı alanına girilmemiştir.

Draman Çeşmesi

Çeşmenin restorasyonu, 2021 yılında Fatih Belediyesi tarafından yapılmıştır.

Halil Abdurrahman Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan ve yürüdüğüm güzergahın sağında olan bu esere, daha önceki bir Tarihi Yarımada yürüyüşünde (07.Aralık.2022 Çarşamba - Tarihi Yarımada 6:Fener-Balat Yürüyüşü) denk gelmiştim.

Hacı İsa Kabri ve Hacı İsa Cami

Konum, kabrin bulunduğu noktayı göstermektedir. Diğer fotoğraflar, camiye aittir.

Hacı İsa Cami Çeşmesi

Photo ofAbdullah El Ensari Hazretleri Kabri Photo ofAbdullah El Ensari Hazretleri Kabri Photo ofAbdullah El Ensari Hazretleri Kabri

Abdullah El Ensari Hazretleri Kabri

PictographRuins Altitude 43 ft

Sultan Çeşmesi Sokağı'ndaki Kalıntı

Photo ofBalat Khorenyan Ermeni Okulu ve Surp Hıresdagabet Ermeni Kilisesi Photo ofBalat Khorenyan Ermeni Okulu ve Surp Hıresdagabet Ermeni Kilisesi Photo ofBalat Khorenyan Ermeni Okulu ve Surp Hıresdagabet Ermeni Kilisesi

Balat Khorenyan Ermeni Okulu ve Surp Hıresdagabet Ermeni Kilisesi

İlk fotoğraf, okula; ikinci ve üçüncü fotoğraflar, kiliseye aittir. Wikiloc uygulamasının 50 iz atma hakkı bittiği için, tek bir iz kullanılarak, karşılıklı olan bu iki yapıyı kaydetmiş oldum. Kültür envanterine iki eser de kayıtlıdır ve envanterdeki konumları doğrudur.