Tarihi Yarımada 24A: Yavuz Selim-Balat

Photo ofTarihi Yarımada 24A: Yavuz Selim-Balat Photo ofTarihi Yarımada 24A: Yavuz Selim-Balat Photo ofTarihi Yarımada 24A: Yavuz Selim-Balat

August 3, 2023
August 2023

near Fatih, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 23: Şehzadebaşı-Karagümrük
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Yavuz Selim, Nişanca, Atikali, Dervişali, Çarşamba, Karagümrük, Kariye, Ayvansaray, Salmatomruk, Draman, Fethiye, Balat

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama bir şekilde birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yirmi dördüncü yürüyüşüne, yarım günden biraz daha fazla süre ayırabildim. 13.57'de Yavuz Selim durağında inerek başladığım yürüyüşü, 19.25 sularında Balat'ta bitirdim ve beklemeden Karaköy-Eminönü yönüne giden otobüslerden birine bindim.

Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, ortalama uzunlukta, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 24A" ve "Tarihi Yarımada 24B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, Yavuz Selim İETT Durağı'nda başlamaktadır. Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak, önce marmaray hattını kullanarak Yenikapı Marmaray İstasyonu'nda M2 Yenikapı-Hacıosman metrosuna aktarma yapmıştım. Daha sonra bu metro hattıyla bir durak ilerleyip Vezneciler İstasyonu'nda indim.

Vezneciler'den parkur başına doğrudan giden otobüsler bulunmaktadır. Fakat otobüs beklemeden daha kısa sürede parkur başına geçmek için, yaklaşık 400 metre Fatih yönüne doğru yürüdüm ve İBB Anıt Parkı'nım önünde yer alan Fatih İtfaiye Şehit Taner Çebi İETT Durağı'ndan hemen Fatih yönüne giden otobüse bindim. Yavuz Selim İETT Durağı'nda otobüsten inerek yürüyüşe başladım ve bu kaydı da başlatmış oldum.

Rota kaydı, Balat İETT Durağı'nda son bulmaktadır. Buradan çok sık otobüsler geçmektedir ve bu otobüslerden biriyle Karaköy'e geçilmiş ve Karaköy İstasyonu'ndan T2 Bagcılar-Kabataş tramvay hattına binilmiştir. Anadolu yakasına hızlıca geçmek için, iki durak sonra Sirkeci İstasyonu'nda inilerek marmaraya aktarma yapılmıştır. Balat'taki iskeleden deniz yolları ulaşımı kullanılabilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat, rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Rota üzerinde önemli ve abidevi eserler yer almaktadır. Bu eserler; Kariye Cami, Fethiye Camii ve Müzesi ve Tekfur Sarayı Müzesi olarak sıralanabilir. Bunlardan ilk ikisi, yürüyüş tarihinde restorasyonda olduğu için, gezme şansı bulunamamıştır. Fakat bu eserlerin sonuncusu olan Tekfur Sarayı Müzesi'ne ise, müzenin ziyaret saatlerinde girmek mümkündür.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip bir tam gün ayırarak daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi yürüyüşler...

PictographReligious site Altitude 229 ft

Sertarikzade Tekkesi Haziresi

PictographReligious site Altitude 266 ft

Kumrulu Mescit Haziresi

Kültür envanterine göre bu mescidin haziresinde, Sinan Atik Kabri bulunmaktadır ve bu isimli bir eser envanter haritasında işaretlenmiştir. Fakat bu mezarlardan hangisinin Sinan Atik Kabri olduğunu bilemiyorum.

Kumrulu Mescit Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 264 ft

Kumrulu Mescit

Photo ofEbezade Abdullah Efendi Çeşmesi ve Bakkalzade Mescidi Photo ofEbezade Abdullah Efendi Çeşmesi ve Bakkalzade Mescidi Photo ofEbezade Abdullah Efendi Çeşmesi ve Bakkalzade Mescidi

Ebezade Abdullah Efendi Çeşmesi ve Bakkalzade Mescidi

Üçüncü fotoğraf, mescide aittir ve yürüyüş tarihinde mescit yeniden ihya aşamasındaydı.

Photo ofKonutlar, Bakkalzade Sokağı, No: 18, No: 16, No: 14 ve No: 12 Photo ofKonutlar, Bakkalzade Sokağı, No: 18, No: 16, No: 14 ve No: 12

Konutlar, Bakkalzade Sokağı, No: 18, No: 16, No: 14 ve No: 12

Etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konutlar, yürüdüğüm güzergahın solunda, Nişancı Camii'ne bakan tarafta yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 250 ft

Nişancı Mehmet Paşa Camii Haziresi

Photo ofNişancı Cedid Sebili ve Nişancı Mehmet Paşa Türbesi Photo ofNişancı Cedid Sebili ve Nişancı Mehmet Paşa Türbesi Photo ofNişancı Cedid Sebili ve Nişancı Mehmet Paşa Türbesi

Nişancı Cedid Sebili ve Nişancı Mehmet Paşa Türbesi

İlk fotoğrafta görülen eser, kültür envanterinde "Nişancı Cedid Sebili" olarak geçmektedir. Sebilin hemen arkasında ise Nişancı Mehmet Paşa Türbesi yer almaktadır.

Ebubekir Ağa Çeşmesi

Photo ofNişancı Mehmet Paşa Camii Kuyusu ve Şadırvanı Photo ofNişancı Mehmet Paşa Camii Kuyusu ve Şadırvanı Photo ofNişancı Mehmet Paşa Camii Kuyusu ve Şadırvanı

Nişancı Mehmet Paşa Camii Kuyusu ve Şadırvanı

PictographReligious site Altitude 255 ft

Nişancı Mehmet Paşa Cami

PictographReligious site Altitude 223 ft

Keskin Dede Mezarlığı

PictographReligious site Altitude 240 ft
Photo ofMalul Mehmet Efendi Medresesi Haziresi Photo ofMalul Mehmet Efendi Medresesi Haziresi Photo ofMalul Mehmet Efendi Medresesi Haziresi

Malul Mehmet Efendi Medresesi Haziresi

Erturan Konağı

Nişanca Mustafa Ağa Çeşmesi

Üçbaş Cami Haziresi

PictographReligious site Altitude 239 ft

Üçbaş Nurettin Hamza Cami

Kaba Halil Efendi Medresesi

PictographReligious site Altitude 238 ft

Kültür envanterinde fotoğrafı çektiğim yerde konumlandırılmış, "Zincirli Sultanlar Türbesi" isimli bir eser yer almaktadır. Fakat bu fotoğraftaki yerin türbe olup olmadığı konusunda emin değilim. Zira burası Kaba Halil Paşa Medresesi'nin devamı niteliğinde bir dış cephe duvarı olarak gözüme çarptı.

Karagümrük Atik Ali Paşa Camii

PictographReligious site Altitude 253 ft

Mustafa Rakım Efendi Türbesi

Burası bir türbe ile birlikte medrese olabilir. Çünkü yapının kapladığı alan, bir türbenin kaplayacağı alandan bir hayli büyüktü.

PictographReligious site Altitude 236 ft

Bu eserden sonra kültür envanterinde kayıtlı olan Karagümrük Zincirlikuyu Hamamı isimli eseri görmek için bir yuvarlak çizdim. Fakat izlediğim bu güzergah boyunca, atıl durumda olduğu belirtilen eserin bulunduğu alan duvarlarla çevrili ve otopark olarak kullanılan bir yer olduğu için, Karagümrük Zincirlikuyu Hamamı isimli eser ile ilgili herhangi bir görüntü elde edemedim.

Bir önceki yürüyüşte, arka cephesinden fotoğrafladığım bu eseri, şimdi ön cepheden görmüş oldum. İlim ve İnsan Vakfı'na ait olan ve dükkanlarında "Kiralık değildir" yazıları asılan, yakin zamanda restore edilmiş bir tarihi yapı olarak gözüme çarptı.

PictographReligious site Altitude 223 ft

Canfeda Kadın Mescidi

Kültür envanterine Canfeda Kadın Mescidi olarak kayıtlı olan eserin girişinde, "Canfeda Hatun Cami" yazmaktadır. Kültür envanterindeki bilgiye göre, yakın tarihte yapılan tadilatlar sonucu özgünlüğünü yitirmiştir.

Nureddin-i Cerrahi Tekkesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eser, günümüzde Türk Tasavvuf Musikisini ve Folklorunu Araştırma ve Yaşatma Vakfı tarafından kullanılmaktadır.

Nureddin-i Cerrahi Tekkesi Çeşmesi

Çeşmeyi tekkenin içerisinde yer almaktadır. Diğer fotoğraflar da tekkenin çeşitli yerlerime aittir.

PictographReligious site Altitude 225 ft

Nureddin-i Cerrahi Türbesi

İkinci fotoğraftaki eser, Abdülhamit'in cariyesinin mezarı olarak bilgi aldım.

Photo ofNureddin-i Cerrahi Tekkesi Abdest Teknesi Photo ofNureddin-i Cerrahi Tekkesi Abdest Teknesi Photo ofNureddin-i Cerrahi Tekkesi Abdest Teknesi

Nureddin-i Cerrahi Tekkesi Abdest Teknesi

Abdest teknesi, yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi.

PictographReligious site Altitude 244 ft

Ahmet Çavuş Cami

PictographReligious site Altitude 219 ft

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eserden geriye fotoğrafta görülen mezar kalmıştır. Detaylı açıklamalar envanterde mevcuttur. Eserin envanterdeki konumu doğrudur ve yürüdüğüm güzergahın sağında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 242 ft

Seyit Ali Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşme, yürüyüş tarihinde restorasyonda olduğu için net fotoğraflanamıştır. Çeşmenin fotoğrafları kültür envanterinde yer almaktadır. Çeşme, kabristanın hemen bitişiğinde ve yürüdüğüm güzergahın sağındadır.

PictographReligious site Altitude 264 ft
Photo ofBeyceğiz Camii ve Beyceğiz Cami Çeşmesi Photo ofBeyceğiz Camii ve Beyceğiz Cami Çeşmesi Photo ofBeyceğiz Camii ve Beyceğiz Cami Çeşmesi

Beyceğiz Camii ve Beyceğiz Cami Çeşmesi

Eserler, kültür envanterini kayıtlıdır. Caminin içine girilememiştir, çünkü namaz vakitleri dışında caminin iç kısmı kapalıdır. Bu arada çeşmenin kültür envanterindeki yeri yanlıştır. Çeşme, dördüncü fotoğrafta da görüldüğü üzere, caminin hemen yanındadır.

PictographReligious site Altitude 241 ft
Photo ofKovacı Dede Camii ve Mehmet Ağa Çeşmesi Photo ofKovacı Dede Camii ve Mehmet Ağa Çeşmesi Photo ofKovacı Dede Camii ve Mehmet Ağa Çeşmesi

Kovacı Dede Camii ve Mehmet Ağa Çeşmesi

Kültür envanterinde Mehmet Ağa Çeşmesi olarak kayıtlı olan eser için, envanterde ilk fotoğraftaki görüntüye yer verilmiştir.

PictographReligious site Altitude 328 ft

Kovacı Dede Camii Haziresi

Kültür envanterinde "Kovacı Dede Camii Haziresi" olarak bir yer geçmemekte; fakat bu yerde "Kovacı Dede Türbesi" olarak isimlendirilmiş bir eser gösterilmektedir. Kovacı Dede Türbesi ya da Kabri, hazire içinde yer almaktadır ve bu yönde envanterdr bir açıklama bulunmaktadır.

PictographReligious site Altitude 218 ft

Bu eser, kültür envanterine kayıtlıdır ve daha önceki bir Tarihi Yarımada yürüyüşünde fotoğraflanmıştır. Buraya gelmemin tek sebebi, o yürüyüşte erken saatte orada olduğum için içine giremediğim Sultan Sarnıcı isimli yere girmeyi denemektir. Bu sebeple yürüdüğüm güzergahta, köşeyi döndükten sonra karşıma çıkan Yavsi Baba Tekkesi Haziresi fotoğraflanmamıştır.

Sultan Sarnıcı

07.Aralık.2022 Çarşamba günü, "Tarihi Yarımada 6:Fener-Balat Yürüyüşü"nde Sultan Sarnıcı'na gelmiştik, fakat erken bir saat olduğundan dolayı restoran olarak kullanılan bu yer kapalı olduğu için içeri girememiştik...

Photo ofMehmet Ağa Camii Doğu Kapısı Girişindeki Çeşme ve Sadaka Taşları Photo ofMehmet Ağa Camii Doğu Kapısı Girişindeki Çeşme ve Sadaka Taşları Photo ofMehmet Ağa Camii Doğu Kapısı Girişindeki Çeşme ve Sadaka Taşları

Mehmet Ağa Camii Doğu Kapısı Girişindeki Çeşme ve Sadaka Taşları

Mehmet Ağa Türbesi

Mehmet Ağa Camii

Mehmet Ağa Cami Su Kuyusu

PictographReligious site Altitude 217 ft

Mehmet Ağa Cami Köşesindeki Mezar

Bu kabir, yürüdüğüm tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi.

Mehmet Ağa Cami Batı Kapısındaki Çeşme

Mehmet Ağa Camii Girişindeki Sadaka Taşı

Sadaka taşının üzerinde oturan teyzeye, kısa süreliğine kalkmasını rica ederek fotoğraf çekebildim.

Kültür envanterine kayıtlı olmasa fark edemeyeceğim, bir beton yığını olarak görünen ve tarihi özelliğini yitiren çeşmeydi.

Kültür envanterinde kaybolan kültürel varlık olarak geçen bu eser için, yürüyüş yaptığım tarihte kazı ve ihya çalışmalarının başlatılmış olduğunu fark ettim.