Tarihi Yarımada 22: Vezneciler-Beyazıt

Photo ofTarihi Yarımada 22: Vezneciler-Beyazıt Photo ofTarihi Yarımada 22: Vezneciler-Beyazıt Photo ofTarihi Yarımada 22: Vezneciler-Beyazıt

July 12, 2023
July 2023

near Süleymaniye, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 21: Vezneciler-Şehzade Camii

Rota Üzerindeki Semtler: Vezneciler, Süleymaniye, Balabanağa, Kalenderhane, Beyazıt, Divanyolu, Mimar Hayrettin

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yirmi ikinci yürüyüşüne, üç saate yakın bir süre ayırdım.

Hacıosman-Yenikapı metro hattının Vezneciler İstasyonu'ndan çıkar çıkmaz kayıt başlatılmıştır. Kayıtta işarelenen ilk eser olan Vezneciler Hamamı'na kadar, rota üzerindeki 250 metre boyunca, caddenin diğer tarafında kültür envanterine kayıtlı bazı eserler yer almaktadır. Bu eserler, "Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler" isimli yürüyüşte ziyaret edildiği için, bu yürüyüşte uğranmamıştır.

Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, kısa sayılabilecek; ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

ULAŞIM: Parkurun başlangıç noktası olan Vezneciler'e, M2 Hacıosman-Yenikapı metro hattını kullanarak ve bu hattın Vezneciler İstasyonu'nda inerek ulaştım. Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak Yenikapı Marmaray İstasyonu'nda, M2 Hacıosman-Yenikapı metro hattına aktarma yaptım ve bir durak sonra, Vezneciler İstasyonu'nda metro hattından inerek yürüyüşe başladım.

Yürüyüşü Beyazıt'ta sonlandırdım ve T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattına Beyazıt İstasyonu'ndan binerek dönüşe geçtim. Aslında buradan 250 metrelik yürüyüşle yine Vezneciler İstasyonu'na dönülebilir ve M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattı kullanılabilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür. Tarihi yarımadada bir tam gün ayırarak yapılacak bir yürüyüşte yüzlerce eser görmek mümkündür.

İyi faaliyetler...

Vezneciler Hamamı

Kültür envanterine kayıt olmayan bu bina, yürüdüğüm güzergahın sağında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu bina, yürüdüğüm güzergahı sağında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 276 ft

Tarihi Duvar

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yerdeki duvarın hangi amaçla kullanıldığını ve hangi yapıya ait olduğunu bilmemekteyim.

Beyazıt İETT Troleybus Kuvvet Merkezi

Günümüzde İBB'ye bağlı kütüphane olarak kullanılmaktadır ve eser kültür envanterine kayıtlıdır. Kütüphane, internet sitesine yer alan bilgiye göre, her gün 09.00-21.00 saatleri arasında hizmet vermektedir. Açılış saatinden daha erken bir saatte orada olduğum için, kütüphanenin içine giremedim. Fakat kütüphanenin açık olduğu saatlerde buradan geçenlerin, İBB tarafından yakın zamanda restore edilmiş tarihsel bir mekan olduğundan, kütüphaneye girmelerini tavsiye ederim. İkinci fotoğrafta binayı geçtikten birkaç metre ileride yer alan antik sütun görülmektedir.

Photo ofKeçecizade Mehmet Emin Fuat Paşa Konağı Photo ofKeçecizade Mehmet Emin Fuat Paşa Konağı Photo ofKeçecizade Mehmet Emin Fuat Paşa Konağı

Keçecizade Mehmet Emin Fuat Paşa Konağı

Günümüzde, İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi olarak kullanılmaktadır.

İstanbul Üniversitesi Kapı Köşkü 2

Üçüncü ve sonraki fotoğraflar, İstanbul Üniversitesi kampüsü içinden çekilmiştir ve bu yapının iç tarafındaki girişinin hemen üzerinde "Rektörlük" yazmaktadır. Buraya girerken içerideki görevlilerden fotoğraf çekmek için izin almıştım.

Photo ofİstanbul Üniversitesi Seraskerat Kapısı Photo ofİstanbul Üniversitesi Seraskerat Kapısı Photo ofİstanbul Üniversitesi Seraskerat Kapısı

İstanbul Üniversitesi Seraskerat Kapısı

Akademik personel kimliğimi göstererek üniversite bahçesine girdim. Dolayısıyla üçüncü fotoğraf, bu eserin üniversite bahçesinden çekilmiş halleridir.

İstanbul Üniversitesi Kapı Köşkü 1

Tüm fotoğraflar, kampüs içinden çekilmiştir. Kültür envanterine "İstanbul Üniversitesi Kapı Köşkü 1" olarak kayıtlı bu yapının girişinde "Profesörler Evi" yazmaktadır. Girişteki birine sorduğumda, bu yapının idari personelinin ve akademik personelin yemek yiyebildiği sosyal bir tesis olarak kullanıldığını öğrendim.

Fotoğraf, İstanbul Üniversitesi Beyazıt Kampüsü içinden çekilmiştir.

İstanbul Üniversitesi Gözlemevi

Beyazıt Yangın Kulesi

Yangın Kulesi, en geç çarşamba günü rektörlük binası içinde yer alan koordinasyon birimine isim yazdırılarak, sadece perşembe günleri ziyaret edilebilmektedir.

PictographRuins Altitude 230 ft
Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimarlık Parçaları Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimarlık Parçaları Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimarlık Parçaları

İstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimarlık Parçaları

PictographRuins Altitude 229 ft
Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimari Yapı Parçaları 2 Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimari Yapı Parçaları 2 Photo ofİstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimari Yapı Parçaları 2

İstanbul Üniversitesi Bahçesindeki Antik Mimari Yapı Parçaları 2

Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası

İstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası

İlk fotoğraf binanın yan tarafından çekilmiştir ve dolayısıyla konum, bu noktayı göstermektedir.

Bu çeşme, kültür envanterine kayıtlı değildir. Keza, çeşmenin bulunduğu yer üniversite kampüsünün içine düşmektedir. Çeşme, Mercan kapısına çok yakın bir noktada, Mercan kapısına doğru inerken sağ tarafta, tam bu izin gösterdiği konumun olduğu yerde yer almaktadır.

Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası 2 Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası 2 Photo ofİstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası 2

İstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası 2

Medresetü'l Kudat

İlk üç fotoğraf, İstanbul Üniversitesi kampüsü içinden çekilmiştir.

Photo ofİstanbul Üniversitesi Kampüsü İçindeki Eski Bir Yapı Kalıntısı Temelleri Photo ofİstanbul Üniversitesi Kampüsü İçindeki Eski Bir Yapı Kalıntısı Temelleri Photo ofİstanbul Üniversitesi Kampüsü İçindeki Eski Bir Yapı Kalıntısı Temelleri

İstanbul Üniversitesi Kampüsü İçindeki Eski Bir Yapı Kalıntısı Temelleri

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yer, düzgün taşların yerde olduğu bir forum alanını ya da eski bir yolu andırmaktadır.

Üzerinde "Fatih Sultan Mehmet ilk sarayının burada yaptırmıştır, İstanbul Fethi Derneği" yazan, görece eski bir anıt, tam bu noktada yer almaktadır. Fotoğraftaki bu nişan taşının tarihi eser niteliğinde olup olmadığını bilemiyorum.

Photo ofBeyazıt Medresesi / Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi Photo ofBeyazıt Medresesi / Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi Photo ofBeyazıt Medresesi / Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi

Beyazıt Medresesi / Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi

Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesi olarak kullanılmaktadır. Fakat böyle bir tabela bulunmasına rağmen, yürüdüğüm tarihte sanırım yakın zamanda restorasyondan geçtiği için, müze kapalıydı. Nitekim Google haritalarda da bu yönde yorum vardı ve restorasyon bitmiş olmasına rağmen, müze henüz açılmamış görünüyordu.

Vezneciler Sarnıcı

Seyyid Hasan Paşa Medresesi

Bu medrese ve duvarında yer alan sebil ile çeşmeler, daha önceki "Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler" isimli yürüyüşte kaydedilmişti.

PictographMuseum Altitude 180 ft

Rıdvan Çelikel Arkeoloji Müzesi

Müze, sadece hafta içi, 09.00 ile 16.30 saatleri arasında ziyarete açıktır. Giriş ücretsizdir. Küçük de olsa oldukça beğendiğim ve çok güzel bilgilendirme yazılarının olduğu, derli toplu, çok başarılı bir müze olduğunu düşünüyorum. Özellikle İstanbul il sınırları içindeki arkeolojik araştırmalar ile ilgili bilgilendirmeler ve objeler, oldukça fazla ilgimi çekmişti.

PictographRuins Altitude 179 ft
Photo ofBeyazıt Hamamı / Türk Kültürü Hamam Müzesi Binası Duvarındaki Antik Mimari Parça Photo ofBeyazıt Hamamı / Türk Kültürü Hamam Müzesi Binası Duvarındaki Antik Mimari Parça

Bu müzeyi daha önce, "Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler" isimli yürüyüşte ziyaret ettiğim için, bu sefer müzeye girmedim. Fakat müzenin önünden geçerken tramvay caddesine bakan duvarındaki -fotoğrafta da görülen- mimarlık yapı parçası gözüme çarptı.

PictographRuins Altitude 179 ft
Photo ofTheodosius Forumu Beyazıt Tarafındaki Mimarlık Yapı Parçaları Photo ofTheodosius Forumu Beyazıt Tarafındaki Mimarlık Yapı Parçaları

Theodosius Forumu Beyazıt Tarafındaki Mimarlık Yapı Parçaları

Foruma ait asıl antik dönem mimarlık yapıları, yolun diğer tarafında yer almaktadır. Oradaki eserleri "Tarihi Yarımada 8: Beyazıt-Kumkapı" yürüyüşünde detaylıca fotoğraflamıştım. Nitekim ikinci fotoğrafta o kısmın genel bir görünümü yer almaktadır.

Beyazıt Camii Şadırvanı

PictographReligious site Altitude 193 ft

Beyazıt Cami

PictographReligious site Altitude 234 ft
Photo ofBeyazıt Külliyesi İmaret ve Kervansarayı Photo ofBeyazıt Külliyesi İmaret ve Kervansarayı Photo ofBeyazıt Külliyesi İmaret ve Kervansarayı

Beyazıt Külliyesi İmaret ve Kervansarayı

Sahaflar Çarşısı

Sahafların açık olduğu saatler, hafta içi 07.00-20.00; hafta sonu ise, 07.00-18.00 şeklinde, girişteki tabelada yazmaktadır.

Sebilin önü tamamen kapalıydı, çünkü sebil, ayakkabı satılan bir dükkana tahsil edilmişti ve ayakkabı rafları bütün sebilin dış cephesini kaplıyordu. Sabah çok erken bir vakitte gelip burayı fotoğraflama yönünde notumu alıyorum.

PictographReligious site Altitude 189 ft

Mustafa Reşit Paşa Türbesi

Sultan II Bayezid Türbesi Yanındaki Sadaka Taşı

İkinci fotoğraf, sadaka taşının hemen arkasında yer alan Mimar Kemalettin Bey Kabri'ne aittir.

PictographReligious site Altitude 191 ft

Sultan II Bayezid Türbesi

Türbe, 09.00-17.00 saatleri arasında açıktır.

PictographReligious site Altitude 205 ft

Selçuk Sultan Türbesi

Bayezit Türbesi Külliyeleri Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 227 ft

Veliyüddin Efendi Kütüphanesi

Beyazıt Külliyesi'ne Ait Yeşil Ahşap Yapı

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapının ismini bilmediğim için, yukarıdaki gibi isimlendirdim. İkinci fotoğrafta ise, zeminde gömülü halde yer alan antik dönem sütün parçası görülmektedir.

PictographRuins Altitude 189 ft

Bu mimari yapı parçaları, kültür envanterine kayıtlı değildir.

PictographReligious site Altitude 190 ft

Hoca Piri Camii

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eser, envanterdeki bilgiye göre, yakın zamanda yıkılıp betonarme olarak yeniden inşa edilmiştir. Dolayısıyla bu caminin günümüzde tarihi özelliği bulunmamaktadır. İkinci fotoğrafta caminin hemen girişinde, kapalı bir kapının camekan kısmından çekilen ve camiye ait olan hazire görülmektedir.

Photo ofMerzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi Çeşmesi Photo ofMerzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi Çeşmesi Photo ofMerzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi Çeşmesi

Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi Çeşmesi

Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi'ni, "Tarihi Yarımada 8: Beyazıt-Kumkapı" yürüyüşünde dışardan görmüştüm. Fakat sabah erken saatlerinde buraya geldiğim için, medresenin içine girememiştim. Ikinci fotoğraf, Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi iç avlusuna; üçüncü fotoğraf, Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Dershane Mescidi'nin içine; dördüncü fotoğraf, Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Dershane Mescidi'nin dıştan görünüşüne; beşinci fotoğraf ise, çeşmenin hemen yanında bulunan Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Sıbyan Mektebi'ne (Yapı günümüzde Yahya Kemal Müzesi olarak kullanılmaktadır ve müze hafta içi 10.00-16.00 saatleri arası açıktır) aittir. Yahya Kemal Müzesi'ne girmek için çaprazındaki cemiyet binasına girip kapıyı açtırmanız gerekiyor. Müzeyi gezmek ücretsizdir. İki katı olan çok küçük bir müze, fakat içeride fotoğraf çekmek yasak olduğu için, müzenin içinden fotoğraf alamadım.