Tarihi Yarımada 21: Vezneciler-Şehzade Camii

Photo ofTarihi Yarımada 21: Vezneciler-Şehzade Camii Photo ofTarihi Yarımada 21: Vezneciler-Şehzade Camii Photo ofTarihi Yarımada 21: Vezneciler-Şehzade Camii

one hour one minute
July 6, 2023
July 2023

near Süleymaniye, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 4: Eminönü-Vefa ve Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Vezneciler, Kalenderhane, Molla Hüsrev, Vefa, Süleymaniye, Şehzadebaşı, Saraçhane.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yirmi birinci yürüyüşüne, iki saatten biraz az bir süre ayırdım. Sabah 08.47 sularında başladığım yürüyüşü, 10.30 civarı bitirdim. Yaklaşık iki saatlik süren yürüyüşü, wikiloc uygulamasının 50 iz atma hakkı da dolduğu için, sonlandırdım. Halbuki bir saat daha yürüyebilirdim. Ancak ikinci bir kayıt açmak istemediğim için, yürüyüşü Şehzade Camii'nde bitirmiş oldum.

Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, oldukça kısa; ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

ULAŞIM: Parkurun başlangıç noktası olan Vezneciler'e, M2 Hacıosman-Yenikapı metro hattını kullanarak ve bu hattın Vezneciler Istasyonu'nda inerek ulaştım. Anadolu yakasında ikamet eden biri olarak Yenikapı Marmaray İstasyonu'nda, M2 Hacıosman-Yenikapı metro hattına aktarma yaptım ve bir durak sonra, Vezneciler İstasyonu'nda metro hattından inerek yürüyüşe başladım.

Yürüyüşü Şehzade Camii'nde sonlandırdım. Aslında buradan 150 metrelik yürüyüşle yine Vezneciler İstasyonu'na dönülebilir ve M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattı kullanılabilir. Fakat ben yaklaşık 100 metrelik ters tarafa yaptığım bir yürüyüşle, Saraçhane'de yer alan Haşim İşcan Üst Geçidi'ne gittim ve buradaki otobüs duraklarını kullanarak Taksim'e giden otobüslere bindim. Ayrıca Vezneciler'e dönülüp 80 metrelik kısa bir yürüyüşle T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattına da ulaşmak mümkündür.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür. Tarihi yarımadada bir tam gün ayırarak yapılacak bir yürüyüşte yüzlerce eser görmek mümkündür.

Wikiloc uygulamasının 50 iz (waypoint) koyma sınırı nedeniyle, Şehzade Camii Külliyesi'nde yürüyüşün bitirildiği ifade edilmişti. Bu sebeple, külliyede yer alan kültür envanterine kayıtlı birkaç eseri kaydedemedim. Külliyeyi biraz daha kapsamlı gezmek mümkündür.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 179 ft

Kalenderhane Cami

Eski bir Bizans Kilisesi'nden camiye çevrildiği belli olan caminin etrafında da kalıntılar bulunmaktaydı. Cami sadece namaz saatlerinde açık olduğu için, hem bahçesine, hem de caminin içine giremedim ve gezemedim.

Photo ofBozdoğan Kemeri Medrese Sokak Geçidi Photo ofBozdoğan Kemeri Medrese Sokak Geçidi Photo ofBozdoğan Kemeri Medrese Sokak Geçidi

Bozdoğan Kemeri Medrese Sokak Geçidi

İkinci ve üçüncü fotoğraflar, kemerin hemen yanında bulunan Kalenderhane Camii'nin bahçesini göstermektedir. Bu fotoğraflardan da görüleceği gibi, burada antik dönemden kalma kalıntılar bulunmaktadır.

Kalender Medresesi Sokağı Haziresi

Photo ofAtaullah Efendi Sıbyan Mektebi ve Çeşmesi Photo ofAtaullah Efendi Sıbyan Mektebi ve Çeşmesi Photo ofAtaullah Efendi Sıbyan Mektebi ve Çeşmesi

Ataullah Efendi Sıbyan Mektebi ve Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapı, yürüdüğüm güzergahın solunda yer almaktadır.

Kemeraltı Çeşmesi

İlk iki fotoğraf, Kemeraltı Çeşmesi'ne aittir. Üçüncü fotoğraf, Bozdoğan Kemeri Caddesi üzerindeki Bozdoğan Kemeri Geçidi'ne aittir ve bu eser kültür envanterine kayıtlıdır. Dördüncü fotoğraf ise, yürüdüğüm güzergahın solunda yer alan Farabi Değişim Programı Ofisi (No: 13) ile İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü (No: 11) binalarına aittir. Bu binalardan ilki, fotoğrafın sağında yer alırken; ikincisi solunda yer almaktadır. Bu iki bina kültür envanterine kayıtlı değildir. Beşinci fotoğrafta ise, kültür envanterine de kayıtlı olan "Bozdoğan Kemeri Üzerindeki Su Terazisi" isimli eser görülmektedir.

Yürüdüğüm güzergahın sağında bulunan bu yapılar, kültür envanterine kayıtlıdır ve envanterdeki konumu doğrudur.

Sefer Ağa Çeşmesi

Konutlar, Kirazlı Mescit Sokak

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konutlar, yürüdüğüm güzergahın sağında yer almaktadır.

Kirazlı Mescit Sokak Sarnıcı

Photo ofŞerife Ayşe Sıddıka Hanım Çeşmesi ve Kirazlı Mescit Camii Photo ofŞerife Ayşe Sıddıka Hanım Çeşmesi ve Kirazlı Mescit Camii Photo ofŞerife Ayşe Sıddıka Hanım Çeşmesi ve Kirazlı Mescit Camii

Şerife Ayşe Sıddıka Hanım Çeşmesi ve Kirazlı Mescit Camii

Kirazlı Mescit Çeşmesi

Photo ofKirazlı Mescit Camii Bahçesindeki Antik Taşlar ve Mescit Şadırvanı Photo ofKirazlı Mescit Camii Bahçesindeki Antik Taşlar ve Mescit Şadırvanı

Kirazlı Mescit Camii Bahçesindeki Antik Taşlar ve Mescit Şadırvanı

Mescidin bahçesi son derece huzur verici ve dinlendirici bir ortama sahipti.

E. Bedia Hanım Konağı ve A. Mes'adet Hanım Konağı

İlk fotoğraf, E. Bedia Hanim Konağı'na; ikinci fotoğraf ise, A. Mes'adet Hanım Konağı'na aittir. İlk fotoğraf yürüdüğüm güzergahın sağındadır ve kültür envanterine kayıtlıyken; ikinci fotoğraf yürüdüğüm güzergahın solundadır ve kültür envanterine kayıtlı değildir. İkinci fotoğraf, ilk fotoğrafın hemen hemen karşısından çekilmiştir.

Bu konut, kültür envamterine kayıtlı değildir ve fotoğrafı çektiğim noktanın tam karşısında yer almaktadır.

Molla Hüsrev Çeşmesi

Önünde büyük bir araç park halinde olduğu için, ancak fotoğraftaki açılarla görüntü yakalanabilmiştir.

Photo ofKonut, Kayserili Ahmet Paşa Sokak, No 14 ve Kültürel Miras Koruma Müdürlüğü Binası Photo ofKonut, Kayserili Ahmet Paşa Sokak, No 14 ve Kültürel Miras Koruma Müdürlüğü Binası Photo ofKonut, Kayserili Ahmet Paşa Sokak, No 14 ve Kültürel Miras Koruma Müdürlüğü Binası

Yürüdüğüm güzergahın sağında bulunan bu ilk konut, kültür envanterine kayıtlı değildir. İkinci fotoğraf ise, yürüdüğüm güzergahın solunda, konumun diğer tarafında yer almaktadır, kültür envanterine kayıtlı değildir ve Kültürel Miras Koruma Müdürlüğü Binası'na aittir. Üçüncü fotoğraf ise, Kültürel Miras Koruma Müdürlüğü Binası'nın üzerinde yer alan yazıya aittir.

Kayserili Ahmet Paşa Konağı

Bu konak, kültür envanterini kayıtlıdır ve envanterdeki konumu doğrudur. Ayrıca bu sokakta bir sürü restore edilmiş, ahşap, bir kısmı cumbalı konutlar yer almaktadır.

Vefa Lisesi ve Beşinci Vakıf Han

Cüce Çeşmesi ve Su Terazisi

Şehzade Mehmet Sıbyan Mektebi

Şehzade Mehmet İmareti

Günümüzde "Siyasal Vakfı" isimli bir vakfa ait olan bu yapı, 2010 yılında restore edilmiştir.

Şehzade Mehmet Kervansarayı

Çeşme, Şehzade Mehmet İmareti'nin duvarında yer almaktaydı, kültür envanterine kayıtlıydı ve yürüdüğüm güzergahın sağındaydı. Çeşmenin envanterdeki konumu doğrudur.

Safiye Sultan Hanım Sebili

Damat İbrahim Paşa Sebili

PictographReligious site Altitude 176 ft

Damat İbrahim Paşa Camii ve Haziresi

İlk fotoğraf, hazirenin olduğu noktadan çekilmiştir.

İstanbul'un Orta Noktası Sütunu

Rüstem Paşa Sebili

Üçüncü fotoğraf, Rüstem Paşa Sebili'nin arkasında yer alan Şehzade Camii haziresine aittir ve bu fotoğraf külliyenin içinden çekilmiştir.

Photo ofGevher Sultan Sebili ve Emine Hanım Çeşmesi Photo ofGevher Sultan Sebili ve Emine Hanım Çeşmesi Photo ofGevher Sultan Sebili ve Emine Hanım Çeşmesi

Gevher Sultan Sebili ve Emine Hanım Çeşmesi

İlk iki fotoğraf, Gevher Sultan Sebili'ne; son iki fotoğraf, Emine Hanım Çeşmesi'ne aittir. Her iki eser kültür envanterine kayıtlıdır, konumları doğrudur ve eserler yan yana olmak üzere, Şehzade Mehmet Cami'nin duvarında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 158 ft

Destari Mustafa Paşa Türbesi

PictographReligious site Altitude 178 ft

Şehzade Mehmet Cami Haziresi

Ayşe Sultan Çeşmesi

Şehzade Külliyesi Abdest Teknesi 1

Şehzade Mehmet Camii

Konum, caminin iç avlusunun girişini göstermektedir. Üçüncü fotoğraf, iç avludaki şadırvana aittir. Bu cami, namaz saatleri dışında kapalıdır. Zira saat 10 sularında buradaydım ve caminin içerisine giremedim. Fakat iç avlu ile türbelerin bulunduğu bahçeyi gezebildim.

PictographReligious site Altitude 195 ft

Bosnalı İbrahim Paşa Türbesi

PictographReligious site Altitude 124 ft
Photo ofHatice Sultan Türbesi ve Şehzade Mahmud Türbesi Photo ofHatice Sultan Türbesi ve Şehzade Mahmud Türbesi Photo ofHatice Sultan Türbesi ve Şehzade Mahmud Türbesi

Hatice Sultan Türbesi ve Şehzade Mahmud Türbesi

İlk iki fotoğraf, Hatice Sultan Türbesi'ne; son dört fotoğraf ise, Şehzade Mahmut Türbesi'ne aittir.

PictographReligious site Altitude 158 ft
Photo ofRüstem Paşa Türbesi ve Fatma Sultan Türbesi Photo ofRüstem Paşa Türbesi ve Fatma Sultan Türbesi Photo ofRüstem Paşa Türbesi ve Fatma Sultan Türbesi

Rüstem Paşa Türbesi ve Fatma Sultan Türbesi

Beşinci fotoğrafta kültür envanterine "Sezai Karakoç Kabri" ismiyle kayıtlı eser ile "Derviş Osman Kabri" ismiyle kayıtlı eser görülmektedir.

PictographReligious site Altitude 161 ft
Photo ofŞehzade Mehmet Türbesi ve Abdest Teknesi 3 Photo ofŞehzade Mehmet Türbesi ve Abdest Teknesi 3 Photo ofŞehzade Mehmet Türbesi ve Abdest Teknesi 3