Tarihi Yarımada 20: Kıztaşı-Akşemsettin

Photo ofTarihi Yarımada 20: Kıztaşı-Akşemsettin Photo ofTarihi Yarımada 20: Kıztaşı-Akşemsettin Photo ofTarihi Yarımada 20: Kıztaşı-Akşemsettin

2 hours
June 20, 2023
June 2023

near Yenikapı, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 19: Horhor-Saraçhane
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Yenikapı, Aksaray, Horhor, Kıztaşı, İskenderpaşa, Akşemsettin, Yenibahçe, Hırka-ı Şerif

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu yirminci yürüyüşüne, iki saatten biraz fazla bir süre ayırabildim. Sabah çok erkenden başladığım yürüyüşü, 10.00 sularında iş yerinde olmam gerektiğinden 09.10 sularında bitirmek durumunda kaldım. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, kısa; ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bu bölgede yaptığım bir önceki yürüyüşte, bu rotada yer alan Mustafa El Hac Çeşmesi isimli eserin önüne geldiğimde, 50 iz atma hakkımın dolduğunu fark etmiş ve kaydı kapatarak yeni bir kayıt açmak istemiştim. Fakat uygulamada yaşanan teknik bir sorundan dolayı, dakikalarca uğraşmama rağmen, kaydı kapatmayı başaramamış ve wikiloc uygulaması ile oluşturulan rotayı silmek durumunda kalmıştım. (Neyseki, başka bir uygulama ile de rotayı kaydettiğim için, o uygulamayla oluşturduğum "Tarihi Yarımada 19: Horhor-Saraçhane" isimli rotayı wikiloc'a yükledim, fakat izleri sadece wikiloc uygulamasıyla attığım için, başka uygulamanın kaydından gelen ve wikiloc'a eklenen dosyada izler yer almamaktadır) İşte bu yürüyüşe başlarken ilk "Mustafa El Hac Çeşmesi" isimli esere yöneldim ve bu noktayı referans alarak yürüyüşe başlamış oldum.

ULAŞIM: Parkur, tam manasıyla her ne kadar İskenderpaşa Mahallesi'nın Kıztaşı Mevkii'nden başlasa da, rota kaydı Yenikapı Marmaray İstasyonu'ndan başlamaktadır. Çünkü Anadolu yakasından bölgeye gelen biri olarak en hızlı ulaşım olarak marmarayı tercih ettim ve Yenikapı İstasyonu'nda inip yaklaşık 15 dakikalık yürüyüşle ilk eserin olduğu noktaya ulaştım. Dolayısıyla, parkur başına marmaray tren hattıyla gelindiğini, ama farklı yerlerden gelenlerin T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattını kullanıp Aksarat İstasyonu'nda inerek ya da Saraçhane'de yer alan Haşim İşcan geçidinin altındaki otobüs duraklarından geçen bir otobüsü kullanarak (ki bu tercih daha yakın) parkura başlanabileceği eklenebilir. Nitekim ilk eserin olduğu yerle, Yenikapı İstasyonu arasında kalan eserlere bu yürüyüşte yer verilmemiştir. Bu kısımdaki eserler için, daha önce yapılan çeşitli Tarihi Yarımada yürüyüşlerinin kaydına bakılabilir.

Parkur, Yavuz Selim İETT durağında son bulmaktadır. Buradan geçen otobüslerle Eminönü, Karaköy Taksim gibi merkezi yerlere geçmek ve ardından raylı sistemlerenya da deniz ulaşımına ulaşmak mümkündür

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür. Nitekim vakit darlığından kısa bir yürüyüş olmuştur. Tarihi yarımadada bir tam gün ayırarak yapılacak bir yürüyüşte yüzlerce eser görmek mümkündür.

PROGRAM:
06.31: Yenikapı Marmaray İstasyonu'ndan çıktım ve oyalanmadan doğruca parkur başına doğru yürüyüşe başladım.
06.45: Kambur Mustafa Paşa Camii'ni görerek, gerçek anlamda yürüyüşe başladım. Bu eser, yürüyüşün ikinci eseriydi ve kültür envanterine kayıtlıydı, fakat ilk izde (waypoint) yer alan konut, kültür envanterinde olmadığı için, bu camiyi hedef alarak Yenikapı'dan buraya yürüdüğümü söyleyebilirim.
07.26: Feyzullah Efendi Çeşmesi'ni gördükten sonra, kültür envanterine kayıtlı bir sürü eserin yer aldığı Ali Kuşçu Mahallesi'ne, yani Fatih Külliyesi tarafına geçmek yerine, Akdeniz Caddesi'nin batı tarafına geçmeyi, yani Akşemsettin ve Hırkayı Şerif Mahallesi'ne gitmeyi tercih ettim. Tarihi yarımada'yı bölüm bölüm gezmek ve mümkün olduğunca herhangi bir eseri atlamak istemediğim için, böyle bir tercihte bulundum. Dileyenler Fatih Külliyesi'ne geçip o bölgeyi gezebilir ki, o bölgede çok daha yoğun bir şekilde kültür envanterine kayıtlı eserler yer almaktadır.
09.09: "Yavuz Selim" İETT'de durağından ilk gelen otobüse bindim. Zaten durağa gelir gelmez 31E Kuyumcukent-Eminönü otobüsü gelmişti. Duraktan birçok otobüs geçmektedir ve bu otobüsler sayesinde Eminönü ya da M2 Yenikapı Hacıosman metrosunun kullanmak isteyenler için Vezneciler tarafına gitmek mümkündür Ben Karaköy'de inip T2 Bağcılar-Kabataş tramvayına aktarma yaptım.
09.28: Karaköy tramvay İstasyonu'na vardım.

İyi faaliyetler...

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu ahşap yapı, yürüdüğüm güzergahın sağında, sokağın Haliç'e bakan kısmında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 156 ft
Photo ofKambur Mustafa Paşa Camii ve Haziresi Photo ofKambur Mustafa Paşa Camii ve Haziresi Photo ofKambur Mustafa Paşa Camii ve Haziresi

Kambur Mustafa Paşa Camii ve Haziresi

Camiye ait son iki fotoğraf, Hacı Salih Efendi Sokak'tan çekilmiştir.

Günümüzde caminin kadınlar bölümü olarak kullanılan bu yer, kültür envanterine göre, bir sarnıç imiş. Caminin açık olduğu saatlerde gelip burayı görmeyi çok isterdim.

Mustafa El Hac Çeşmesi

PictographRuins Altitude 182 ft

Kız Taşı / Markianos Sütunu

PictographRuins Altitude 139 ft
Photo ofİBB Saraçhane Arkeoloji Parkı'ndaki Antik Eserler Photo ofİBB Saraçhane Arkeoloji Parkı'ndaki Antik Eserler Photo ofİBB Saraçhane Arkeoloji Parkı'ndaki Antik Eserler

İBB Saraçhane Arkeoloji Parkı'ndaki Antik Eserler

Günümüzde kazı alanı dışında kalan bu parkta, birçok antik yapı parçası bulunmaktadır.

Dikilitaş

İsmi ile ilgili herhangi bir tabela bulunmayan bu dikilitaş, parkın Saraçhane alt geçidine bakan kısmında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 155 ft
Photo ofAmcazade Hüseyin Paşa Külliyesi Haziresi ve Sebili Photo ofAmcazade Hüseyin Paşa Külliyesi Haziresi ve Sebili Photo ofAmcazade Hüseyin Paşa Külliyesi Haziresi ve Sebili

Amcazade Hüseyin Paşa Külliyesi Haziresi ve Sebili

Amcazade Hüseyin Paşa Külliyesi'nin bir parçası olan sıbyan mektebini Eski Saraçhane Sokak'tan fotoğrafladım. Külliyeye ise, tadilatta olduğu için giremedim. Sabahın erken saatinde geldiğim için, muhtemelen tadilatta olmasaydı da giremezdim.

Dülgerzade Cami Çeşmesi

İkinci fotoğraf, cami avlusundan çekilmiştir ve çeşmenin arkasındaki su deposu olarak kullanıldığı belli olan bölümü göstermektedir.

PictographReligious site Altitude 183 ft
Photo ofDülgerzade Camii Haziresi ve Hoca Şemseddin Ahmed kabri Photo ofDülgerzade Camii Haziresi ve Hoca Şemseddin Ahmed kabri Photo ofDülgerzade Camii Haziresi ve Hoca Şemseddin Ahmed kabri

Dülgerzade Camii Haziresi ve Hoca Şemseddin Ahmed kabri

PictographReligious site Altitude 175 ft
Photo ofDülgerzade Camii ve Dülgerzade Medresesi Photo ofDülgerzade Camii ve Dülgerzade Medresesi Photo ofDülgerzade Camii ve Dülgerzade Medresesi

Dülgerzade Camii ve Dülgerzade Medresesi

İkinci ve üçüncü fotoğraf, caminin altında yer alan ve kültür envanterine göre medreseye ait olan yapıyı göstermektedir.

Kültür envanterine kayıtlı olan bu yapı, yürüdüğüm güzergahın solunda yer almaktadır.

Photo ofFeyzullah Efendi Medresesi / Millet Yazma Eser Kütüphanesi Photo ofFeyzullah Efendi Medresesi / Millet Yazma Eser Kütüphanesi Photo ofFeyzullah Efendi Medresesi / Millet Yazma Eser Kütüphanesi

Feyzullah Efendi Medresesi / Millet Yazma Eser Kütüphanesi

07.26 sularında bu noktada olduğum için, kapalı olan kütüphaneye giremedim.

Feyzullah Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 223 ft

PictographReligious site Altitude 219 ft
Photo ofEmir Ahmet Buhari ile Ahmet Cevatpaşa Türbeleri ve Emir Buhari Cami Haziresi Photo ofEmir Ahmet Buhari ile Ahmet Cevatpaşa Türbeleri ve Emir Buhari Cami Haziresi Photo ofEmir Ahmet Buhari ile Ahmet Cevatpaşa Türbeleri ve Emir Buhari Cami Haziresi

Emir Ahmet Buhari ile Ahmet Cevatpaşa Türbeleri ve Emir Buhari Cami Haziresi

Pazartesi günleri dışında, 09.00 ile 18.00 arasında ziyaret edilen ve Kültür Bakanlığı'na bağlı türbelere, erken bir saatte (07.36) geldiğim için, türbelerin bulunduğu alana giremedim ve fotoğrafları dışarıdan çekmek durumunda kaldım.

PictographReligious site Altitude 187 ft
Photo ofBali Paşa Camii, Şadırvanı ve Haziresi Photo ofBali Paşa Camii, Şadırvanı ve Haziresi Photo ofBali Paşa Camii, Şadırvanı ve Haziresi

Bali Paşa Camii, Şadırvanı ve Haziresi

PictographReligious site Altitude 134 ft

Dibek Cami

Dördüncü fotoğraf, caminin eski minaresine ait kalıntıları göstermektedir. Bir camekanın içine alınarak çok başarılı bir şekilde korunduğunu düşünüyorum.

PictographReligious site Altitude 105 ft
Photo ofHüsrev Paşa Türbesi ve Türbe Haziresi Photo ofHüsrev Paşa Türbesi ve Türbe Haziresi Photo ofHüsrev Paşa Türbesi ve Türbe Haziresi

Hüsrev Paşa Türbesi ve Türbe Haziresi

PictographReligious site Altitude 120 ft

Şeyh Arif Efendi Tekkesi ve Haziresi

PictographReligious site Altitude 121 ft

PictographReligious site Altitude 108 ft
Photo ofKadı Asker Mehmet Efendi Türbesi ve Haziresi Photo ofKadı Asker Mehmet Efendi Türbesi ve Haziresi Photo ofKadı Asker Mehmet Efendi Türbesi ve Haziresi

Kadı Asker Mehmet Efendi Türbesi ve Haziresi

PictographReligious site Altitude 125 ft
Photo ofParmakkapı Kadıasker Mehmet Efendi Cami Photo ofParmakkapı Kadıasker Mehmet Efendi Cami Photo ofParmakkapı Kadıasker Mehmet Efendi Cami

Parmakkapı Kadıasker Mehmet Efendi Cami

Caminin alt katında bulunan temel kalıntılarının bulunduğu alana, o bölüme giden camekanlı bir girişin kapısı kapalı olduğu için, inemedim.

PictographReligious site Altitude 109 ft

Mimar Sinan Mescidi ve Çeşmesi

Mescidin tam karşısında, piknik masalarının olduğu ve çocuk parkının da bulunduğu bir park bulunmaktadır.

Ekmekçi Sinan Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 132 ft

Tuti Abdüllatif Cami ve Haziresi

Cami girişindeki yazıda, caminin 1666 yılında inşa edildiği ve 1974 yılında yeniden ihya edildigi yazmaktadır.

Kültür envanterinde Mahmut Bedrettin Türbesi olarak kayıtlı olan bu yer, günümüzde Araştırma ve Kültür Vakfı'na aittir ve vakfın Hırka-i Şerif şubesi olarak geçmektedir. Bu yer, 1988 yılında vakfa geçmiştir. Vakfa ait bu mekana da, yine saat erken olduğu için (08.26 sularında buradaydım) giremedim.

PictographReligious site Altitude 139 ft
Photo ofHürrem Çavuş Camii ve Cami Haziresi Photo ofHürrem Çavuş Camii ve Cami Haziresi Photo ofHürrem Çavuş Camii ve Cami Haziresi

Hürrem Çavuş Camii ve Cami Haziresi

Keçeciler Hamamı Kalıntısı

Çeşmenin görünür halindeki fotoğrafı kültür envanterinde yer almaktadır. Yürüyüş yaptığım tarihte çeşme, metal bir paravanla çevreliydi.

PictographReligious site Altitude 145 ft

Karabaş Veli Cami ve Cami Haziresi

Cami kapalı olduğu için, avlusuna dahi giremedim. Hazire, caminin dört bir tarafını dağılmış durumdaydı.

Photo ofGürcü Mehmet Paşa Çeşmesi, Mehmet Şemseddin Efendi Tekkesi ve Türbesi Photo ofGürcü Mehmet Paşa Çeşmesi, Mehmet Şemseddin Efendi Tekkesi ve Türbesi Photo ofGürcü Mehmet Paşa Çeşmesi, Mehmet Şemseddin Efendi Tekkesi ve Türbesi

Gürcü Mehmet Paşa Çeşmesi, Mehmet Şemseddin Efendi Tekkesi ve Türbesi

İlk üç fotoğraf, çeşmeye; dördüncü fotoğraf, tekkeye; beşinci fotoğraf, türbeye aittir. Altıncı fotoğraf ise, bu üç eseri birarada göstermektedir. Ayrıca kültür envanterinde tekkenin içinde "Şemsettin Efendi Kuyusu" isimli bir eser yer almaktadır. Fakat tekke yürüdüğüm saat itibariyle kapalı olduğu için, içeri giremedim.

Akşemsettin Cami Çeşmesi ve Camii Şerifi

08.45 sularında buradaydım ve cami kapalıydı.

PictographReligious site Altitude 143 ft
Photo ofAkşemsettin Mescidi ve Cami Haziresi Photo ofAkşemsettin Mescidi ve Cami Haziresi Photo ofAkşemsettin Mescidi ve Cami Haziresi

Akşemsettin Mescidi ve Cami Haziresi

PictographReligious site Altitude 190 ft

Hırka-ı Şerif Cami

Akseki Kemalettin Efendi Kabri

PictographReligious site Altitude 190 ft

Yapı günümüzde, E.D.E.P. kısaltması ile Eğitime Destek Programları Merkezi adı altında Türgev Vakfı tarafından kullanılmaktadır.

Bu bina, günümüzde Fatih Belediyesi'ne aittir ve halk eğitim merkezi olarak kullanılmaktadır.

Hırka-ı Şerif Cami Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 166 ft

PictographReligious site Altitude 174 ft

Cami, yeniden ihya edilen bir yapı olarak kültür envanterinde yerini almaktadır. Zaten fotoğrafta da görüldüğü üzere, inşaat çalışmaları devam etmektedir.

PictographReligious site Altitude 178 ft

Hoca Üveys Camii ve Cami Haziresi

PictographReligious site Altitude 168 ft
Photo ofÇaşnıgir Osman Ağa Türbesi ve Su Kuyusu Photo ofÇaşnıgir Osman Ağa Türbesi ve Su Kuyusu Photo ofÇaşnıgir Osman Ağa Türbesi ve Su Kuyusu

Çaşnıgir Osman Ağa Türbesi ve Su Kuyusu

Su kuyusu türbenin arka tarafındaki bahçede kalmaktadır. Kuyu, kültür envanterine kayıtlı değildir; fakat türbenin olduğu alanda, "Cerrah Osman Efendi Sebili" isimli bir eser işaretlenmiştir ve eserin fotoğrafı da kültür envanterinde yer almaktadır. Fakat bu eseri, etrafta dolanmama rağmen bir türlü göremedim.