Tarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler

Photo ofTarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler Photo ofTarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler Photo ofTarihi Yarımada 18: Laleli-Vezneciler

May 31, 2023
May 2023

near Yenikapı, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 19: Horhor-Saraçhane

Rota Üzerindeki Semtler: Yenikapı, Aksaray, Laleli, Kemal Paşa, Saraçhane, Balabanağa, Vezneciler.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu on sekinci yürüyüşüne, iki saatten biraz fazla bir süre ayırabildim. Sabah erkenden başladığım yürüyüşü, önemli bir işimin çıkmasından ötürü 10.20 sularında bitirmek durumunda kaldım. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, kısa; ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

ULAŞIM: Parkur, tam manasıyla her ne kadar Laleli'den başlasa da, rota kaydı Yenikapı Marmaray İstasyonu'ndan başlamaktadır. Çünkü Anadolu yakasından bölgeye gelen biri olarak en hızlı ulaşım için marmarayı tercih ettim ve Yenikapı İstasyonu'nda inip yaklaşık 10-12 dakikalık yürüyüşle ilk eserin olduğu noktaya ulaştım. Dolayısıyla, parkur başına marmaray tren hattıyla gelindiğini, ama farklı yerlerden gelenlerin T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattını kullanıp Laleli İstasyonu'nda inerek de parkura başlayabileceğini ekleyebilirim. Nitekim ilk eserin olduğu yerle, Yenikapı İstasyonu arasında kalan eserlere bu yürüyüşte yer verilmemiştir. Bu kısımdaki eserler için, daha önce yapılan "Tarihi Yarımada 9: Yenikapı-Yusufpaşa" isimli yürüyüş başka olmak üzere, bölgeden geçen diğer Tarihi Yarımada yürüyüşlerinin kaydına bakılabilir.

Parkur, M2 Hacıosman-Yenikapı metro hattının Vezneciler istasyonunda son bulmaktadır. Keza bir önceki paragrafta bahsi geçen T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattının bu noktaya birkaç metre olduğu eklenebilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Rota üzerinde yer alan II. Beyazıt Türk Hamam Kültürü Müzesi ziyaret edilebilir. Müze girişi ücretsizdir ve ziyaret saatleri müzeye ait izde (waypoint) yer almaktadır.

Ayrıca, Türk Hamam Kültürü Müzesi'nin 100 metre yakınında, Laleli tarafında yer alan İstanbul Üniversitesi Rıdvan Çelikel Arkeoloji Müzesi'ni de ziyaret edebilirsiniz. Bu yürüyüş sırasında bu müzeyi atlamış, müzeyi "Tarihi Yarımada 22: Vezneciler-Beyazıt" rotasında kaydetmiştim. O rota kaydındaki izlekte şu bilgiler paylaşılmıştır:
Müze, sadece hafta içi, 09.00 ile 16.30 saatleri arasında ziyarete açıktır. Giriş ücretsizdir. Küçük de olsa oldukça beğendiğim ve çok güzel bilgilendirme yazılarının olduğu, derli toplu, çok başarılı bir müze olduğunu düşünüyorum. Özellikle İstanbul il sınırları içindeki arkeolojik araştırmalar ile ilgili bilgilendirmeler ve objeler, oldukça fazla ilgimi çekmişti.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 100 ft

Daha önceki bir Tarihi Yarımada yürüyüşünde burayı görmüştüm, fakat caminin altındaki sarnıcın olduğu noktaya gitmemiştim. Hazır buradan geçerken şansımı tekrar denemek istedim. Fakat caminin altındaki sarnıcın girişinin olduğu yer yine kapalıydı.

PictographReligious site Altitude 120 ft

Laleli Baba Makam Kabri ve Çeşmesi

Laleli Baba Su Terazisi

Su terazisi olduğunu farkettiğim bu yapı, kültür envanterine kayıtlı değildir. Muhtemelen burayı arşınlayan arkadaşlar da, buradaki terazinin varlığını fark edememişlerdir.

Photo ofIII. Mustafa Türbesi ve Laleli Camii Muvakkithanesi Photo ofIII. Mustafa Türbesi ve Laleli Camii Muvakkithanesi Photo ofIII. Mustafa Türbesi ve Laleli Camii Muvakkithanesi

III. Mustafa Türbesi ve Laleli Camii Muvakkithanesi

İkinci fotoğraf türbeye, diğerleri muvakkithaneye aittir. Sabah erken saatlerde orada olduğum için türbe kapalıydı.

Laleli Sebili

Adilşah Kadın Çeşmeleri ve Adilşah Kadın Mezarı

PictographReligious site Altitude 121 ft

Laleli Camii

Photo ofLaleli Camii Avlusundaki Antik Dönem Mimari Yapı Taşları Photo ofLaleli Camii Avlusundaki Antik Dönem Mimari Yapı Taşları Photo ofLaleli Camii Avlusundaki Antik Dönem Mimari Yapı Taşları

Laleli Camii Avlusundaki Antik Dönem Mimari Yapı Taşları

Dördüncü fotoğraf, avludaki bir Osmanlı mezar taşına aittir.

Laleli Cami İç Avlusundaki Şadırvan

Çukurçeşme

Çeşmenin bulunduğu alan tel örgü ile kapatıldığı için, çeşme tel örgünün dışından fotoğraflanabilmiştir.

Taşhan

08.40 sularında hanın kapısının önünde bulunduğum için, han kapalıydı. Biraz daha geç bir saatte gelmek gerekiyor diye düşünüyorum. Dördüncü fotoğrafta ise, kültür envanterinde "Taşhan Su Teknesi" olarak kayıtlı eser görülmektedir. Hatta bu eseri atladığım için, bu noktaya tekrar gelmiştim ve kültür envanterindeki resminin aksine, fotoğrafta görüldüğü üzere, etrafı malzemelerle dolu bir durumla karşılaştım. Dolayısıyla bu abdest teknesinin net fotoğrafını görmek için, kültür envanterine bakılabilir.

Laleli Cami Kapı Çeşmeleri

Tayyare Apartmanları

İlk fotoğrafta, apartmanlara ait eski giriş takı görülmektedir.

Bu eseri, kültür envanterine kayıtlı olduğu için kaydettim.

Photo ofLaleli Baba Kabri, Hasan Fehmi Paşa Türbesi ve Kemalpaşa Camii Haziresi Photo ofLaleli Baba Kabri, Hasan Fehmi Paşa Türbesi ve Kemalpaşa Camii Haziresi Photo ofLaleli Baba Kabri, Hasan Fehmi Paşa Türbesi ve Kemalpaşa Camii Haziresi

Laleli Baba Kabri, Hasan Fehmi Paşa Türbesi ve Kemalpaşa Camii Haziresi

PictographReligious site Altitude 137 ft

Kemal Paşa Cami

History Otel Altındaki Tarihi Yapı

Kültür envanterinde otelin altında bu tarihi yapı olduğu ifadesi yer alması üzerine, otelin girişindeki görevliden izin alarak otelin alt katına indim ve bu tarihi yapıyı fotoğrafladım. Günümüzde bu alan, otelin restoranı olarak kullanılmaktadır.

PictographReligious site Altitude 145 ft

Sekmanbaşı Mehmet Ağa Mescidi ve Haziresi

İkinci fotoğraf hazireyi göstermektedir ve daha yüksek bir konumda olan Ankaravi Mehmet Efendi Medresesi'nin bahçesinden çekilmiştir.

Ankaravi Mehmet Efendi Medresesi

Günümüzde Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı olarak kullanılmaktadır. Son fotoğraf, Haşim İşcan Geçidi'nden çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 146 ft

PictographReligious site Altitude 146 ft
Photo ofKadı Hüsamettin Mescidi ve Onsekiz Sekbanlar Kabristanı Photo ofKadı Hüsamettin Mescidi ve Onsekiz Sekbanlar Kabristanı Photo ofKadı Hüsamettin Mescidi ve Onsekiz Sekbanlar Kabristanı

Kadı Hüsamettin Mescidi ve Onsekiz Sekbanlar Kabristanı

Caminin girişindeki tabelada, "Kadı Hüsamettin Çamaşırcı Hacı Mustafa Efendi 18 Sekbanlar Cami ve Haziresi" yazmaktadır. Dördüncü fotoğraf caminin şadırvanına aittir.

PictographReligious site Altitude 143 ft

PictographRuins Altitude 157 ft

Kilise Kalıntısı

Bu kalıntı, İstanbul Üniversitesi içinde kalmaktadır.

Kuyucu Murat Paşa Medresesi

Günümüzde İstanbul Üniversitesi'ne bağlı İslam Tetkikleri Enstitüsü tarafından kullanılmaktadır. Normalde buraya giriş yasaktır, fakat üniversite personeli olduğumu söyleyerek içeri girebildim.

PictographReligious site Altitude 182 ft
Photo ofKuyucu Murat Paşa Türbesi ve Kuyucu Murat Paşa Medresesi Sebili Photo ofKuyucu Murat Paşa Türbesi ve Kuyucu Murat Paşa Medresesi Sebili Photo ofKuyucu Murat Paşa Türbesi ve Kuyucu Murat Paşa Medresesi Sebili

Kuyucu Murat Paşa Türbesi ve Kuyucu Murat Paşa Medresesi Sebili

Photo ofSeyyid Hasan Paşa Sebili ve Çeşmesi Photo ofSeyyid Hasan Paşa Sebili ve Çeşmesi Photo ofSeyyid Hasan Paşa Sebili ve Çeşmesi

Seyyid Hasan Paşa Sebili ve Çeşmesi

Seyyid Hasan Paşa Medresesi

PictographMuseum Altitude 207 ft

II. Beyazıt Hamamı

Günümüzde II. Beyazıt Türk Hamam Kültürü Müzesi ismi ile müze olarak kullanılmaktadır. Müzenin açılış saati 09.30, kapanış saati 16.30'dur.