Tarihi Yarımada 16B: Silivrikapı-Pazartekke

Photo ofTarihi Yarımada 16B: Silivrikapı-Pazartekke Photo ofTarihi Yarımada 16B: Silivrikapı-Pazartekke Photo ofTarihi Yarımada 16B: Silivrikapı-Pazartekke

3 mi
March 3, 2023
March 2023

near Mevlanakapı, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 15: Kazlıçeşme-Kocamustafapaşa
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Kazlıçeşme, Seyitnizam, Telsiz, Silivrikapı, Mevlanakapı, Seyyid Ömer, Belgradkapı, Yedikule, Merkezefendi, Şehremini, Pazartekke

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu on altıncı yürüyüşüne, yaklaşık üç saat ayırabildim. Sabah çok erkenden, güneş doğmadan önce başladığım yürüyüşü, öğleden önce bitirdim. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 16A" ve "Tarihi Yarımada 16B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, her ne kadar Silivrikapı-Pazartekke olarak isimlendirilse de, yürüyüş Kazlıçeşme Marmaray İstasyonu'nda başlamaktadır. Nitekim buraya marmarayı kullanarak Anadolu yakasından seri bir şekilde geldim. 07.03 sularında istasyondan ayrıldım ve Seyyidnizam'a kadar herhangi bir eser incelemeden (Kazlıçeşme çevresinde bulunan eserler için bir önceki yürüyüşün rotasına göz atılabilir) yürüdüm. Yaklaşık 25 dakikada ilk eserin olduğu noktaya, hava tam yeni aydınlanırken ulaştım. Kazlıçeşme'den Seyyidnizam'a marmaray istasyonunun önünden kalkan İETT'nin MR11 hat numaralı Kazlıçeşme-Topkapı otobüsleriyle rahatlıkla ulaşılabilir. Hatta Kazlıçeşme'den direkt Silivrikapı'ya gelmek isteyenler, marmaray istasyonunun önünden kalkan İETT'nin 85C hat numaralı Davutpaşa YTÜ-Kazlıçeşme seferlerini kullanabilir.

Parkuru, daha fazla geç olmadan işe geçmem gerektiği için, Millet Caddesi üzerinde yer alan Pazartekke İETT durağında bitirdim ve bu duraktan otobüse binerek direkt Taksim'e geçtim.

Dileyenler, otobüs durağının 50 metre ilerisinde bulunan istasyona geçerek T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattını da kullanabilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip bir tam gün ayırarak daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür. Hatta bu parkurun bir nevi Tarihi Yarımada 15 isimli rotanın devamı niteliğinde olduğunu tekrar belirtebiliriz.

Parkurda, Balıklı Rum Kilisesi ve Silivrikapı İBB Ziyaretçi Merkezi gibi, ziyaret edilebilecek ve detaylı gezilebilecek yerler bulunmaktadır. Buraları, erken saatlerde geldiğim için gezemedim.

Parkuru planladığım sıradaki düşüncem, Tarihi Yarımada 15 yürüyüşünde vaktim yetmediği için göremediğim Millet Caddesi altında kalan eserleri görüp caddenin güneyinde yer alan bölümü tamamlamaktı. Fakat kalan eserleri gezmek için yürüyüşe ayırdığım zamandan çok daha azı yeterli olacaktı. Bu sebeple, sur dışında yer almasına rağmen, Zeytinburnu'nun iki mahallesindeki (Seyyidnizam ve Merkezefendi) eserleri de planıma dahil ettim. Dileyenler ve vakti olanlar Merkezefendi'yi gezdikten sonra, sur içine girmeden kuzeye doğru devam ederek İstanbul Kent Müzesi ve Panorama 1453 Tarih Müzesi'ni planlarına dahil edebilir. Her iki müzeyi daha önce gördüğüm ve belirlediğim vakti de Zeytinburnu'nun iki mahallesini rotama ekleyerek doldurduğum için, bu bahsi geçen müzelere uğramadım.

İyi faaliyetler...

Mehmet Kethüda Çeşmesi

Çeşme, surların hemen dibindeydi ve yakın zamanda restore edilmişti.

PictographCastle Altitude 196 ft

Mevlanakapı Karakolu

Mevlanakapı Karakolu isimli eser günümüzde İBB tarafından Kara Surları Ziyaretçi Merkezi olarak kullanılmaktadır ve yakın zamanda restore edilmiştir. Ziyaretçi merkezine, temizlik çalışmaları olduğu için, ilk etapta girememiştim. Dördüncü resim ziyaretçi merkezinin hemen arkasında yer alan parka aittir. Bu park, Fatih Belediyesi tarafından hizmet vermektedir ve yine yürüyüş yaptığım tarihte parkın girişi kapalıydı. Şayet açık olsaydı, Mevlanakapı'nın tepesine çıkabilecektim. Not: Bu parkın bir diğer girişi rotanın devamında, daha ileri bir noktadan mümkündür. Fakat parkın yeni düzenlendiğini gördüğüm ve Mevlana Kapı sorunu olduğu nokta biraz uzakta kaldığı için, vakit kaybetmemek adına geri dönmedim.

Mevlanapı

PictographCastle Altitude 209 ft

Mevlanakapı Kara Surları

IBb tarafibdan duzeblenen yere girdim

Kara Surlari, Ana Sur, T48

Gözetleme Kulesi

PictographCastle Altitude 192 ft

Kara Surları, Ana Sur, T50

Bu sur ve diğer fotoğraflar, Mevlanakapı'nın önündeki dış surun üzerinden çekilmiştir ve buraya İBB Ziyaretçi Merkezi'nin içinden geçilerek ulaşılmıştır.

Photo ofAntik Taşlar ve Kara Surları Bilgilendirme Panosu Photo ofAntik Taşlar ve Kara Surları Bilgilendirme Panosu Photo ofAntik Taşlar ve Kara Surları Bilgilendirme Panosu

Antik Taşlar ve Kara Surları Bilgilendirme Panosu

PictographReligious site Altitude 192 ft

İdris Pehlivan Türbesi

İkinci ve üçüncü fotoğraflar, Mevlanakapı açıklamalarına; dördüncü ve sonraki fotoğraflar ise, Mevlanakapı'ya aittir.

Restorasyonda olan bu tarihi yapı, restorasyondan sonra, kısmetse yeniden ziyaret edilecektir.

PictographReligious site Altitude 160 ft

Ahmet Dede Türbesi

PictographReligious site Altitude 156 ft
Photo ofHacı Mahmut Ağa Mescidi, Tekkesi ve Abdest Teknesi Haziresi Photo ofHacı Mahmut Ağa Mescidi, Tekkesi ve Abdest Teknesi Haziresi Photo ofHacı Mahmut Ağa Mescidi, Tekkesi ve Abdest Teknesi Haziresi

Hacı Mahmut Ağa Mescidi, Tekkesi ve Abdest Teknesi Haziresi

Merkezefendi Karakol Binasi

Merkez Efendi Hamamı

Merkezefendi Tekkesi Harem Binası

PictographReligious site Altitude 172 ft
Photo ofMerkezefendi Darülkurrası ve Abdulbaki Paşa Darulkurrası Haziresi Photo ofMerkezefendi Darülkurrası ve Abdulbaki Paşa Darulkurrası Haziresi Photo ofMerkezefendi Darülkurrası ve Abdulbaki Paşa Darulkurrası Haziresi

Merkezefendi Darülkurrası ve Abdulbaki Paşa Darulkurrası Haziresi

Merkezefendi Tekkesi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 151 ft
Photo ofMerkezefendi Türbesi ve Merkezefendi Camii Photo ofMerkezefendi Türbesi ve Merkezefendi Camii Photo ofMerkezefendi Türbesi ve Merkezefendi Camii

Merkezefendi Türbesi ve Merkezefendi Camii

Türbe pazartesi günleri kapalı diğer günler 8.30-17 arasında ziyarete açıktır

PictographReligious site Altitude 140 ft

Merkezefendi Cami Haziresi

İlk fotoğraftaki hazire, cami ile türbenin tam arasındadır. Diğer fotoğraflardaki hazire kısmı ise, caminin kuzey tarafında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 168 ft
Photo ofTanburi Cemil Bey'in Kabri ve Kenan Rıfahi Hazretleri Kabri Photo ofTanburi Cemil Bey'in Kabri ve Kenan Rıfahi Hazretleri Kabri Photo ofTanburi Cemil Bey'in Kabri ve Kenan Rıfahi Hazretleri Kabri

Tanburi Cemil Bey'in Kabri ve Kenan Rıfahi Hazretleri Kabri

Kabirler, Merkezefendi Cami haziresinin içinde yer almaktadır.

Photo ofHamuşan Mezarlığı Çeşmesi Su Terazisi ve Abdest Teknesi Photo ofHamuşan Mezarlığı Çeşmesi Su Terazisi ve Abdest Teknesi Photo ofHamuşan Mezarlığı Çeşmesi Su Terazisi ve Abdest Teknesi

Hamuşan Mezarlığı Çeşmesi Su Terazisi ve Abdest Teknesi

Son fotoğraf, çeşmenin arkasında yer alan mezarlığın içini göstermektedir ve mezarlığın dışından çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 126 ft
Photo ofYenikapı Mevlevihanesi ve Hamuşan Haziresi Photo ofYenikapı Mevlevihanesi ve Hamuşan Haziresi Photo ofYenikapı Mevlevihanesi ve Hamuşan Haziresi

Yenikapı Mevlevihanesi ve Hamuşan Haziresi

PictographReligious site Altitude 128 ft

Yenikapı Mevlevihanesi Muvakithanesi

Yenikapı Mevlevihanesi olarak geçen alan, günümüzde Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi'ne tahsis edilmiştir. Bir sonraki (sebile ait) izde (waypoint) mevlevihaneyi kapının önünden fotoğrafladım. Kapıdaki cins güvenlik görevlisi içeri geçmeme ve bahçedeki antik taşları yakından fotoğraflamama izin vermedi.

Yenikapı Mevlevihanesi Sebili ve Yenikapı Mevlevihanesi

Mevlanakapi Karakolu (2)

Dönüş yolunda ziyaretçi merkezinin içerisine girdim.

PictographReligious site Altitude 208 ft

Melek Hatun Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konut, sokağın sağ tarafında, yani Sultanahmet'e bakan tarafında yer almaktadır ve bir duvarı tarihi yapı parçalarını yaslanmaktadır.

Kültür envanterinde bu noktada bu isimde bir kayıt bulunmaktadır ve aslında camiden geriye temel kalıntıları bile kalmamıştır. Kültür envanterinde paylaştığım fotoğrafın benzeri yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 186 ft
Photo ofCiğerci Baba Kabri ve Kara Surları, Ana Sur, T55 ve T56 Photo ofCiğerci Baba Kabri ve Kara Surları, Ana Sur, T55 ve T56 Photo ofCiğerci Baba Kabri ve Kara Surları, Ana Sur, T55 ve T56

Ciğerci Baba Kabri ve Kara Surları, Ana Sur, T55 ve T56

Kabir, Fatih Belediyesi tarafından yeni yapılmakta olan Kara Surları Millet Bahçesi isimli geniş bir park alanının içinde kalmaktadır. Buraya girmişken, kültür envanterine kayıtlı T55 ve T56 isimli kuleleri de fotoğrafladım.

PictographReligious site Altitude 203 ft

Şeyh Matrak Tekkesi

Kültür envanterinde Şeyh Matrak Tekkesi olarak kayıtlı olan ve eskiden de bu şekilde kullanılan yapı günümüzde Elhaç Mehmet Emin Efendi Cami olarak faaliyet göstermektedir. Bu cami de kapalıydı. O yüzden sadece dışarıdan fotoğraf çekmekle yetinmek durumunda kaldım.

PictographReligious site Altitude 195 ft

Çivizade Mescidi

Dördüncü fotoğraf, caminin köşesinde yer alan avlu içindeki eski bir kabire aittir.

İbrahim Alaettin Gövsa Ortaokulu

Bu bina, cumhuriyet döneminde yapılmış ve kültür envanterine kayıtlı olduğu için bu gezide kaydedilmiştir. İlk fotoğraf, Topkapı Karakolu Sokak'tan; ikinci fotoğraf ise, Karanfilli Çavuş Sokak'tan çekilmiştir. Görünüş itibariyle yapı yakın zamanda tadilat görmüş ya da yeniden inşa edilmiştir.

PictographReligious site Altitude 213 ft

Mustafa Çavuş Mescidi

Kiliseden çevirme bir cami olduğu için, caminin içine girmek istemiştim, fakat içindeki ön avluya girip caminin ana kısmına giremedim ve kültür envanterinde yer alan ve eskiden kilise olduğunu apacık ortaya koyan antik dönem miraslı kolonlarnı fotoğraflayamadım.