Tarihi Yarımada 16A: Silivrikapı-Pazartekke

Photo ofTarihi Yarımada 16A: Silivrikapı-Pazartekke Photo ofTarihi Yarımada 16A: Silivrikapı-Pazartekke Photo ofTarihi Yarımada 16A: Silivrikapı-Pazartekke

March 3, 2023
March 2023

near Yedikule, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 15: Kazlıçeşme-Kocamustafapaşa
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada ?: ?-?

Rota Üzerindeki Semtler: Kazlıçeşme, Seyitnizam, Telsiz, Silivrikapı, Mevlanakapı, Seyyid Ömer, Belgradkapı, Yedikule, Merkezefendi, Şehremini, Pazartekke

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu on altıncı yürüyüşüne, yaklaşık üç saat ayırabildim. Sabah çok erkenden, güneş doğmadan önce başladığım yürüyüşü, öğleden önce bitirdim. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 16A" ve "Tarihi Yarımada 16B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, her ne kadar Silivrikapı-Pazartekke olarak isimlendirilse de, yürüyüş Kazlıçeşme Marmaray İstasyonu'nda başlamaktadır. Nitekim buraya marmarayı kullanarak Anadolu yakasından seri bir şekilde geldim. 07.03 sularında istasyondan ayrıldım ve Seyyidnizam'a kadar herhangi bir eser incelemeden (Kazlıçeşme çevresinde bulunan eserler için bir önceki yürüyüşün rotasına göz atılabilir) yürüdüm. Yaklaşık 25 dakikada ilk eserin olduğu noktaya, hava tam yeni aydınlanırken ulaştım. Kazlıçeşme'den Seyyidnizam'a marmaray istasyonunun önünden kalkan İETT'nin MR11 hat numaralı Kazlıçeşme-Topkapı otobüsleriyle rahatlıkla ulaşılabilir. Hatta Kazlıçeşme'den direkt Silivrikapı'ya gelmek isteyenler, marmaray istasyonunun önünden kalkan İETT'nin 85C hat numaralı Davutpaşa YTÜ-Kazlıçeşme seferlerini kullanabilir.

Parkuru, daha fazla geç olmadan işe geçmem gerektiği için, Millet Caddesi üzerinde yer alan Pazartekke İETT durağında bitirdim ve bu duraktan otobüse binerek direkt Taksim'e geçtim.

Dileyenler, otobüs durağının 50 metre ilerisinde bulunan istasyona geçerek T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattını da kullanabilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip bir tam gün ayırarak daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür. Hatta bu parkurun bir nevi Tarihi Yarımada 15 isimli rotanın devamı niteliğinde olduğunu tekrar belirtebiliriz.

Parkurda, Balıklı Rum Kilisesi ve Silivrikapı İBB Ziyaretçi Merkezi gibi, ziyaret edilebilecek ve detaylı gezilebilecek yerler bulunmaktadır. Buraları, erken saatlerde geldiğim için gezemedim.

Parkuru planladığım sıradaki düşüncem, Tarihi Yarımada 15 yürüyüşünde vaktim yetmediği için göremediğim Millet Caddesi altında kalan eserleri görüp caddenin güneyinde yer alan bölümü tamamlamaktı. Fakat kalan eserleri gezmek için yürüyüşe ayırdığım zamandan çok daha azı yeterli olacaktı. Bu sebeple, sur dışında yer almasına rağmen, Zeytinburnu'nun iki mahallesindeki (Seyyidnizam ve Merkezefendi) eserleri de planıma dahil ettim. Dileyenler ve vakti olanlar Merkezefendi'yi gezdikten sonra, sur içine girmeden kuzeye doğru devam ederek İstanbul Kent Müzesi ve Panorama 1453 Tarih Müzesi'ni planlarına dahil edebilir. Her iki müzeyi daha önce gördüğüm ve belirlediğim vakti de Zeytinburnu'nun iki mahallesini rotama ekleyerek doldurduğum için, bu bahsi geçen müzelere uğramadım.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 137 ft
Photo ofTopçu Başı Esed Ağa Kabri ve Seyyid Nizam Camii Haziresi Photo ofTopçu Başı Esed Ağa Kabri ve Seyyid Nizam Camii Haziresi Photo ofTopçu Başı Esed Ağa Kabri ve Seyyid Nizam Camii Haziresi

Topçu Başı Esed Ağa Kabri ve Seyyid Nizam Camii Haziresi

PictographReligious site Altitude 160 ft

Seyyid Nizam Camii

PictographReligious site Altitude 152 ft

Seyyid Nizam Türbesi ve Tekkesi

Photo ofSeyyid Nizam Camii Tarihi Abdest Tekneleri Photo ofSeyyid Nizam Camii Tarihi Abdest Tekneleri Photo ofSeyyid Nizam Camii Tarihi Abdest Tekneleri

Seyyid Nizam Camii Tarihi Abdest Tekneleri

Seyyid Nizam Camii Şadırvanı

PictographReligious site Altitude 136 ft

Seyyid Nizam Cami Külliyesi Binası

Bu yapı, günümüzde Zeytinburnu Belediyesi'ne bağlı olarak "Millet Kıraathanesi" olarak kullanılmaktadır.

Telsiz Seyyid Nizam Çeşmesi

Photo ofSeyitnizam Çeşmesi ve Yanındaki Eski Mezar Photo ofSeyitnizam Çeşmesi ve Yanındaki Eski Mezar Photo ofSeyitnizam Çeşmesi ve Yanındaki Eski Mezar

Seyitnizam Çeşmesi ve Yanındaki Eski Mezar

PictographReligious site Altitude 156 ft
Photo ofBalıklı Ermeni Kilisesi, Balıklı Rum Kilisesi ve Ayazması Photo ofBalıklı Ermeni Kilisesi, Balıklı Rum Kilisesi ve Ayazması Photo ofBalıklı Ermeni Kilisesi, Balıklı Rum Kilisesi ve Ayazması

Balıklı Ermeni Kilisesi, Balıklı Rum Kilisesi ve Ayazması

Ermeni Kilisesi, yolun Bahçelievler tarafında, yani yürüdüğüm rotaya göre sol tarafta yer almaktadır ve kültür envanterine kayıtlı değildir. Kültür envanterine kayıtlı olan Balıklı Meryem Ana kilisesi'dir ve konumun atıldığı noktada, Balıklı Meryem Ana Kilisesi'nin bilgilendirme tabelası vardır. Balık ve Rum Kilisesi için ziyaret saatleri her gün 8.30-16.30 olarak gösterilmiştir. Ben ise 07.50 sularında burada olduğum için içeriye giremedim

Yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı olmayan bu eski yapı, günümüzde Manastır Lounge isimli bir restoran olarak kullanılmaktadır.

PictographReligious site Altitude 136 ft

Photo ofHacı Bayram Can Çeşmesi ve Namazgahı Photo ofHacı Bayram Can Çeşmesi ve Namazgahı Photo ofHacı Bayram Can Çeşmesi ve Namazgahı

Hacı Bayram Can Çeşmesi ve Namazgahı

PictographCastle Altitude 112 ft

Silivri Kapısı

İkinci ve sonraki fotoğraflar, yapıya daha yakın noktalardan çekilmiştir. Silivrikapı Ziyaretçi Merkezi ise, bu kapıdan içeri girildikten hemen sonra, sol taraftadır. Fakat erken bir vakitte buraya geldiğim için içeriye giremedim.

PictographReligious site Altitude 110 ft

PictographReligious site Altitude 108 ft

Elekli Dede Kabri

PictographBridge Altitude 113 ft

Silivrikapı Köprüsü

İkinci ve sonraki fotoğraflar, köprüyü tam karşıdan gören bir noktadan çekilmiştir. Rotanın devamında fotoğrafın çekildiği bu yer belli olmaktadır. Nitekim rotaya göre, git-gel yapmışımdır.

Silivrikapı Duvarındaki Gürz

Bu eseri, kültür envanterinde kayıtlı olması üzerine fark ettim ve kaydettim.

PictographReligious site Altitude 105 ft

Hadım İbrahim Paşa Camii Haziresi

Photo ofHadım İbrahim Paşa Camii Abdest Teknesi Photo ofHadım İbrahim Paşa Camii Abdest Teknesi Photo ofHadım İbrahim Paşa Camii Abdest Teknesi

Hadım İbrahim Paşa Camii Abdest Teknesi

Bu abdest teknesi, yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi.

PictographReligious site Altitude 100 ft

Hadım İbrahim Paşa Camii

Caminin ana girişinin her iki yanında, üçüncü ve beşinci resimlerde görülen antik taşlar yer almaktadır.

Hadım İbrahim Paşa Türbesi

Hadım İbrahim Paşa Çeşmesi

İbrahim Paşa Hamam Kalıntısı

PictographCastle Altitude 122 ft

Kara Surları

Bala Süleyman Ağa Tekkesi Hücre Odaları

Photo ofPerestü Kadın Çeşmesi, Bala Külliyesi Sebili ve Çeşmesi Bala ve Süleyman Ağa Muvakkithanesi Photo ofPerestü Kadın Çeşmesi, Bala Külliyesi Sebili ve Çeşmesi Bala ve Süleyman Ağa Muvakkithanesi Photo ofPerestü Kadın Çeşmesi, Bala Külliyesi Sebili ve Çeşmesi Bala ve Süleyman Ağa Muvakkithanesi

Bu üç eser, yürüyüş yaptığım tarihte restorasyonda olduğu için, tek bir iz kaydı atarak bu paylaşımı yapmayı tercih ettim.

PictographReligious site Altitude 144 ft

Bala Süleyman Ağa Türbesi

PictographReligious site Altitude 142 ft
Photo ofBana Süleyman Ağa Cami ve Külliyesi Photo ofBana Süleyman Ağa Cami ve Külliyesi Photo ofBana Süleyman Ağa Cami ve Külliyesi

Bana Süleyman Ağa Cami ve Külliyesi

Photo ofBala Süleyman Ağa Külliyesi Meşrutahanesi Photo ofBala Süleyman Ağa Külliyesi Meşrutahanesi Photo ofBala Süleyman Ağa Külliyesi Meşrutahanesi

Bala Süleyman Ağa Külliyesi Meşrutahanesi

PictographReligious site Altitude 147 ft

Bala Süleyman Ağa Külliyesi Haziresi

Bala Mektebi

Abdullah Ağa Çeşmesi

PictographPark Altitude 164 ft

Mehmet Tevfik Efendi Çeşmesi

Çeşmenin bulunduğu sokağın ismi "Karabaş Çeşmesi Sokağı" olduğu için, bir ihtimal bu çeşmenin bir diğer isminin bu olabileceğini not etmek istedim.

PictographReligious site Altitude 182 ft

Veledi Karabaş Camii

Caminin bahçesine girişin dahi kapalı olmasından dolayı, bu fotoğrafları caminin dışından, demir parmaklıkların arasından çekebildim.

PictographCastle Altitude 201 ft
Photo ofKarasuları, Ana Sur, T45, T44 ve T46 Photo ofKarasuları, Ana Sur, T45, T44 ve T46 Photo ofKarasuları, Ana Sur, T45, T44 ve T46

Karasuları, Ana Sur, T45, T44 ve T46

Birinci ve üçüncü fotoğraflar T45 kulesine, ikinci fotoğraf T44 kulesine, dördüncü fotoğraf ise T46 kulesine aittir.

PictographReligious site Altitude 194 ft

Tarsus Mescidi

Fotoğrafta da görüldüğü üzere, çeşme restorasyonda olduğu için, açık olarak fotoğraflanamamıştır.

PictographReligious site Altitude 211 ft

Arakiyeci Mehmet Ağa Camii

Aslında 20. yüzyıl yapısı olan bu eseri, kültür envanterine kayıtlı olduğu için not ettim.

Evliya Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 231 ft
Photo ofHacı Evliya Camii ve Cami Avlusundaki Sadaka Taşı Photo ofHacı Evliya Camii ve Cami Avlusundaki Sadaka Taşı Photo ofHacı Evliya Camii ve Cami Avlusundaki Sadaka Taşı

Hacı Evliya Camii ve Cami Avlusundaki Sadaka Taşı

PictographReligious site Altitude 237 ft

Hacı Evliya Camii Haziresi

Bu eser kültür envanterine kayıtlı değildir

Kültür envanterine kayıtlı olan bu harap durumdaki çeşme, sokağın Çapa tarafına bakan kısmında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 220 ft

Gavsi Tekkesi

Kültür envanterinde Gavsi Tekkesi ismiyle geçen bu yer, eski bir tekkeymiş ve yine siteden alınan bilgiye göre, bu tekkeden geriye fotoğrafta görülen mezar taşları ve hazire kalmıştır.

Eserler (Bkz. Açıklama)

1) Örümceksiz Dede Çeşmesi 2) Örümceksiz Dede Türbesi 3) Emine Sultan Çeşmesi 4) Örümceksiz Dede Türbesi Haziresi 5) Mimar Acem (Örümceksiz) Cami 6) Örümceksiz Cami Şadırvanı ve Haziresi Cami haziresinin fotoğrafını, wikiloc uygulamasının bir ize en fazla altı fotoğraf ekleme sınırlaması yüzünden buraya ekleyemedim. Ayrıca bu 6 eserle ilgili daha fazla fotoğraf ve eserlerin ayrı ayrı konumları "Tarihi Yarımada 14: Cerrahpaşa-Çapa" isimli yürüyüşün kaydında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 218 ft

Mimar Acem Cami Muvakithanesi

Yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı olmayan ve önceki yürüyüşte de (Tarihi Yarımada 14: Cerrahpaşa-Çapa) kaydetmediğim bu yapı, günümüzde Mimar Acem Camii Kız Kuran Kursu olarak kullanılmaktadır ve giriş kapısının üzerindeki eski yazıdan dolayı, yapının tarihi olduğunu düşündüm. Ama muvakitthane olup olmadığı konusunda emin değilim.

PictographReligious site Altitude 214 ft

Kılıç Baba Türbesi

PictographReligious site Altitude 193 ft

Hasırcı Melek Cami

Bu cami de, sabah saatlerinde orada bulunduğum için kapalıydı ve bu sebeple camiyi dışarıdan fotoğraflayabildim.