Tarihi Yarımada 13: Çatladıkapı-Gülhane

Photo ofTarihi Yarımada 13: Çatladıkapı-Gülhane Photo ofTarihi Yarımada 13: Çatladıkapı-Gülhane Photo ofTarihi Yarımada 13: Çatladıkapı-Gülhane

February 4, 2023
February 2023

near Çatladıkapı, İstanbul (Türkiye)

Yakın Parkurlar:
Tarihi Yarımada 11: Sultanahmet-Ahırkapı
Tarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran
Tarihi Yarımada 3: Sirkeci-Eminönü
Tarihi Yarımada 2: Sirkeci-Cağaloğlu
Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet

Rota Üzerindeki Semtler: Çatladıkapı, Ahırkapı, Alemdar, Sultanahmet, Gülhane, Hocapaşa, Sirkeci, Tahtakale.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu on üçüncü yürüyüşüne, yaklaşık üç saat gibi bir süre ayırabildim. Yağmurlu ve soğuk bir cumartesi günü, iki ay öncesinden başvurup etkinlik tarihinden (04.Şubat.2023 Cumartesi) tam bir ay öncesinde davet aldığım İBB'nin Bukeleon Sarayı Şantiye Gezisi sayesinde bu etkinliği gerçekleştirdim. Saray kalıntılarını gezdikten sonra, Sirkeci'ye doğru yöneldim. Rota üzerinde yer alan kültür envanterine kayıtlı birçok eseri daha önceki yürüyüşlerde gördüğüm için, bu eserlerin çoğunu bu sefer pas geçtim ve özellikle Gülhane Parkı'nda yer alan eserler ile rota üzerinde daha önce kaydetmediğim birkaç eseri fotoğraflayarak yürüyüşe devam ettim.

Aslında yürüyüş, Sirkeci'deki Marmara İstasyonu'nda bitmektedir. Fakat Tahtakale'de yer alan Şark Han'a uğramam gerektiği için, buraya kadar gidip tekrar Sirkeci Marmaray İstasyonu'na geri döndüm. Dolayısıyla yürüyüşün Sirkeci ile Şark Han arasında kalan bölümünü yapmayabilirsiniz

Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

ULAŞIM: Otobüsten iner inmez kaydı açmayı unuttuğum için kayıt tam olarak Bukoleon Sarayı'nın ana girişinin önünde başlamaktadır. Fakat tam bu noktanın 100 metre ilerisinde, Yenikapı yönüne doğru, Çatladıkapı İETT Durağı yer almaktadır.

Parkur başına, yani Çatladıkapı'ya, Anadolu yakasından en kolay ve en hızlı ulaşım şu şekildedir: Marmaray ile Sirkeci'ye gelip Sirkeci istasyonunun Sirkeci yazan çıkışını kullanarak tren garından çıktıktan sonra, sahil yolunda yer alan Sirkeci İETT otobüs durağından BN1 hat numaraları Halkalı-Eminönü otobüslerine binebilir ve üç durak sonra Çatladıkapı İETT durağında inebilirsiniz. Bukeleon Sarayı'nı ziyaret edecekseniz, otobüsün gittiği yöne göre 100 metre geriye, yani Sarayburnu'na doğru yürüyüp sarayın ana giriş kapısına ulaşabilirsiniz.

Avrupa yakasından gelecekler ise, T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattını ya da Eminönü'ne gelen vapurları kullanarak Sirkeci'ye ulaşabilir, buradan da bir üst paragrafta belirtilen otobüs hattını kullanarak parkur başına hızlıca geçebilir.

Parkur, az önce bahsi geçen Sirkeci Marmaray İstasyonu'nda sonlanmaktadır. Yukarıda bahsedilen ulaşım imkanlarından herhangi biri kullanılarak dönüşe geçilebilir.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Tam rota üzerinde yer alan müzeleri ziyaret edebilirsiniz: Gülhane Parkı'nın içinde bulunan Tanzimat Müzesi ile İslam, Bilim ve Teknoloji Müzesi gibi müzeler gezilebilirsiniz. Daha sonra, parkur Sirkeci Marmaray istasyonundan geçtiği için, tam istasyonunun içinde yer alan ve girişin ücretsiz olduğu Demiryolu Müzesi'ni görebilir; devamında önünden geçilen ve yine ücretsiz olan İşBankası Müzesi'ni de ziyaret edebilirsiniz.

Son olarak, parkuru önceki ve/veya yakın parkurlarda yazan rotalarla birleştirip daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi faaliyetler...

EK NOT: Gülhane Parkı'nın içinde yer alan ve bu rota kaydında yeri kayıtlı olan Gülhane Parkı Sarnıcı 2023 yılının mart ayında açılmıştır. Bu gezi sırasında restorasyonda olan ve o sırada içerde çalışanların insiyatifiyle, kapının önünden fotoğraflayabildiğim sarnıcı, 12 Nisan 2023 çarşamba sabahı gezebilme fırsatı buldum. Bu geziye dair, bir fotoğrafı, sarnıca ait izin (waypoint) sonuna ekledim. Sabah erken saatte orada bulunduğum için sarnıcın açılmasını bekledim. İnternette bu konuda o tarihte (12.Nisan.2023) yanıltıcı bilgiler yer almaktaydı. Sarnıcın büyük ihtimalle 10.00'da açıldığını, fakat o günkü gecikme nedeniyle 10.15 civarında açıldığını söyleyebilir; sarnıcı tek başıma gezdiğimi ve içerde bulunduğum süre zarfında başka bir ziyaretçinin gelmediğini ekleyebilirim . Garanti olması açısından 10.30 itibariyle sarnıcın ziyaret edilmesi tavsiye edilebilir.

Bukeleon Sarayı (1)

Bukeleon Sarayı (2)

Bukeleon Sarayı (3) (Ana Giriş Noktası)

Bu izi çıkarken oluşturdum.

Marmara Surları: 27. Kule

Kalyon Oteli'nin bahçesinden çektim.

Ahır Kapı

Soğukçeşme Sokağı'ndaki Çeşme

Soğukçeşme Sokağı Sarnıcı

I. Abdülhamit Sebili ve Çeşmeleri

Bu kapıdan Gülhane Parkı'na giriş yaptım.

PictographPark Altitude 111 ft

Gülhane Parkı

İkinci ve üçüncü fotoğraflar, parkın Sarayburnu girişinden çekilmiştir.

İstanbul Arkeoloji Müzesi Binaları

Fotoğraflar, Gülhane Parkı'ndan çekilmiştir.

Kültür envanterine kayıtlı olan bu çeşmenin tam konumu burasıdır.

Photo ofIII. Osman Köşkü ve Bir Başka Demir Dökme Çeşme Photo ofIII. Osman Köşkü ve Bir Başka Demir Dökme Çeşme Photo ofIII. Osman Köşkü ve Bir Başka Demir Dökme Çeşme

III. Osman Köşkü ve Bir Başka Demir Dökme Çeşme

Gülhane Parkı Sarnıcı

Sarnıç, restorasyondaydı. Camekandan, yani dışarıdan bakarken iki tane çalışan işçi kapıyı açtı. Fotoğraf çekmek için, rica ettim ve sağolsun kabul ettiler. Sarnıcın yakında açılacağını ve herkes tarafından ziyaret edilebileceğini öğrendim. Not1: Sarnıç, mart ayının sonlarında açılmıştır. (31.03.2023) Not2: Sarnıç, 12.Nisan.2023 tarihinde ziyaret edilmistir. Son fotoğraf, bu ziyarete aittir.

Gülhane Parkı'ndan Harem Hastanesi

İkinci fotoğraf, yine Gülhane Parkı'ndan çekilmiştir ve Arkeoloji Müzeleri Binaları'na aittir.

Gülhane Parkı Çeşmesi

Photo ofTopkapı Sarayı İncirlik Bahçesi Duvarları Photo ofTopkapı Sarayı İncirlik Bahçesi Duvarları Photo ofTopkapı Sarayı İncirlik Bahçesi Duvarları

Topkapı Sarayı İncirlik Bahçesi Duvarları

Fotoğraflar, Gülhane Parkı'ndan çekilmiştir.

Gotlar Sütunu

Antik Sütun

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu eserin ismini, yakında herhangi bir bilgilendirme yazısı olmadığı için paylaşamadım.

Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (1) Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (1) Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (1)

Hagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (1)

Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (2) Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (2) Photo ofHagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (2)

Hagios Paulos Yetimhanesi Kalıntıları (2)

Photo ofTopkapı Sarayı Gülhane Kapısı, Mecidiye ve Sofa Köşkü Photo ofTopkapı Sarayı Gülhane Kapısı, Mecidiye ve Sofa Köşkü Photo ofTopkapı Sarayı Gülhane Kapısı, Mecidiye ve Sofa Köşkü

Topkapı Sarayı Gülhane Kapısı, Mecidiye ve Sofa Köşkü

İkinci fotoğrafta, Mecidiye Köşkü; dördüncü fotoğrafta ise, Sofa Köşkü görülmektedir. Bu fotoğraflar da, Gülhane Parkı'ndan çekilmiştir.

Demir Kapı Kışlası Karargah Binaları

Fotoğraflar, Gülhane Parkı'ndan çekilmiştir. Kültür envanterine kayıtlı olan bu binaların yeri, envanteri haritasında gösterildiği gibidir. Bu kayıtta, konum fotoğrafın çekildiği yeri göstermektedir.

Tam konumun olduğu yerde, fotoğrafta görülen eski taş yer almaktadır. Tam olarak ne olduğunu bilemediğim eseri, nişan taşı olarak yorumladım.

Photo ofTanzimat Müzesi ve İslam, Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi Photo ofTanzimat Müzesi ve İslam, Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi Photo ofTanzimat Müzesi ve İslam, Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi

Tanzimat Müzesi ve İslam, Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi

Bu müzeleri daha önce gezdiğim için, bu yürüyüşte sadece iz atarak fotoğraf çekmekle yetindim. Oldukça zengin eserler içeren bu müzeleri gezmenizi öneririm. İkinci ve üçüncü fotoğraflar, konumdan daha uzak bir noktada; Demirkapı isimli iz atıldıktan sonra çekilmiş ve bu ize eklenmiştir.

Demir Kapı

II. Abdülhamit Çeşmesi

Hacı Bekir Hanı ve Agopyan Han

Bu bölgedeki birçok eseri, bu hanlar başta olmak üzere, daha önceki yürüyüşlerde kaydetmiştim. Fakat, nedendir bilinmez, bu iki hanı geçerken tekrar kaydetmek ve fotoğraflamak istedim.

PictographMuseum Altitude 91 ft

İş Bankası Müzesi

Burayı da kaydetmemin tek sebebi, yürüyüş güzergahını kullanacak birinin, bu müzeyi de ziyaret edebilme ihtimaline karşı, müzenin nerede olduğunu bildirmek içindir.