Tarihi Yarımada 11B: Sultanahmet-Ahırkapı

Photo ofTarihi Yarımada 11B: Sultanahmet-Ahırkapı Photo ofTarihi Yarımada 11B: Sultanahmet-Ahırkapı Photo ofTarihi Yarımada 11B: Sultanahmet-Ahırkapı

January 19, 2023
January 2023

near Emin Sinan Mahallesi, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 7: Çemberlitaş-Çatladıkapı veya Tarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran

Rota Üzerindeki Semtler: Sultanahmet, Kadırga, Binbirdirek, Çatladıkapı, Akbıyık, Cankurtaran, Ahırkapı, Küçük Ayasofya, Sarayburnu, Hocapaşa.

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu onbirinci yürüyüşüne, yarım gün ayırabildim. Öğlen başladığım yürüyüşü, akşam karanlığından önce bitirdim. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldım. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığım ve yavaş ilerlediğim için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Bir wikiloc kaydına en fazla 50 iz koyma hakkı olduğu için, iz (waypoint) koyma limiti dolunca yeni kayıt açılmış ve bu yüzden, "Tarihi Yarımada 11A" ve "Tarihi Yarımada 11B" olmak üzere, iki farklı rota oluşturmak durumunda kalınmıştır. Dolayısıyla, bahsi geçen bu parkurların aynı gün içinde peş peşe yapıldığı eklenebilir.

ULAŞIM: Parkur, Sultanahmet tramvay istasyonunda başlamaktadır. Buraya, T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattıyla kolaylıkla ulaşılabilir. Anadolu yakasından gelen biri, Marmaray hattı ile Sirkeci'ye ulaşabilir; Sirkeci'den de tramvaya binerek Sultanahmet'e gelebilir. Kendim ise, Beşiktaş tarafından otobüslerle Kabataş'a gelip tramvay hattıyla Sultanahmet'e geldiğimi ekleyebilirim.

Rota, aslında Çatladıkapı'da bitmektedir. Fakat havanın kararmasına vakit olduğu için, sahil yolunda yer alan ve Eminönü tarafına giden otobüslerin geçtiği Çatladıkapı İETT durağından otobüse binmek yerine, Sirkeci'ye kadar sahilden Marmara Surları ile surların kenarında yer alan bazı eserleri görerek yürümeyi tercih ettim. Ayrıca daha önce yakın bölgede bir yürüyüş yapıp rota ismini Sultanhamet-Çatladıkapı olarak belirlediğim için, karışıklık olmaması adına bu rotanın isminde Çatladıkapı'yı kullanmadım ve buraya çok yakın bir noktada yer alan Ahırkapı ismini tercih ettim. Çatladıkapı'dan, Eminönü'ne giden BN1 hat numarılı otobüslerle gidilebilir ya da rotayı takip edip sahil yolundan yürüyerek Eminönü'ne geçerseniz de, buradan marmaray (Sirkeci İstasyonu), deniz hatları vapurları ve tramvay (T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattınının Sirkeci İstasyonu'nu kullanarak) dönüşe geçebilirsiniz. Ben Marmarayı kullandım.

ÖNERİLER: Bu parkuru yapmamdaki en büyük motivasyon, bir önceki gün yaptığım "Tarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran" isimli yürüyüşte -erken bir saatte orada olduğum için kapalı olduğundan dolayı- göremediğim Bizans'ın Büyük İmparatorluk Saray'ına ait kalıntıların bulunduğu Palatium Cafe'nin altındaki Magnaura Sarayı'nı görmekti. Dolayısıyla, Sultanahmet tramvay istasyonunda indiğimde doğruca kafeye yöneldim ve saray kalıntılarını gezdikten sonra, daha önce yaptığım yürüyüşlerde yakın çevrede görmediğim eserleri gezdim.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

İyi faaliyetler...

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu Yapı üzerindeki Osmanlıca yazılardan dolayı verilmeyecektir Yapı sokağın Sultanahmet tarafında yer almaktadır helvacıbaşı Camii ile karşılıklıdır

PictographReligious site Altitude 107 ft

Rotanın ilk kısmında sondan bir önceki iz olarak camiyi kaydetmiştim. Fakat rotayı kapatmak durumunda kalınca ve bulunduğum sokaktan güzel bir açıyla camiyi görünce, camiyi tekrar iz atarak işaretlemek istedim.

PictographReligious site Altitude 101 ft
Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii Haziresi Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii Haziresi Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii Haziresi

Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii Haziresi

İlk fotoğraf konumun atıldığı noktadan, diğer fotoğraflar cami bahçesinden çekilmiştir.

Buhara Özbekler Tekkesi

Sokullu Mehmet Paşa Camii

Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Medresesi

Sokullu Mehmet Paşa Cami (2)

Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Çeşmesi Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Çeşmesi Photo ofKadırga Sokullu Mehmet Paşa Çeşmesi

Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Çeşmesi

Bu çeşme, Tarihi Yarımada 7:Çemberlitaş-Çatladıkapı yürüyüşünde de fotoğraflanmıştır.

Sokullu Mehmet Paşa Sıbyan Mektebi

Tahsin Bey Sokağı Çeşmesi

Özbekler Sokağı

Bostancıbaşı Aliağa Camii

Yürüyüş sırasında, cami tadilatta olduğu için, etrafını çevreleyen paravanın arasındaki kapıdan bahçesine girerek fotoğraf çekmekle yetinebildim.

Bu çeşme de, "Tarihi Yarımada 7: Çemberlitaş-Çatladıkapı" yürüyüşünde detaylıca fotoğraflanmıştır.

Şehsuvarbey Sokak Evleri

PictographPark Altitude 25 ft

Photo ofKüçük Ayasofya Medresesi ve Medrese Bahçesindeki Antik Taşlar Photo ofKüçük Ayasofya Medresesi ve Medrese Bahçesindeki Antik Taşlar Photo ofKüçük Ayasofya Medresesi ve Medrese Bahçesindeki Antik Taşlar

Küçük Ayasofya Medresesi ve Medrese Bahçesindeki Antik Taşlar

Photo ofKesikbaş Hüseyin Ağa Türbesi ve Küçük Ayasofya Camii Haziresi Photo ofKesikbaş Hüseyin Ağa Türbesi ve Küçük Ayasofya Camii Haziresi Photo ofKesikbaş Hüseyin Ağa Türbesi ve Küçük Ayasofya Camii Haziresi

Kesikbaş Hüseyin Ağa Türbesi ve Küçük Ayasofya Camii Haziresi

Küçük Ayasofya Camii (1)

Küçük Ayasofya Camii (2)

Küçük Ayasofya Camii (3)

Mehmet Efendi Çeşmesi

Küçük Ayasofya Camii (4)

Küçük Ayasofya Su Terazisi

Kültür envanterinde kayıtlı olan, fakat konumu tam doğru olmadığı gibi, fotoğrafı da olmayan bu su terazisinin fotoğraftaki eser olduğunu düşünüyorum. Not: Yürüyüşten sonra internetten yaptığım araştırmada, su terazisinin fotoğraftaki eser olduğunu gördüm. (24.01.2023)

İsmini kültür envanterine kayıtlı olan bilgi sayesinde öğrendiğim bu kabir, Küçük Ayasofya Medresesi içindeydi. Fakat kültür envanterindeki konumu Küçük Ayasofya Cami'nin kuzeydoğu ucunu göstermektedir. Sitedeki konum yanlış olduğu için, tekrar geri dönüp medresinin bahçesine geri geldim ve bu kabir için özel olarak bir iz attım.

Rüstem Paşa Çeşmesi

Marmara Surları: 24. Kule

Marmara Surları: 23. Kule

Ahırkapı Deniz Feneri

Photo ofHagios Lazarus Kapısı ve Marmara Surları: 19. Kule Photo ofHagios Lazarus Kapısı ve Marmara Surları: 19. Kule Photo ofHagios Lazarus Kapısı ve Marmara Surları: 19. Kule

Hagios Lazarus Kapısı ve Marmara Surları: 19. Kule

Photo ofMarmara Surları: 17. ve 16. Kuleler Photo ofMarmara Surları: 17. ve 16. Kuleler Photo ofMarmara Surları: 17. ve 16. Kuleler

Marmara Surları: 17. ve 16. Kuleler

Bu iki kulenin arasında "Ahırkapı Feneri Çeşmesi" olacaktı. Fakat, çeşmenin bulunduğu alan paravanla çevrili olduğu için fotoğrafını çekemedim.

Sinan Paşa Köşkü ve Sinan Paşa Çeşmesi

Soter Filantropos Kilisesi Kalıntıları

Marmara Surları: 9. Kule

Marmara Surları: 8. Kule

Photo ofMarmara Surları: 7., 6. ve 5. Kuleler Photo ofMarmara Surları: 7., 6. ve 5. Kuleler Photo ofMarmara Surları: 7., 6. ve 5. Kuleler

Marmara Surları: 7., 6. ve 5. Kuleler

Ilk fotoğraf 7 kuleyi 2 fotoğraf hepsini 3 fotoğraf 6 kuleyi ve arkasındaki Topkapı Sarayı'na 4 fotoğraf 5 kuleyi ve Turgut Reis anıtını ve yine Osmanlı Topkapı Sarayı'nı göstermektedir

Marmara Surları: 4. Kule

Sarayburnu Parkı ve Atatürk Anıtı

Tıbbiye Cami

Sepetçiler Kasrı

Karanlıkta fotoğraflanan bu caminin gündüz vakti çekilen görsellerine "Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet" isimli yürüyüşün kaydından ulaşılabilir.