Tarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran

Photo ofTarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran Photo ofTarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran Photo ofTarihi Yarımada 10: Sultanahmet-Cankurtaran

January 18, 2023
January 2023

near Çemberlitaş, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 7: Çemberlitaş-Çatladıkapı veya Tarihi Yarımada 11: Sultanahmet-Ahırkapı

Rota Üzerindeki Semtler: Sultanahmet, Cankurtaran, Binbirdirek

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehir içi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Parkur, iki kişi birlikte yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: 2022 yılının ekim ayında başladığım "Tarihi Yarımada" yürüyüşlerinin bu onuncu yürüyüşüne, yaklaşık iki saat ayırabildik. Sabah erken saatlerde başladığımız yürüyüşü, yürüyüş sonrası işe geçmek adına öğleden önce bitirmek durumunda kaldık. Bölge, adım başı tarihle dolu olduğu ve kültür envanterine kayıtlı çok fazla sayıda eser olduğu için, sık sık durup eserleri fotoğralayarak iz atmak ve kaydetmek durumunda kaldık. Bir başka ifadeyle, sürekli durakladığımız ve yavaş ilerlediğimiz için, fazla uzun sayılmayan, ama bol görselli bir parkur ortaya çıkmış oldu.

Rota, bu yürüyüşten daha önce yaptığımız Tarihi Yarımada yürüyüşlerinin birkaçıyla, bazı noktalarda kesişmektedir. Yürüyüş yaptığımız bölgeye en yakın parkurlar, yukarıda belirtilmiştir. Hatta bu parkurda yer alan muhteşem eserleri, yakın arkadaşımın görmesi için, daha önceki tarihi yarımada yürüyüşlerinde atladığım bir bölgeyi gezmek ve sırayı bozmak durumunda kaldım.

Bu parkuru, diğer Tarihi Yarımada yürüyüşlerinden farklı ve özel kılan unsur, pek bilinmeyen ve bazı modern yapıların altında kalan eserlerin izin alarak gezilmiş olmasıdır. Bu eserler, gezi sırasıyla şunlardır:

1) Nakkaş Halıcılık Mağazası'nın Altındaki Nakilbent Sarnıcı
2) Eresin Otel'in Altındaki Yapı Kalıntısı
3) Hodegon Oteli'nin Altındaki Ayazma
4) Acra Oteli'nin Altındaki Yapı Kalıntıları
5) Terzioğlu Halı Mağazası'nın Altındaki Roma Villası

ULAŞIM: Parkur, Sultanahmet tramvay istasyonunda başlamaktadır. Buraya, T2 Bağcılar-Kabataş tramvay hattıyla kolaylıkla ulaşılabilir. Anadolu yakasından geldiğimiz için, Marmaray hattı ile Sirkeci'ye ulaştığımızı; Sirkeci'den de tramvaya binerek Sultanahmet'e geldigimizi ekleyebiliriz.

Parkur, yine aynı yerde, yani Sultanahmet tramvay istasyonunda sonlandırılmıştır. Fakat rotanın geçtiği bölgede daha önce yapılan benzer yürüyüşlerden isminin farkli olması düşüncesinden dolayı, rotaya Sultanahmet-Cankurtaran ismi verilmiştir. Bir başka ifadeyle, parkur Cankurtaran'da son bulmamaktadır.

ÖNERİLER: Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek mümkün değildir. Tarihi yarımadanın otopark açısından sıkıntılı olduğunu da düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

Parkuru önceki ve/veya sonraki rotalarla birleştirip daha uzun bir yürüyüş yapmak mümkündür.

Erken saatte orada bulunduğumuz için, planlarımızda olan Palatium Cafe'nin altında yer alan Bizans İmparatorluk Sarayı'nın gezilebilen kısmını göremedik. Bu konuyla ilgili detaylı açıklamaya, Palatium Cafe'ye ait izde (waypoint) yer verilmiştir. (Burayı çok merak ettiğim için, bir gün sonra gelecek ve kafenin altında kalan saray kalıntılarını Tarihi Yarımada 11: Sultanahmet-Ahırkapı isimli yürüyüşte kaydedecektim.)

Vaktiniz varsa, rotanın oldukça yakınında yer alan Cankurtaran Sosyal Tesisleri'nden yararlanabilirsiniz.

İyi faaliyetler...

Aziz Ephemia Kilisesi

Bu eser, "Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet" isimli yürüyüşte de görülmüş ve kaydedilmiştir. Daha farklı fotoğraflar için, o rotanın kaydına bakılabilir.

Dikilitaşlar

Çukur Çeşme

Restorasyonda olan yapıyı, açık olan giriş kapısından fotoğraflayabildik.

Müezzinzade Mehmet Efendi Çeşmesi

İkinci ve sonraki fotoğraflar, Nakilbent Sarnıcı'nda çekilmiş ve bu ize eklenmiştir.

Nakilbent Sarnıcı

Nakkaş Halıcılık mağazasının altında olan bu eşsiz güzellikteki yeri, mağaza girişindeki görevliden izin alarak gezdik.

Hasanağa Cami Çeşmesi ve Hasanağa Nakilbent Camii

Photo ofRüstem Paşa Çeşmesi ve 9. Sphendon Duvarı Photo ofRüstem Paşa Çeşmesi ve 9. Sphendon Duvarı Photo ofRüstem Paşa Çeşmesi ve 9. Sphendon Duvarı

Rüstem Paşa Çeşmesi ve 9. Sphendon Duvarı

Eresin Otel Kalıntıları (1)

Otelin resepsiyonunda bulunan görevliden izin isteyerek otel içindeki tüm kalıntıları gezdik.

Eresin Otel Kalıntıları (2)

Fenerli Kapı Sokağı

Kapı Ağası Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 225 ft
Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Cami Haziresi ve Camisi Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Cami Haziresi ve Camisi Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Cami Haziresi ve Camisi

Kapı Ağası Mahmut Ağa Cami Haziresi ve Camisi

Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Sıbyan Mektebi ve Kapıağası Mahmut Ağa Cami Çeşmesi Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Sıbyan Mektebi ve Kapıağası Mahmut Ağa Cami Çeşmesi Photo ofKapı Ağası Mahmut Ağa Sıbyan Mektebi ve Kapıağası Mahmut Ağa Cami Çeşmesi

Kapı Ağası Mahmut Ağa Sıbyan Mektebi ve Kapıağası Mahmut Ağa Cami Çeşmesi

Baltacı Kara Hafız Konağı

Photo ofTheotokos Ayazması ve Mozaikli Yapı Photo ofTheotokos Ayazması ve Mozaikli Yapı Photo ofTheotokos Ayazması ve Mozaikli Yapı

Theotokos Ayazması ve Mozaikli Yapı

Kültür envanterinde yer verilen bu ayazmaya bir diş polikliniğinden izin alınarak girildiği yazılıydı. Sitedeki konuma geldiğimizde karşılaştığımız ve o sırada polikliniği yeni açmakta olan diş hekimine sorduğumuzda, artık ayazma girişinin bize tarif ettiği otelden yapıldığını ve görevlinin bize yardımcı olabileceğini söyledi. Biz de bunun üzerine otele yöneldik ve Hodegon Otelin'in içinden girilen ayazmayı İsmail Bey'in bize yardımcı olup eşlik etmesiyle gezdik.

Acra Otelin Altındaki Kalıntılar

Ekip arkadaşımın Hodegon Otel'inin altındaki ayazmayı gezerken İsmail Bey'e sorması üzerine, kendisinden bu otelin altında da kalıntılar olduğunu ögrenmiştik. Burası kültür envanterine kayıtlı değildir ve otelin lobisindeki görevliden izin alınarak gezilmiştir. Kalıntılar, otelin en alt katında yer alan restoran kısmında yer almakta ve yapı parçalarının camekanlarla korunduğu gözlenmiştir.

Acra Otel Kalıntıları 2

Magnaura Sarayı'na Ait Bir Yapı

Bu restore edilmiş muhteşem tarihi yapı, kültür envanterinde Magnaura Sarayı'na ait olarak verilmiştir.

İshak Paşa Hamamı

Sultanahmet'teki Four Season otelinin duvarında, çeşme olabilecek bir yapı için iz atmayı uygun gördük. Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu eserin, bir çeşmeye ait olup olmadığını, ne amaçla yapıldığını bilemiyoruz.

Nakşidil Valide Sultan Çeşmesi

Magnaura Saray Kalıntıları

Bu eserden birkaç metre geride yer alan ve altında Bizans İmparatorluğu'nun Büyük Saray Kompleksi'ne ait yapılardan bir bölümünün olduğu (Palatium Cafe ve Restoran) kafeye, erken saatte orada olmamız nedeniyle (mekan 11.00'de açılıyordu) giremedik. Burası, gezinin Nakkaş Halıcılık mağazası altında yer alan Nakilbent Sarnıcı gibi en görkemli ve görmeyi en çok arzu ettiğimiz ikinci eseri olacaktı. Başka bir zaman burayı ziyaret etmek üzere kafenin önünden ayrıldık. Bu kafeyi geçtikten birkaç metre sonra, yürüdüğümüz güzergaha göre sokağın hemen solunda, deniz tarafında olan bu yapının fotoğraflarını paravanın üzerinden çekebildik. Hatta bunun için sandalyeye çıkmak durumunda kaldık. Burasının, yine Bizans İmparatorluk Sarayı'na ait bir bölüm olduğunu öngörmek zor değil...

Sultanahmet Camii Su Haznesi

Sultanahmet Külliyesi Tonozlu Geçit

Güngörmez Mescidi ve Çeşmesi

Hatice Kadın Çeşmesi

Roma Villasi

Terzioğlu Halı mağazısının altındaki Roma Villasını yine mağazadan izin alarak gezebildik.

PictographReligious site Altitude 340 ft
Photo ofKeçecizade Fuad Paşa Türbesi, Fuad Paşa Cami ve Uzun Süca Kabri Haziresi Photo ofKeçecizade Fuad Paşa Türbesi, Fuad Paşa Cami ve Uzun Süca Kabri Haziresi Photo ofKeçecizade Fuad Paşa Türbesi, Fuad Paşa Cami ve Uzun Süca Kabri Haziresi