Tarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet

Photo ofTarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet Photo ofTarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet Photo ofTarihi Yarımada 1: Sirkeci-Sultanahmet

October 15, 2022
October 2022

near Eminönü, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Yok (İlk Parkur)
Sonraki Parkur: Tarihi Yarımada 2: Sirkeci-Cağaloğlu

Rota Üzerindeki Semtler: Sirkeci, Gülhane, Hocapaşa, Sultanahmet, Cağaloğlu

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Uzun zamandan beri "Tarihi Yarımada" dışındaki bölgelerde, kültür envanterine kayıtlı eserleri görmek adına yürüyüşler yapan biri olarak eski İstanbul'da gezmeye başlamak istiyordum. Yağmurlu bir cumartesi günü, dışarıda yürümenin çok konforlu olamayacağı düşüncesinden hareket ederek Sultanahmet çevresinde bulunan daha önce gezmediğim ve fazla popüler olmayan birkaç müzeyi ziyaret etmek için plan yapmıştım. Planımda
1) Sirkeci Garı Demiryolu Müzesi'ni
2) Marmara Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi'ni
3) PTT Pul Müzesi'ni ve
4) İş Bankası Müzesi'ni görmek vardı.
Gerek yağmurlu havanın etkisinden, gerek restorasyondan dolayı plandığım müzelerden birkaçının kapalı olmasından dolayı, gerekse de müzeler arasında yürürken geçtiğim her yerde tarihi eser olması ve bunları inceleyip fotoğraflarken kaybettiğim vakit yüzünden, bu dört müzeyi gezemedim. Fakat Büyük Saray Mozaikleri Müzesi'nde müzekart almam üzerine*** burayı gezebildim ve ayrıca özel bir müze olan Bindirek Sarnıcı'nı da programıma dahil ederek sarnıcı ziyaret ettim.

*** Hazır Tarihi Yarımada'ya gitmişken müzekartımı da yenilemek istiyordum. Hatta bu yüzden arkeoloji müzesine uğramış, fakat gişedeki kuyruğu görünce kartı almaktan vazgeçmiştim. Fakat Büyük Saray Mozaikleri Müzesi'nin gişesinde de müzekart satışı olduğunu görünce, müzekartı sıra beklemeden buradan satın aldım.

ULAŞIM: Anadolu yakasında Marmaray'a yürüyerek ulaşabileceğim bir muhitte ikamet eden biri olarak, marmaray ile Sirkeci'ye ulaştım. Bu noktaya, Bağcılar-Kabataş tramvay hattını kullanarak da ulaşabilirsiniz.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği birçok sokak, araç girişine kapalıdır. Tarihi yarımadanın otopark açısından da sıkıntılı olduğunu düşünürsek, bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı seçenektir.

İyi faaliyetler...

PictographMuseum Altitude 32 ft

Daha önce ziyaret ettiğim bu müzeye, içinden fotoğraf çekip buraya eklemek için girecektim. Fakat bu sefer, restorasyon nedeniyle kapalı olduğu için içeri giremedim. Girişteki yazıda, restorasyonun sadece bir ay süreceği yazılıydı. Müze ziyareti ücretsizdir.

Sirkeci Garı Saat Kulesi

Resimde görüldüğü üzere, eser restorasyonda olduğu için, saat kulesibin brandalı fotoğrafını çekebildim.

Kültür envanterine kayıtlı olmasaydı, bu çeşmeyi fark edemezdik. Ayrıca kültür envanterindeki fotoğrafı çok daha netti, zira çektiğim fotoğrafta, görüldüğü üzere, çeşmenin üzerine bir sürü nesne konulmuştu.

Demir Kapı II. Abdülhamit Çeşmesi

PictographCastle Altitude 18 ft

Muradiye Sebili

Zeynep Sultan Çeşmesi

İkinci fotoğraf, Topkapı surlarının Ayazma kapısı'na aittir.

Aydınoğlu Tekkesi

Burası, kültür envanterine kayıtlı değildi.

Salkım Söğüt Çeşmesi

Alay Köşkü

Soğukçeşme Askeri Rüştiyesi

Bina, günümüzde Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi'ne tahsis edilmiştir.

Kültür envanterindeki ismi "Çocuk Mahkemeleri Duvarındaki Çeşme" olan bu çeşmenin bulunduğu bina, günümüzde Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi'ne aittir.

Sultan I. Ahmet Çeşmesi

İlk fotoğraftaki Sultan I. Ahmet Çeşmesi, Topkapı Sarayı'nın Soğuk Su Kapısı'nın girişinin ön tarafındaydı. Yani, tramvay yoluna bakan taraftaydı. İkinci ve üçüncü fotoğraftaki çeşmeler, surun iç tarafında, Gülhane Parkı'nın içine bakan tarafta yer alıyordu. Kültür envanterinde bu iki çeşme, "Soğuksu Duvarı İç Tarafındaki Çeşmeler" ismiyle kayıtlıydı. Dördüncü fotoğraf, Soğuksu Kapısı'nı ve iç taraftaki iki çeşmeyi göstermekteydi. Kültür envanterinde "Soğuksu Kapısı" da işaretliydi.

PictographRuins Altitude 113 ft

Osman Hamdi Bey Yokuşundaki Antik Taşlar

Nazır İsmail Efendi Çeşmesi

İkinci fotoğraf, Soğuk Çeşme Sokağı Sarnıcı'na aittir.

Soğukçeşme Sokaktaki Çeşme ve Hamam

İkinci fotoğraf, çeşmenin 50 metre ilerisinde, Soğukteşme Sokağı'nın girişinden çekilmiştir.

Ayasofya İmaret Kapısı

III. Ahmet Sebili ve Çeşmesi

PictographRuins Altitude 127 ft

PictographReligious site Altitude 118 ft

Yeşil Ev

Photo ofCedit Mehmet Efendi Medresesi, Çeşmesi ve Kuyusu Photo ofCedit Mehmet Efendi Medresesi, Çeşmesi ve Kuyusu Photo ofCedit Mehmet Efendi Medresesi, Çeşmesi ve Kuyusu

Cedit Mehmet Efendi Medresesi, Çeşmesi ve Kuyusu

PictographMuseum Altitude 102 ft
Photo ofBüyük Saray Mozaikleri Müzesi Girişi ve Bahçesi Photo ofBüyük Saray Mozaikleri Müzesi Girişi ve Bahçesi Photo ofBüyük Saray Mozaikleri Müzesi Girişi ve Bahçesi

Büyük Saray Mozaikleri Müzesi Girişi ve Bahçesi

Müze kartım olmadığı için içeri girmeyi düşünmüyor, bahçesindeki eserlerin fotoğrafını çekip yoluma devam etmeyi planlıyordum. Fakat gişede sorup Müze Kart alınabiliceğini öğrendim. Daha önce arkeoloji müzesinin önünden geçerken uzun bir sıra görmüş ve müzekart alma düşüncem olmasına rağmen, vazgeçmiştim. Siz de müze kart almak istediğinizde, Büyük Saray mozaikleri Müzesi gişesine başvurunuz.

PictographRuins Altitude 87 ft

Büyük Saray Kalıntıları 2

Bu izi attığım yer, şu anda İspark olarak kullanılan bir otopark alanıdır.

PictographRuins Altitude 98 ft

Sultanahmet Külliyesi Tonozlu Geçit

Bindirek Sarnıcı Girişi

Özel bir müze olan Bindirek Sarnıcı'nın giriş ücreti, 2022 yılının ekim ayında, yerli misafirler için 25 TL, yabancı misafirler için 100 TL olarak belirlenmişti. Giriş ücretini kredi kartı ile ödeyebiliyorsunuz.

PictographMuseum Altitude 167 ft

Bindirek Sarnıcı Fotoğrafları

Son fotoğraf, sarnıcın dışından, girişin 20 metre çaprazından çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 149 ft
Photo ofAntiochos Sarayı / Eufemia Martirionu Photo ofAntiochos Sarayı / Eufemia Martirionu Photo ofAntiochos Sarayı / Eufemia Martirionu

Antiochos Sarayı / Eufemia Martirionu

PictographReligious site Altitude 145 ft

Cevri Kalfa Çeşmesi ve Sıbyan Mektebi

Photo ofAyasofya Su terazisi ve Milyon Taşı Photo ofAyasofya Su terazisi ve Milyon Taşı Photo ofAyasofya Su terazisi ve Milyon Taşı

Ayasofya Su terazisi ve Milyon Taşı

Hacı Beşir Ağa Çeşmesi

Üçüncü fotoğraf, çeşme ile Yerebatan Sarnıcı çıkış kapası arasındaki, sarnıcın tavan yapısına aittir.