Tarabya-Çayırbaşı

October 12, 2022
October 2022

near Tarabya, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: İstinye-Tarabya
Sonraki Parkur: Çayırbaşı-Kocataş Sahil

Rota Üzerindeki Semtler: Tarabya, Tarabyaüstü, Ferahevler, Kireçburnu, Kefeliköy, Çayırbaşı

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Yine bir işe gitmeden önce, İstanbul içi yaptığım kısa bir yürüyüşe ait kayıttır.

Boğaz hattında yaptığım bir önceki yürüyüşü Tarabya'da sonlandırmıştım. Bu yüzden, parkura bıraktığım yerden başladım.

Parkura ulaşım, Tarabya İETT Durağı'ndan geçen araçlarla yapılmaktadır. Ben, Beşiktaş yönünden gelerek 42T Taksim-Bahçeköy otobüsünü kullandım.

Parkuru Çayırbaşı'nda Fidan Sokak İETT durağında bitirdim. Sabah yürüyüşe başladğım noktaya gör, burası toplu taşıma açısından daha çok alternatif sunmaktadır. Sık aralıklarla geçen İETT otobüsleri ile bu noktadan Hacıosman'a dönülebilir ki, ben de öyle yaptım. Ama parkuru Çayırbaşı sahilinde bitirerek yine Beşiktaş yönüne giden 42T ya da 25E hat numaralı otobüsler kullanılabilir...

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Fakat yürüyüş güzergahında aracın giremeyeceği dar sokaklar bulunmaktadır. Rotada yer alan tüm eserleri araçla görmek mümkündür, ama rotayı araçla birebir izlemek mümkün değildir. Tüm güzergah ancak yürüyerek rahat bir şekilde takip edilebilir.

İyi faaliyetler...

Tarabya Soğuk Suyu Çeşmesi

Bezmialem Valide Çeşmesi

Son fotoğraf, çeşmeyi geçtikten sonra Hayat Sokağı'nda yer alan eski, ahşap bir konuta aittir.

Tarabya Soğuk Suyu 3

Çeşme, küçük ama bakımlı bir parkın içindeydi. Üçüncu fotoğraf parka aittir. Parkın hemen karşısında Şok Market yer almaktadır.

PictographPark Altitude 120 ft

Atsushi Miyazaki Parkı

PictographReligious site Altitude 154 ft

Ayazma

Parkın içinde tahta bariyerlerle ve duvarla çevrili, yer seviyesinin altında kalan bir ayazma yada kilise yapısıydı. Kilisenin bahçesinde büyük bir çınar ağacı bulunmaktaydı. Bu eser, kültür envanterine kayıtlı değildi.

Kültür envanteri sitesinde işaretli olduğu için bu noktaya geldim ve çeşmenin fotoğrafını çektim. Çeşmenin tarihi olup olmadığını bilmiyorum, ama görünüşü eskiyi andırmıyordu.

PictographPark Altitude 109 ft

Şalcıkır Parkı

Bir tarafı ormanlık olan çok sakin, muhteşem bir park... Hafta içi olduğundan, kimseler yoktu. Şehrin içinde adeta bir vaha, küçük bir orman olduğunu ifade edebilirim.

Açıkçası bu sokağa (Alp Er Tunga Sokağı) 50 metre geride, sokağın hemen girişinde olduğu gösterilen Hacı Alaattin Çeşmesi'den dolayı girdim. Fakat sokakta ve konumun işaretli olduğu yerde, herhangi bir çeşmeye rastlayamadım. Geriye de dönmek istemediğim için, yürümeye devam ettim ve sokakta gördüğüm bu yapının fotoğrafını hem bunları not düşmek, hem de ilgimi çektiği için, çekmiş buldundum :)

Photo ofDefnedalı Sokak Su Terazisi ve Çeşmesi Photo ofDefnedalı Sokak Su Terazisi ve Çeşmesi Photo ofDefnedalı Sokak Su Terazisi ve Çeşmesi

Defnedalı Sokak Su Terazisi ve Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu iki eserden, ikinci ve üçüncü resimlerde yer alan çeşmenin Defnedalı Sokak Çeşmesi'ne, ilk fotoğrafta yer alan ve su terazisi olarak geçen yapının da Defnadalı Sokak Su Terazisi olduğunu düşünüyorum. Her iki yapının tarihi olup olmadığını bilemiyorum. Son fotoğrafı, sokağa (Defnedalı Sokak) çıkmadan önce Çoban Sokak'tan, Defnedalı Sokağı'na çıkan merdivenlerin başından çekildiğini ekleyeyim.

Kültür envanterine kayıtlı değildir.

Tarabya Merkez Camii

Kültür envanterine kayıtlı olan bu caminin dışında, bir de camiye çok yakın bir noktada, Tarabya Cami Çeşmesi isimli bir çeşme gösterilmekteydi. Fakat cami bahçesinde ve çevresinde tarihi bir çeşmeye rastlayamadım. Cami bahçesinde yer alan, demirden yapılma ve üzerinde Sarıyer Belediyesi yazan bir çeşmenin bulunduğunu, fakat bu çeşmenin tarihi bir çeşme olduğunu düşünmediğim için kayıt altına almadığımı ekleyebilirim.

Sultan II Mahmut Han Çeşmesi

Konut, Böğürtlen Sokak, No: 46

Sokakta başka metruk eski evler de vardı. İkinci fotoğraftaki konut, buna bir örnektir...

Kalpakçı Hasan Sokak Evleri

Tarabya Oteli

Otel, kültür envanteri kayıtlı olduğu için ben de iz attım, fakat konum doğru değildir. Fotoğrafı otelin üst kısmındaki bahçesinden çektiğim için, konum otelin üst kısmındaki alanı göstermektedir. İkinci fotoğraf sahil yolundan, tam Tarabya Oteli'nin önünden çekilmiştir. Son iki fotoğraf da, yine otelin önünden çekilen Boğaz manzaralarına aittir.

Özel Tarabya Rum İlköğretim Okulu Binası

PictographReligious site Altitude 107 ft

Surp Andon Ermeni Katolik Kilisesi

Bu yapı, kültür envanterine kayıtlı değildi.

İpsilanti Yalısı

Yalıyı geçtikten 50 metre sonra ikinci, 60 metre sonra da üçüncü fotoğraf çekilmiştir.

II. Mahmut Han Çeşmesi

Seyir Noktası

Kent içinde gizli kalmış bu seyir noktasına, Çam Yolu Sokağı'ndaki virajı dönerken gördüğüm patikaya girerek ulaştım. Sonrasında sırtımı sahile verip yukarı doğru çıkan bir patikadan ilerleyince üçüncü fotoğraf da görülen açılmış demir parmaklıklı kapıdan geçerek Çamlık Erguvan Tepe Parkı'na ulaştım.

Çeşme hemen parkın içinde yer alıyordu. Tarihi olup olmadığını bilmediğim ve üzerinde 1947 yapım tarihi yazılı olan çeşmenin kültür envanterine kayıtlı olmadığını ekleyebilirim. Ayrıca çeşmenin hemen yanındaki parka giriş kapısından çıkıldığında İETT'nin 29C Tarabyaüstü Beşiktaş hatlı otobüsünün kalkış noktasını (ilk durağını) bulabilirsiniz. Nitekim kapının hemen arkasındaki cepte, hatta ait üç tane boş otobüs sefer saatini bekliyordu.

Erguvan Çamlık Tepe Parkı

Parkın diğer ismi Kireçburnu Çamlık Parkıdır. Parkın Lotus Tarabya evlerinin olduğu çıkışındaki sokakta, park yeri mevcuttur. Tabii, hafta sonu park yeri bulmada sıkıntı yaşanabiliceğini ekleyelim.

Hanım Nine Suyu Çeşmesi

Çeşme Hacı Ali Paşa sokağındaydı. Çeşmenin kültür envanterinde kayıtlı olan konumu, tam olarak doğru değildi. Sitede gösterilen konumdan 15 metre daha sokak boyunca yukarı doğru ilerlemek gerekiyordu. Bu çeşmenin yerini, çeşmeye gelmeden 15-20 metre önceki açık alandayken, orada oturanlardan birine sorarak öğrendim.

Bekir Efendi Suyu Çeşmesi

Çeşmenin hemen arkasında, çeşme suyunun memba alanı bulunuyordu. Hatta bununla ilgili bir tabela bile vardı. (İkinci fotoğrafta, bu tabela görülmektedir.) Çeşmenin önünde, çok büyük bir ağaç yer almaktaydı (3. fotoğraf) Son olarak çeşmenin, kültür envanterinde gösterilen konumu tam olarak doğru değildir. Çeşme, konumun 20 metre aşağısındadır. Çeşmeden sonra Kireç Bayırı Sokak'tan devam edilmiştir.

Keçizade Sokağındaki Evler

İkinci fotoğraf, sokaktaki 25 numaralı konuta aittir.

Yeşil Konak

Konak, Keçizade Sokağı, Direkli Sokağı ve Su Yolcu Bekir Sokağı'nın kesiştiği noktadaydı.

Gümrükçü İhsak Ağa Cami

Çeşme, "Tarihi Çeşme Önü" isimli bir restoranın içindeydi. Restorana girip izin isteyerek çeşmenin fotoğrafını çektim.

Kireçburnu Deniz Feneri

Fener'in hemen arkasından Haydar Aliyev büstü ve Haydar Aliyev Parkı yer almaktadır. Parkın içinde yer alan ve üçüncü fotoğrafta görülen çeşmenin, tarihi bir çeşme olmadığını ifade edebilirim. Daha önce de sahil hattında karşılaştığım, belediye tarafından yaptırılmış ve eski mimari ile inşa edilmiş çeşmelerden yalnızca biriydi. Nitekim çeşmenin bulunduğu alanın sonradan deniz dolgusu bir alan olması, çeşmenin tarihi olamayacağına işaret ediyordu.

Kireçburnu Şifa Suyu Çeşmesi

Çeşme kültür envanterine kayıtlı değildi. Tarihi bir çeşme mi bilemiyorum. Çeşmenin hemen arkasında, ikinci fotoğrafta da görülen tabelada, çeşmenin menba (kaynak) alanının olduğu yazılıydı. Ek Not: İleri bir tarihte yaptığım internet araştırmasına göre, çeşme tarihi bir çeşmedir. Çünkü çeşme, tarihi çeşmeleri envanterinde barındıran su vakfı (suvakfi.org.tr) sitesine kayıtlıdır.

Fotoğrafın solundaki Hacıoğlu Yalısı, sağındaki Dikranyan Yalısı'dır.

Çayırbaşı düzlüğünün içinde yer almaktadır. Tarihi bir yapı olmadığı gibi, kültür envanterine de kayıtlı değildir.