Sortida 121 GMEF Puig de Millà

April 16, 2022
April 2022

near Àger, Catalunya (España)

No és una ruta difícil, però la pujada es concentra en 3 km, on el pendent és sostingut, i constant, molt important cuidar la hidratació (Al maig fa calor), i vigilar el sol, la ruta és molt exposada, haurem de protegir-nos correctament del sol (Crema / gorres / etc.) i no descuidar l'alimentació, important que la mainada no es quedi sense energia, la ruta s'ho val! Un cop a dalt és un espectacle pels nostres ulls la visió que tindrem del Pirineu, i de la Noguera Ribagorçana, amb el pantà de Canelles al fons. La tornada és pel mateix camí, on podrem gaudir de vistes de tot el Montsec, i de la Noguera.

El Puig de Millà és una muntanya de 1025 metres que es troba al municipi d'Àger, a la comarca catalana de la Noguera. Al cim podem descobrir-hi un vèrtex geodèsic. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

Podrem gaudir d'unes magnífiques panoràmiques, especialment del Montsec i de l'embassament de Canelles i les serres que l'envolten: Blancafort, Espluga i Savinós. Tanmateix impressionen els congostos, de fet, amb la població encinglerada que li dona nom, i el congost de Mont-Rebei i les parets d'Aragó a ponent i Catalunya a llevant.

Descripció detallada de l'itinerari a seguir:

Iniciem la caminada enfront de l'església de Sant Pere de Millà per un corriol rumb sud que surt entre cases enrunades i horts. En lleugera baixada arribem a la Font del Cinto, amb l'antic safareig del poble.

Les primeres pujades són constants, haurem de dosificar a la mainada, i vigilar que es vagin hidratant bé, i que van ben protegits dels raigs solars.

Creuem el barranc i encara baixem uns metres pel marge esquerre fins a creuar el barranc de les Arnes. Atenció en aquest punt que és on comença el corriol de pujada a la Serra de Millà. El camí va guanyant alçada, tot fent ziga-zaga entre alzines i rouredes. Les fites de pedra, molt freqüents ens marquen el camí. Aviat al Nord sobresurten els cims del Pirineu darrere del Montsec. Amb aquest paisatge anem guanyant altura i ens endinsem per sobre del Barranc de l'Horta, per anar a travessar-lo fent un gir al Nord-Oest.

El camí ja és més pla, passa pel costat de l'antic corral del Peraire (ruïnes) i aviat arribem a la cova del Biot, on val la pena entrar-hi i donar un cop d'ull.

Si volem gaudir de la cova, haurem d'agafar alguna llanterna!!! La caverna s'ho val!

A partir d'aquí caldrà fer atenció a les fites per no perdre'ns. En arribar a la carena, seguim rumb Nord-Oest fins a arribar al cim del Puig de Millà.

Des de la carena ja comencem a veure l'embassament de Canelles. Un cop al Puig les vistes al Nord estant presidides en primer terme pel Montsec i darrere el Pirineu, a l'Est la serra d'Agulló i la Vall d'Àger, al Sud la Serra de Sant Miquel i Los Picons.
A ponent trobem el pantà de Canelles, que per veure'l amb tota la seva magnitud val la pena atansar-se sobre les Conclues de Millà, on la serra acaba amb un gran penya-segat.