Serra-de-Cardó creu de Santos

18 minutes
April 9, 2015
April 2015

near Benifallet, Catalunya (España)

Aprofitant l'estada per les Terres de l'Ebre, vam fer una passejada per la Vall de Cardó. Una vall abrupta i magnífica farcida d'ermites ruïnoses, fruit d'un passat clerical, en què fou un lloc de recolliment de la comunitat religiosa dels carmelitans descalços, i més tard convertida en Balneari.

Arribem a l'aparcament del Balneari abandonat i també ruïnós de Cardó, just davant de la planta embotelladora. Sortim per la pista de Tivenys que enfila suaument sota el turó de l'ermita de Sta Teresa sense pujar-hi (els corriols estan marcats amb fites), i treiem el cap al mirador amb vistes al balneari. Seguint per la pista, a mà dreta, trobem les runes de l'ermita de St Jeroni i, un quilòmetre més amunt, la de St Joan. Entre aquestes dues, surt un corriol que porta a St Onofre, però no hi pujarem. Arribem a un encreuament i agafem la pista que aviat es converteix en un corriol que entra a dins el bosc i comencem a agafar alçada fins a arribar a la font del teixet. Més amunt el camí comença a pujar amb ziga-zaga fins al collet i, carenant el cim pel sud, pugem al pic de la creu de Santos. Vent molt fort i vistes espectaculars a 360º, al sud la costa de Tarragona fins a la banya de l'Ebre, a l'est els Ports de Tortosa i la Terra Alta, al nord la vall de l'Ebre i la serra del Monsant, i a l'est tot el Piorat fins a la serra de Tivissa.
Retrocedim pel mateix corriol fins a la cruïlla que segueix fins al portell de Cardó, una muralla que tanca la vall per l'oest, i més amunt trobem les formacions rocoses del Martells. Baixant a buscar el corriol principal trobem una roca curiosament foradada, i un forn de quitrà. Baixem pel barranc de St Roc fins a l'ermita i font del mateix nom, i més avall, per unes escales vora el cingle fins a l'ermita i font de St Josep. Passant per la font del Prior una desviació ens permet seguir sota el cingle fins arribar a la pista inicial. Per sobre nostra, la impressionant ermita de la Columna o de Sant Simeó, enfilada literalment sobre una roca vertical, a la que accedim fent una marrada pel darrera. Tornada al balneari per la pista de Tivenys.

Passejada molt bonica per l'espectacular i rocallosa vall de Cardó, on sorprèn el perfecte estat dels corriols molt transitables, amb petits indicadors molt discrets i gràfics, i molt distret per la troballa de les malaguanyades runes de les ermites.

PictographRuins Altitude 1,616 ft

Balneari_de_Cardó

Ermita St.Simeó (la columna)