Selçuk Gezisi

September 14, 2023
September 2023

near Selçuk, İzmir (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerleşimler: Atatürk ve İsa Bey Mahalleleri

Bu rota, kültür envanterine kayıtlı eserleri görmek için yapılan bir şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler, yürüyüş sırasında doğaçlama bir şekilde birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. bazı yerler de işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bu yürüyüş, hafta içi öğleden sonra geç bir vakitte başlanarak yapılmış ve hava kararmadan önce bitirilmiştir. Selçuk'un belli başlı kültürel varlıklarının ve ilçe merkezinde yer alan tarihi eserlerin görülmesinin amaçlandığı yürüyüş, sakin bir sezonda gerçekleştirilmiştir. Nitekim, 17.27 sularında başlatılan kayıt, 19.01 civarı kapatılmıştır.

ULAŞIM: Parkur, Selçuk'un Kuşadası yönünden gelirken ilçenin girişinde sayılabilecek bir noktada başlamaktadır. Kuşadası'ndan özel araçla buraya gelinmiştir. Rota kaydı, ilçe merkezinde, Efes Müzesi yanında bulunan Ahmet Ferahlı Parkı'nda kapatılmıştır. Parktan sonra 400 metre uzaklıktaki Selçuk Pidecisi'ne geçilmiş; sonrasında aracımızın park edildiği parkurun başındaki noktaya geri dönülmüştür.

Özel araçla ilçeye ulaşmak en kolay yol olsa da, Selçuk'tan Kuşadası, Seferehisar, Tire gibi belli başlı ilçelere ve İzmir'e ulaşım söz konusudur. Bunun için ilçenin ortasında yer alan otogara gidip buradan kalkan araçları kullanmak yeterlidir.

ÖNERİLER: Parkur, şehir içinden geçmekte ve güzergahın büyük kısmı asfalt yolları takip etmektedir. Parkuru, araçla yapmak mümkün olabilir, fakat bu sezonda araçla bu eserleri görmeye çalışmak yorucu ve park yeri bulma açısından çok sıkıntılı olabilir. Güzergahın tamamına sadık kalmak için, en doğru tercih yürüyüş yapmak olacaktır.

Rota üzerinde de yer alan aşağıdaki müzeleri ziyaret edebilirsiniz:
1) St. John Bazilikası (Müzekart geçerlidir.)
2) Saadet Hatun Hamamı
3) Efes Müzesi (Müzekart geçerlidir.)

Bu müzeleri etkinlik sırasında vaktin geç olması nedeniyle ziyaret edemesem de, daha önceki Selçuk ziyaretlerimde gezdiğimi, her birinin görülmesi gereken yerler olduğunu ve etkileyici tarihi eserler barındırdığını ekleyebilirim.

Ayrıca vakti olanların ilçe merkezine yaklaşık 3 km (hatta Artemis Tapınağı'na 2 km) mesafede bulunan Efes Antik Kenti'ni ziyaret etmeleri önerilir. Antik dünyanın en görkemli kentlerinden biri olan ve Türkiye'de en çok kazı yapılan örenyeri konumundaki Efes'in eserlerinin büyüleyiciliğini anlatmaya gerek olmadığını düşünüyorum. Bu örenyerine müzekart ile girmek mümkündür. Özel araçla ziyaret edecekler için, örenyeri girişinde otopark bulunduğunu hatırlatalım.

İyi faaliyetler...

Anonim Türbe 3

Anonim Türbe 2

Karakol Yanı Camii Yanındaki Çeşme / İki Yüzlü Çeşme

Bu eser, kültür envanterinde sadece "Çeşme" ismiyle kayıtlıyken, bir başka kaynakta (https://www.erolsasmaz.com/?oku=1505) "İki Yüzlü Çeşme" ismiyle yer almaktadır.

Karakol Yanı Cami Haziresi

İlk iki fotoğraf, caminin doğu tarafındaki hazireyi; son iki fotoğraf ise, caminin batı tarafındaki hazireyi göstermektedir.

Karakol Yanı Cami

Gazi Sığla Bey Türbesi

Aydınoğlu Cami

Şehabettin Sivasi Türbesi

PictographRuins Altitude 55 ft

Kalıntı

Kuba Cami / Kuba Mescidi

Kültür envanterinde burası "Anonim Kümbet" olarak kaydedilmiştir. Demek ki, yapı sonradan camiye çevrilmiş olabilir. Not: Yukarıdaki notu yürüyüş sırasında almıştım. Daha sonra internette yaptığım araştırmaya göre Kuba Mescidi isminde eski bir camiye rastlamadım. Bu durumum, yukarıdaki bilgiyi doğruladığını düşündüğümü ifade edebilirim.

Kara Tren

Bizans Su Kemeri

Selçuk Kurtuluş Yolu Anıtı

Selçuk Tren İstasyon

Eski Ayasuluk Oteli

Photo ofSelçuk Efes Kent Belleği Binası / Selçuk Tarihi Tekel Binası Photo ofSelçuk Efes Kent Belleği Binası / Selçuk Tarihi Tekel Binası Photo ofSelçuk Efes Kent Belleği Binası / Selçuk Tarihi Tekel Binası

Selçuk Efes Kent Belleği Binası / Selçuk Tarihi Tekel Binası

Burası kültür envanterinde "Selçuk Efes Kent Belleği Binası" olarak kayıtlıyken; bir başka kaynakta (https://www.visitizmir.org/tr/Destinasyon/14418) "Selçuk Tarihi Tekel Binası" olarak kayıtlıdır.

Akıncılar Cami

Bizans Su Kemerleri (Devamı)

PictographRuins Altitude 72 ft

Bizans Sarnıcı

Takip Kapısı

Burası, St. John Bazilikası ile Ayasuluk Kalesi'nim girişiydi. Fakat 18.11 sularında geldiğimden girişler kapatılmıştı ve bu yüzden içeriye giremedim. Daha önceki Selçuk ziyaretlerinde gördüğüm bu yeri, müzekart ile gezmek mümkündür.

PictographReligious site Altitude 105 ft

PictographCastle Altitude 100 ft

St. John Bazilikasi Sur Duvarları

İsa Bey Cami

Cami, restorasyonda olduğu için içeri giremedim. Ama muhtemelen ziyarete açık olsaydı, 18.19 sularında burada olduğum için yine giriş yapamayabilirdim. Belki de cami olduğu için, her daim açık olacaktı. Daha önceki Selçuk ziyaretletimde burayı görmüş ve gezmiştim.

Hamam 3

Kültür envanterine "Hamam 3" olarak kayıtlı olan ve özel bir mülkiyete ait arazinin içinde kalan bu yapıyı, arazinin giriş kapısındaki demir parmaklıkların arasından fotoğraflayabildim. İkinci fotoğraf ise, bulunduğum noktadan Ayasuluk Kalesi'ni göstermektedir. Bu geziyi çok kısıtlı bir zaman içinde yaptığım için, bu noktadan geri döndüm. Aslında bu izi attığım noktadan geri dönmek yerine, önümdeki yoldan devam edilebilir ve kalenin etrafını sokak seviyesinden dolaşılabilirdim. Ayrıca bu noktadan sonra, araç geçişinin olmadığını ve yol taş ve toprak malzemelerle kapatıldığı için, ancak yürüyerek geçmenim mümkün olduğunu ekleyebilirim. Kısacası, vakti olanların devam edip kale etrafında bir döngü yapmasını öneririm.

Hamam 2

Kültür envanterine "Hamam 2" olarak kayıtlı eseri uzaktan fotoğraflayabildim. Hem güneşe karşı fotoğrafladığım için, fotoğraflar iyi çıkmadı; hem de hamamın etrafında köpekler olduğu için, yapıya pek fazla yaklaşamadım.

İsa Bey Hamamı

Burası muhteşem bir yerdi. Henüz restore edilmeyen, ama büyük oranda ayakta olduğu içim özgün yapısını da koruyan bu eserden çok etkilenecektim.

İsa Bey Hamamı 2

İsa Bey Hamamı 3

Efes Artemis Tapınağı

Efes Artemis Tapınağı 2

Anonim Türbe 1

Atatürk Büstü ve Dutlu Yol

Not: Yürüyüş sonrasında buranın müze olarak kullanıldığı bilgisine ulaştım. Yapının arkasından geçtiğim için, bu durumu yürüyüş sırasında fark edememiştim. Üstelik burayı daha önce Selçuk'a geldiğimde ziyaret etmemiştim... (18.Eyl.2023)

Kılıçaslan Cami

İsa Bey İmareti

Günümüzde, "Ayasofya Kitaplığı" ismiyle kütüphane olarak kullanılmaktadır.

PictographMuseum Altitude 64 ft

Buraya da geç vakitte, 18.57 sularında geldiğim için giremedim. Neyse ki, daha önce gezmiştim.

İshak Bey Cami

Bu çeşme, yürüyüş yaptığım tarihte kültür envanterine kayıtlı değildi.