Photo ofSagrat Cor Ermita Sant Domingo Mirador Negraletes Tossalet del Cànter Coll de Pins 100cims TV-3021 Photo ofSagrat Cor Ermita Sant Domingo Mirador Negraletes Tossalet del Cànter Coll de Pins 100cims TV-3021 Photo ofSagrat Cor Ermita Sant Domingo Mirador Negraletes Tossalet del Cànter Coll de Pins 100cims TV-3021

December 28, 2021
December 2021

near Rasquera, Catalunya (España)

Activitat feta amb la colla "Caminant entre setmana"

Ruta històrica i paisatgística que sortint des de l'aparcament de l'ermita de Sant Domingo de Rasquera ens permet fer el Coll de Pins, un dels 100cims de la FEEC.

Aquest itinerari, que té com a cota més alta el cim de 500 metres, va servir com a punt d'observació estratègic durant la Batalla de l'Ebre (encara s'hi conserva les restes d'un refugi).
És per aquest motiu que també se l'anomena la Ruta de l'observatori de Líster, tot recordant al militar Enrique Líster.

"El 1938, després de la batalla de Terol i la posterior batalla d'Aragó, Líster va ser un dels oficials encarregats de contenir l'allau enemiga que amenaçava de dividir la zona republicana en dos sectors. Després de la batalla defensiva al sud de Catalunya i Aragó, Líster va assolir salvar la major part de les forces sota el seu comandament i retirar-se a la riba nord de l'Ebre."
Font: https://ca.wikipedia.org/wiki/Enrique_L%C3%ADster_Forj%C3%A1n

El recorregut que vam fer segueix el camí senyalitzat i que, sense dificultats tècniques, ens ha de portar al mirador de les Negraletes, un promontori en el qual ja comencem a obtenir bones vistes dels voltants. Des d'aquí el sender, molt evident i pedregós, recorre la carena de la muntanya fins al vèrtex geodèsic del Coll de Pins.
A sota mateix del vèrtex hi ha la galeria excavada a la muntanya que servia de refugi.

Les marques de color vermell ens portaran al coll on trobarem el plafó informatiu. Baixarem pel bonic camí de Ferradura de Terracuques per enllaçar amb la carretera TV-3021 que seguirem fins a trobar el corriol que ens conduirà de nou a l'ermita.

Nota:
La jornada en la que vam fer aquest cim, de bon matí, va fer l'ascensió al Torn des de l'Hospitalet de l'Infant i vam arrodonir el dia reservant el dinar de menú al Restaurant Pepo, ben segur quedareu gratament sorpresos. http://www.restaurantpepo.com/el-restaurant/el-restaurant