RUTA MARIA MERCÈ MARÇAL I SERRA

May 8, 2024
May 2024

near Sant Celoni, Catalunya (España)

Ruta desde Sant Celoni pasando por:
- Font de Sant Josep (0.4 km)
- Església de Sant Martí (1.8 km)
- Ermita de Sant Ponç de Sant Celoni (3.8 km)
Biografia: Maria Mercè Marçal i Serra

PictographPark Altitude 662 ft

Inici

PictographPicnic Altitude 667 ft

VI (bosc) De primer van foradar-me les orelles i de llavors ençà duc arracades. No prengueu aquest bosc per una alzina. Bruixa de dol, 1979 Comentari: Encara que el significat de la paraula bosc no sigui literal, l'he considerada literal per relacionar el terme amb la natura, fent així que la ruta tingui un costat més natural, és a dir relacionar-ho també amb la vegetació i els animals de l’ecosistema.

PictographRiver Altitude 713 ft

Cançó del mal timoner(riu) La lluna porta un anell de nuviances amargues. Treu-te, lluna, l'anell fosc, llença'l a la marinada! Ai la por per timoner, no vull tan mala companya! La barca sobre la mar, du les veles arran d’aigua. Llença, barca, l’anell fosc, que xucli l’ona de plata! Ai la por per timoner, no vull tan mala companya! El peix s’empassa el secret i es fon la llum de l’escata. Escup, escup l’anell fosc al camp salat de les algues! Ai la por per timoner, no vull tan mala companya! Al fons del fons de la mar la tristesa m’ancorava: fora, fora l’anell fosc! Pel cel navega la barca. Ai la por per timoner, no vull tan mala companya! Sal oberta,1982 Comentari: Aquesta cançó he decidit relacionar-la amb el riu tot i que originalment parla del mar l'adaptació al poble de Sant Celoni és el riu. També l’he escollida perquè m'agrada molt la idea de que la ruta tingui una part com més natural. He aprofitat que Maria Mercè Marçal té una variació d'obres molt extensa i entre aquestes he trobat una cançó, aleshores he pensat que estaria bé tenir alguna cosa diferent als poemes.

PictographReligious site Altitude 690 ft

(Campanar) Bon dia, amor que triomfes de l’ombra i obres foc nou al tomb de la campana Que t'arbres amb l'esforç de rel i copa i, dau a dau, desmuntes el paisatge de l'enderroc, i et fas mina de boscos i de l'engruna en treus una altra festa. primavera d’hivern L’ombra de l’altra festa 1981 Comentari: Aquest poema m’ha agradat i l’he escollit perquè parla d’un amor que de l’ombra sempre surt triomfant i m’ha recordat a la meva mare.

(Joieria) Cançons de paper fi m’omplen la sàrria i em foraden el fons de la butxaca. Mireu quin caramull de llunes blanques! Duc llunes i cançons per arracades. Cau de llunes 1977 Comentari: He escollit aquest poema perquè dona una interpretació de riquesa emocional i espiritual, també insinua una connexió amb la natura i una bellesa en la trobada de l’esperança i valora les petites coses de la vida

(Ateneu) Els teus llavis. La fruita. La magrana... Àngel rebel, tot olor de gingebre. Atrapa'm pels replecs d'aquesta febre. Vine amb verdor de pluja. Sargantana que em fuges pels cabells, sense frontera, al bat del sol, ales d'ocell nocturn! Serves per cor la Lluna o bé Saturn i, als ulls, un tast de boira matinera. El teu cos mineral. Sal. Vi. Maduixa. Com una serp, cargola't al meu ventre i cerca'm, amb verí d'amor, al centre. Tu seràs un gat negre. Jo una bruixa. Ens fitarem errants, i en el desvari la lluna, cega, encendrà l'escenari. XII bruixa del dol 1979 Comentari: M’ha agradat aquest fragment perquè penso que captura l’essència de l’amor com una força poderosa que ens pot fer explorar els límits de la nostra identitat

…(Armeria) Sóc com el llançador de punyals que seguís amb cura el teu contorn per no ferir-te, cada dia subjectant fort Les regnes de la sang. Potser espero el moment que el teu mateix convuls tremolor davant l’erta mirada dels meus ulls et convoqui a la mort La germana, l’estrangera, 1985. Comentari: He escollit aquest poema perquè m’agrada molt i he pensat que en el passat una dona que escrivís un poema d’aquest tipus, seria jutjada i criticada. És un altre punt a la ruta que també és important perquè ens permet tenir una zona de Sant Celoni la qual és útil per a desplaçar-nos cap a qualsevol direcció, ens permet tenir una gran mobilitat.

Traduït d’Alceu (vins i bodegues costa) És ara quan ens cal escampar el vi i empillocar-nos fins que ens fugi el seny, Que el tirà és mort! Cau de llunes, 1977. Comentari: Aquest poema tracta sobre celebrar en aquest cas celebrar la fi d'una dictadura pel context de l'autora segurament la de Franco ho he relacionat amb l'establiment: “Cases Costa”. A causa Al fet que s'esmenta el vi al poema i un celler és on es duu a terme l'elaboració d'aquest.

(Crematori) La mort crema el darrer rostoll. I aparia la rella. No talleu els arbres del canal! IV bruixa del dol 1979 Comentari: He escollit aquest fragment, ja que em transmet una sensació intensa de pèrdua i perquè ens pot fer reflexionar sobre preservar la vida tot i l’aparició imminent de la mort.

(Llibreria) Em despullo de tot per esperar-te. Dels alfabets que he après i de l’escorça. Tombo tinters i, amb un gest sense trampes, tallo en rodó el cap de tot esquema. Decapitació 80,Homenatge a Pere Quart Comentari: Penso que aquest poema representa la renovació anticipant l’arribada d’algú, l'acte de despullament pot representar una certa vulnerabilitat en un intent de mostrar-se autèntic i m'ha agradat perquè l’autor sembla estar preparat per a una nova etapa en la seva vida.

Drap de la pols (ferreteria industrial) Drap de pols, escombra, espolsadors, plomall,raspall,fregall d’espart,camussa, sabó en pols, blauet, netol, galleda. Cossi, cubell, i picamatalassos, esponja,pala de plegar escombraries, gibrell i cendra, salfumant, capçanes. Surt el guerrer vers el camp de batalla. Cau de llunes, 1977 Comentari: Aquest poema reivindica tot l'esforç que comporta mantenir la llar, mantenir casa teva. Sempre s'ha dit que ser mestressa de casa és un regal, però la realitat es que ser mestressa de casa és una feina sense sou, aquest poema ho compara amb el camp de batalla. He relacionat aquest poema amb la ferreteria pel fet que allà es venen tots els productes que esmenta el poema.