Ruta dels molins - De Calldetenes a Sant Julià de Vilatorta

March 28, 2016
March 2016

near Calldetenes, Catalunya (España)

La ruta comença al Molí del Pujol (emplaçament B al mapa), que és un dels molins més vells del municipi, tot i que no en coneixem la data d'edificació. Els Pujol el van adquirir del mas Geperut el segle XIII, i ja el 1550 Joan Pujol i Joan Aragall van signar un contracte pel qual el primer donava la llibertat de poder utilitzar l'aigua que sortia del seu molí al segon, sota certes condicions.

Voreja el torrent de Sant Martí i dels diferents elements hidràulics que abastien anys ha els sis molins que hi ha al llarg del seu recorregut.Inaugurada el 1994.

Es tracta d'un camí amb poc desnivell, amb ponts i passos que permeten observar al llarg de gairebé 3 km tot un seguit de canals i recs, basses, rescloses, fonts, "cadiretes" i molins; tots ells elements d'arquitectura hirdràulica que permetien aprofitar tot el cabal d'aigua del torrent.

També, al voltant d'aquesta ruta, s'hi agrupen algunes de les cases més antigues del poble. El recorregut és de poca llargada, suau i planer, i enllaça els pobles de Calldetenes i Sant Julià de Vilatorta. A més, ens convida a descobrir racons amagats de la natura alhora que ens il·lustra sobre la primera indústria que hi va haver al municipi.