ruta dels gegants de Romanya

July 12, 2013
July 2013

•   4.7 2 Reviews

near Romanyà de la Selva, Catalunya (España)

Ruta de "Els Gegants del Bosc" de l'Ajuntament de Santa Cristina d'Aro.

Romanyà de la Selva és un petit nucli de població dins el terme municipal de Santa Cristina d'Aro (comarca del Baix Empordà, Girona). L'enclavament està situat a 320 metres d'altitud en una àrea muntanyosa de la zona central de la Costa Brava.
En un radi de pocs centenars de metres al voltant de Romanyà de la Selva es concentren una sèrie d'elements de gran valor natural i cultural. Entre ells destaquen tres importants megàlits: el Dolmen anomenat de la Cova d'en Daina, el Menhir de la Murtra i la Cista de la Carretera de Calonge. També tenen interès l'església pre-romànica de Romanyà (segle X), el cementiri de la localitat (on està enterrada l'escriptora Mercè Rodoreda) i una creu de factura modernista. A nivell ambiental, la zona està coberta per un bosc de sureres molt ben conservat, destacant la presència d'almenys tres arbres de port monumental. Tota la zona constitueix una excel·lent representació dels ecosistemes i paisatges mediterranis de muntanya.

La ruta comença al poble de Romanyà i és un passeig sense desnivells i molt ben senyalitzat, apte per a tota la familia. Des de l'aparcament situat a l'entrada del poble veurem, creuant la carretera, l'inici del sender que ens porta a la Creu de Romanyà, construïda el 1904 i amb una alçada de 7 metres. Continuarem pel camí que ens queda a la dreta, seguint les indicacions, al cap de pocs ens trobarem un camí asfaltat que agafarem cap a l'esquerra. A uns 50 metres, a la dreta, surt el camí que s'endinsa a la pineda on trobarem el següent punt d'interès, el menhir de la Murtra, datat d'entre el 3000 i el 2500 a.C. Continuarem caminant fins a sortir de la pineda, i seguirem el camí que voreja un prat de girasols, paral·lel a la carretera, fins arribar darrera el cementiri de Romanyà, on hi ha enterrada la Merçè Rodoreda. El camí segueix uns metres i es topa amb un altre sender, hem de creuar-lo i continuar cap a la dreta, sortirem durant uns 15 metres al costat de la carretera per tornar a endinsarnos al bosc on al cap d'uns 10 o 12 minuts trobarem el conjunt megalític de la Cova d'en Daina, un dolmen dels més complerts que es conserva a Catalunya. Continuarem per el camí ample que ens torna a portar a la carretera i la creuarem per agafar el que camí que surt ben be davant i ens portarà fins la cista de Calonge, un dolmen més senzill que veurem senyalitzat al costat del camí. Caminarem uns metres més i toparem amb un altre sender que agafarem cap a la dreta. A uns 100 metres trobarem el Suro Xato, una alsina surera de tronc curt i ample plantat a l'esquerra del camí. Passats uns metres el camí es bifurca, a la dreta tornariem a sortir a la carretera, a l'esquerra arribem a una altra plantació que vorejarem per acabar baixant un corriol que ens durà a la Font del Prat. que fins a mitjans d'estiu acostuma a portar aigua. Des del pla de la font surt un corriol que està senyalitzat que ens porta a les dues alzines centenàries de l'Almeda, ambdues impressionants.
Un cop aqui podem girar cua fins la font, on agafarem el camí que puja a la dreta de la font i ens porta fins la carretera, molt aprop de l'aparcament, o continuarem per el camí de les alzines centàries per creuar el bosc i arribar fins una urbanització que ens durà finalment al centre del poble, on visitarem l'esglèsia de Sant Martí de Romanyà.

Creu de Romanya

Fa uns set metres d'alçada i alguns dels seus blocs pesen més d'una tona.

Menhir de la Murtra

El menhir de la Murtra deu el nom a l'emplaçament; la datació el situa entre el 3.000 i el 2.500 aC. Té una alçada aproximada de 2,5 metres amb 0,70 metres enterrats i un perímetre de 2,25 metres.

Dolmen de la Cova d'en Daina

El Dolmen de la Cova d'en Daina és un dels conjunts megalítics més espectaculars i ben conservats de Catalunya. S'estima que va ser construït entre els anys 2.700 i 2.200 aC. El monument fa 7.60 metres de llarg, 1,70 metres d'amplada i 1,50 metres d'alçada màxima.

cista de calonge

Ens trobem amb una cista megalítica que es troba enfonsada en el terreny pla i amb un túmul artificial de forma arrodonida. Mesura 2,50 metres de llarg per 1 metre d'amplada.

Font del Prat

Està situada a uns 285 metres sobre el nivell del mar. La construcció data de 1899 i està envoltada de plataners. El broc és al centre d'un gran mur de pedres que formen un lleuger punt rodó; al costat dret hi ha una petita capelleta amb la imatge de la Mare de Déu. La pica o abeurador on es recull l'aigua és de granit.

PictographTree Altitude 1,135 ft

El suro de l'Almeda és el més gran de Catalunya; té una alçada de 22 metres, el volt de canó té 4,50 metres i la seva capçada és de 27,5 metres.

esglesia de Romanya

PictographTree Altitude 1,184 ft

Suro Xato

P romanyà

PictographTree Altitude 1,099 ft

Suro Petit de l'Almeda

Té una alçada de 15,8 metres, el volt de canó té 5,10 metres i la capçada és de 26 metres.

PictographTree Altitude 1,158 ft

Prat

• Photo of Emanuele Peretti
    Emanuele Peretti Sep 28, 2015

Un cammino super, molto adatto alle famiglie con bimbi. La location è splendida e non si incontra tutti i giorni. La foresta di sughero con alberi alti fino a 15 metri nasconde particolari delizie datate 4.500 A.C. Molto bello.

• Photo of Pem3
    Pem3 May 13, 2018

Parmi les nombreuses variantes de cette promenade, la version de Wendels est complète et bien renseignée. Les arbres sont effectivement « gigantesques ». Seul regret, peu de points de vue dégagés sur les Gavarres.