Ruta del Molí de Vallès (rutes saludables de Santa Bàrbara)

Photo ofRuta del Molí de Vallès (rutes saludables de Santa Bàrbara) Photo ofRuta del Molí de Vallès (rutes saludables de Santa Bàrbara) Photo ofRuta del Molí de Vallès (rutes saludables de Santa Bàrbara)

August 15, 2021

near Santa Bárbara, Catalunya (España)

(CAT)

La Ruta del Molí de Vallès és ideal per gaudir del paisatge natural i antròpic de la plana, ja que es recorre enmig dels principals conreus de la zona (oliveres, garrofers i cítrics) i també es poden observar construccions tradicionals principalment masades, casetes de camp o construccions de pedra en sec.

El recorregut comença al tram urbà, concretament a la Plaça de la Independència on, seguidament, ens dirigim pel carrer de la Terra Alta fins arribar al carrer Godall des d’on el recorregut girarà a la dreta per seguir pel Camí de Foguet. Aquest camí, que creua la carretera TP-3311, ens portarà al mateix Mas de Foguet (conegut popularment com la finca de l’Advocat); en aquesta zona hi ha una camp de cross, camp de paintball i àrea de pícnic.

Seguint el camí, la senyalització ens marca el camí fins arribar de nou a la carretera TP-3311, el punt de límit amb el terme del municipi de la Galera. En aquesta part haurem de creuar de nou la carretera per accedir al camí del Lligallo de les Coves, el qual recorrerem durant uns 2km fins arribar al canal Xerta-Sénia. Per aquest mateix itinerari, a 1km aproximadament, es pot connectar amb la ruta de la Via Augusta (ruta groga).

Seguirem el canal durant 1,7km aproximadament fins arribar a la cruïlla amb la carretera T-1025; si es vol canviar el recorregut, a 1km podem desviar-nos pel camí del barranc del Pelós a la dreta, des d’on podrem enllaçar amb la carretera T-1025 i des d’on es podrà accedir a la ruta de la Via Augusta uns metres més endavant.

Seguint el recorregut blau, ens desviem a la dreta fins arribar a l’àrea interpretativa del Molí de Vallés, un dels edificis més emblemàtics de Santa Bàrbara que data de principis del segle XIX i que és un exemple representatiu dels trets constructius de la plana.

El camí segueix direcció nord durant 3km fins arribar a la cruïlla amb el camí de Sant Francesc on, si es desitja, es pot també accedir a la Ruta dels Trulls del Deume (ruta roja). Abans d’arribar-hi, a una distància d’uns 2km podem fer una parada a la zona de pícnic del Camp de Tir.

Quan arribem a la cruïlla amb l’esmentat camí de Sant Francesc, girem a l’esquerra per seguir l’itinerari pel camí del Romerer, des d’on arribarem a la Via Augusta (antiga carretera vella de Tortosa) que, al mateix temps, coincideix amb el recorregut de la ruta groga (Via Augusta). Seguint el recorregut, a uns 800m girarem a l’esquerra i, al final del tram del camí tornarem a girar a la dreta per arribar al camí de Potret des d’on seguirem la ruta per arribar de nou al casc urbà. Allí, a l’alçada de l’àrea de la plaça de bous, prendrem el carrer Llibertat, girarem a continuació a la dreta pel carrer Girona i seguirem pel carrer Lluna fins arribar a la plaça de l’Alto, des d’on ens desviarem a la dreta per la carretera de la Galera i, a continuació, pel carrer Àngel Guimerà fins arribar de nou a la Plaça de la Independència on finalitzarà el recorregut.

(CAS)

La Ruta del Molí de Vallès es ideal para disfrutar del paisaje natural y antrópico de la plana, ya que se recurre en medio de los principales cultivos de la zona (olivos, algarrobos y cítricos) y también se pueden observar construcciones tradicionales principalmente heredades, casetas de campo o construcciones de piedra en seco.
El recorrido comienza en el tramo urbano, concretamente en la Plaza de la Independència donde, seguidamente, nos dirigimos por la calle de la Terra Alta hasta llegar a la calle Godall desde donde el recorrido girará a la derecha para seguir por el camino de Foguet. Este camino, que cruza la carretera TP-3311, nos llevará al mismo Mas de Foguet (conocido popularmente como la finca del Abogado); en esta zona hay una campo de cross, campo de paintball y área de picnic.

Siguiendo el camino, la señalización nos marca el camino hasta llegar de nuevo a la carretera TP-3311, el punto de límite con el término del municipio de la Galera. En esta parte tendremos que cruzar de nuevo la carretera para acceder al camino del Lligallo de las Coves, el cual recorreremos durante unos 2km hasta llegar al canal Xerta-Sénia. Por este mismo itinerario, a 1km aproximadamente, se puede conectar con la ruta de la Vía Augusta (ruta amarilla).

Seguiremos el canal durante 1,7km aproximadamente hasta llegar al cruce con la carretera T-1025; si se quiere cambiar el recorrido, a 1km podemos desviarnos por el camino del barranco del Pelós a la derecha, desde donde podremos enlazar con la carretera T-1025 y desde donde se podrá acceder a la ruta de la Vía Augusta unos metros más adelante.

Siguiendo el recorrido azul, nos desviamos a la derecha hasta llegar al área interpretativa del Molí de Vallès, uno de los edificios más emblemáticos de Santa Bárbara que data de principios del siglo XIX y que es un ejemplo representativo de los rasgos constructivos de la plana.

El camino sigue dirección norte durante 3 km hasta llegar al cruce con el camino de Sant Francesc donde, si se desea, se puede también acceder a la Ruta de los Trulls del Deume (ruta roja). Antes de llegar, a una distancia de unos 2km podemos hacer una parada en la zona de picnic del Campo de Tiro.

Cuando llegamos al cruce con el citado camino de Sant Francesc, giramos a la izquierda para seguir el itinerario por el camino del Romeré, desde donde llegaremos a la Vía Augusta (antigua carretera a Tortosa) que, a la vez , coincide con el recorrido de la ruta amarilla (Vía Augusta). Siguiendo el recorrido, a unos 800m girar a la izquierda y, al final del tramo del camino volveremos a girar a la derecha para llegar al camino de Potret desde donde seguiremos la ruta para llegar de nuevo al casco urbano. Allí, a la altura del área de la plaza de toros, tomaremos la calle Libertad, giraremos a continuación a la derecha por la calle Girona y seguiremos por la calle Luna hasta llegar a la plaza del Alto, desde donde nos desviaremos a la derecha por la carretera de la Galera y, después, por la calle Àngel Guimerà hasta llegar de nuevo a la Plaza de la Independència donde finalizará el recorrido.

PictographPark Altitude 251 ft

Àrea de lleure Mas de Hierro

(CAT) Antiga masada del municipi, amb àrea de descans./(CAS) Antigua masada (masía) del municipio, con área de descanso.

PictographRuins Altitude 264 ft

Mas de Foguet

(CAT) Antiga masada del municipi, on s'hi troba l'actual camp de cross, així com un camp de paintball. / (CAS) Antigua "masada" del municipio, donde se encuentran el actual campo de cross y también un campo de paintball.

PictographRuins Altitude 443 ft

Molí de Vallès

(CAT) El Molí de Vallès és una de les masades més importants del municipi, edificat amb les característiques pròpies de les masies de la zona, delimitant una part de la construcció on s'ubicava el molí de giny, una per l'habitatge i l'altra per l'estable. També s'hi troben les restes d'una antiga torre hexagonal anterior a la masada, que posa de rellevància els trets defensius típics de l'època./ (CAS) El Molí de Vallès es una de las heredades ("masades") más importantes del municipio, edificado con las características propias de las masías de la zona, delimitando una parte de la construcción donde se ubicaba el molino de "giny" (prensa antigua), una para la vivienda y la otra por el establo. También se encuentran los restos de una antigua torre hexagonal anterior a la masada, que pone de relevancia los rasgos defensivos típicos de la época.

Canal Xerta- Sènia

Camp de tir

(CAT) El camp de tir és un espai de lleure on, puntualment, s'hi realitzen activitats vinculades al tir i la caça, activitat molt arrelada al nostre territori./ (CAS) El campo de tiro es un espacio de ocio donde, puntualmente, se realizan actividades relacionadas al tiro y la caza, actividad muy arraigada en nuestro territorio.

PictographTree Altitude 351 ft

Oliveres monumentals

(CAT) Santa Bàrbara és un dels municipis on el conreu de l'olivera i la producció d'oli d'oliva té una repercussió més destacada a tot el territori català. El municipi, en gran part, té la seva raó de ser en la cultura oleícola i ha basat gran part de la seva història al voltant d'aquest conreu. En aquest sentit, al terme municipil resten encara testimonis d'oliveres monumentals, de tipus farg, que poden ser contemplades en un autèntic museu vivent. Un dels punts més destacats per visitar és la finca de Carlos Ferré, on s'hi poden contemplar més d'una vintena d'aquests exemplars. / (CAS) Santa Bárbara es uno de los municipios donde el cultivo del olivo y la producción de aceite de oliva tiene una repercusión más destacada en todo el territorio catalán. El municipio, en gran parte, tiene su razón de ser en la cultura oleícola y ha basado gran parte de su historia alrededor de este cultivo. En este punto, en el término municipal prevalecen todavía testigos de olivos monumentales, de tipo farga, que pueden ser contemplados en un auténtico museo viviente. Uno de los puntos más destacados que se puede visitar es la finca de Carlos Ferré, donde se pueden contemplar más de una veintena de estos ejemplares.