Ruta del Ferro de la mina de Llorts fins Sant Martí de la Cortinada, Andorra

Photo ofRuta del Ferro de la mina de Llorts fins Sant Martí de la Cortinada, Andorra Photo ofRuta del Ferro de la mina de Llorts fins Sant Martí de la Cortinada, Andorra Photo ofRuta del Ferro de la mina de Llorts fins Sant Martí de la Cortinada, Andorra

September 30, 2017
September 2017

•   4.7 1 review

near Llorts, Ordino (Andorra)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
La Ruta del ferro, és una de les millors excursions familiars que es poden fer a Andorra. Això es degut a diversos motius: és fàcil de realitzar i combina natura amb cultura, societat i economia per arriba a comprendre, a través dels ulls, una de les activitats més importants del país des del segle XVII fins a finals del XIX, la metal·lúrgia.
En aquest camí trobem diversos punts marcats que corresponen a les zones d’interès cultural, natural i mediambiental. Escultures de ferro, mines d’extracció, bordes, paisatges d’una bellesa incomparable...
El punt de partida de la Ruta del ferro es troba a la localitat de Llorts, a la parròquia d’Ordino. Deixem el cotxe al petit aparcament just al costat de la carretera que puja a El Serrat i a Ordono-Alcalís.
Sense la visita a la mina de ferro de Llorts, aquesta caminada no tindria cap sentit...així dons, ens acostem al punt d’informació per realitzar la visita guiada...ens col·loquen unes capelines blaves, un casc i cap a dins la mina. Aquesta es de petites dimensions, uns 30 metres i amb molts regalims d’aigua. Es fa molt difícil imaginar el gran esforç que havien de realitzar diàriament aquest miners.
Un cop estret el mineral al exterior i amb la ajuda de les mules, seguint el camí dels traginers, (el camí que estem a punt de realitzar), aquest mineral es portava a les fargues per realitzar el procés de separar el ferro de altres materials.
Un cop visitat la mina, ens posem en marxa per un caminoll molt agradable de seguir i acompanyats en tot moment de riu Valira del Nord.
El primer punt de parada es la font d’aigua ferruginosa seguit d’un llarg tram de mur de pedra seca. El camí està esquitxat de nombrosos punts d’informació de la diversa vegetació de la zona...flors, molsa, roures martinencs, moixeres, bàlecs, xops, bedolls, falgueres etc.etc. Així arribem al pont de les Moles, ha on comença el parc d’escultures, una zona esquitxada de escultures de artistes d’arreu del mon i com a tema comú es el ferro.
Un cop passada l'última escultura, el camí s'allunya un xic del riu passant al costat d’alguns camps de coreu, principalment de tabac. Quan el camí retorna al costat del riu, ho fa al pont d'Arans...en poca estona arribem a La Cortinada, travessem el pont i el primer que es troba és la Mola del Mas d'en Soler. Ara ens toca caminar per la vorera fins arribar a la alçada de la església de Sant Martí de La Cortinada.
L'església és una de les joies del romànic andorrà i mostra una evolució arquitectònica i decorativa d'una gran amplitud. Bastida el segle XII i amb ampliacions els segles XVII i XVIII, conserva les pintures murals realitzades pel Mestre de la Cortinada (finals del segle XII).
Ara tornem sobre nostres passes desfent el camí dels traginers fins el cotxe i per acabar aquesta curta però interesant caminada, la rematem amb una visita guiada al Museu Casa d’Areny-Plandolit.
Es tracta de l’únic exemple de casa senyorial a Andorra que ha arribat intacte als nostres dies. La Casa d’Areny-Plandolit es troba al bell mig del poble d’Ordino. La família deu la seva posició social a don Guillem d’Areny-Plandolit, figura il·lustre de la història d’Andorra, i a les seves activitats relacionades amb la indústria del ferro i propietària de nombroses fargues a Andorra. L’edificació original data del segle XVII, amb diverses remodelacions posteriors. La visita ens trasllada a l’Andorra dels segles XIX i XX, i ens permet observar diversos objectes únics i exclusius d’aquesta família, l’única amb títol nobiliari al Principat, en una època en què els luxes i les comoditats no existien a Andorra.
Salut i bones caminades!!

PictographCar park Altitude 0 ft
Photo ofAparcament Mina de Llorts/Ruta del Ferro Photo ofAparcament Mina de Llorts/Ruta del Ferro Photo ofAparcament Mina de Llorts/Ruta del Ferro

Aparcament Mina de Llorts/Ruta del Ferro

PictographMine Altitude 0 ft

Mina de ferro de Llorts

PictographFountain Altitude 0 ft

Mur de pedra seca

PictographRiver Altitude 0 ft

Photo ofComençament zona escultures... homenatge al Homes de Ferro Photo ofComençament zona escultures... homenatge al Homes de Ferro Photo ofComençament zona escultures... homenatge al Homes de Ferro

Començament zona escultures... homenatge al Homes de Ferro

Photo ofFamília Jordino...escultures de Rachid Khimoune Photo ofFamília Jordino...escultures de Rachid Khimoune Photo ofFamília Jordino...escultures de Rachid Khimoune

Família Jordino...escultures de Rachid Khimoune

Photo ofPont de pedra amb escultures de Mark Brusse Photo ofPont de pedra amb escultures de Mark Brusse Photo ofPont de pedra amb escultures de Mark Brusse

Pont de pedra amb escultures de Mark Brusse

Photo ofGran carro de ferro i pic...escultura de Jordi Casamajor Photo ofGran carro de ferro i pic...escultura de Jordi Casamajor Photo ofGran carro de ferro i pic...escultura de Jordi Casamajor

Gran carro de ferro i pic...escultura de Jordi Casamajor

Pont de Vilarò

Photo ofA Casa da Terra e do Fogo...escultura de Alberto Carneiro Photo ofA Casa da Terra e do Fogo...escultura de Alberto Carneiro Photo ofA Casa da Terra e do Fogo...escultura de Alberto Carneiro

A Casa da Terra e do Fogo...escultura de Alberto Carneiro

Photo ofL'home de ferro-talp que camina...escultura de ferro corten a modus de barana de Guy de Rougemont Photo ofL'home de ferro-talp que camina...escultura de ferro corten a modus de barana de Guy de Rougemont Photo ofL'home de ferro-talp que camina...escultura de ferro corten a modus de barana de Guy de Rougemont

Photo ofTierra, Hierro, Agua, Fuego...escultura de Saturo Sato Photo ofTierra, Hierro, Agua, Fuego...escultura de Saturo Sato Photo ofTierra, Hierro, Agua, Fuego...escultura de Saturo Sato

Tierra, Hierro, Agua, Fuego...escultura de Saturo Sato

Esglèsia de Sant Martí de La Cortinada

• Photo of Pep Toni Sureda
    Pep Toni Sureda Mar 1, 2022

Molt ben explicar i fàcil de seguir

• Photo of el capi
    el capi Mar 3, 2022

És un plaer compartir Pep Toni Sureda, enhorabona per la sortida i gràcies per la teva valoració...salut!