Ruta de les ermites de Pontons

November 17, 2019
November 2019

near Pontóns, Catalunya (España)

Deixem els cotxes sota el Puig de les Agulles, al creuament de camins davant de ca l'Aleix. Ruta circular

PictographTree Altitude 2,520 ft

Rodegem el Puig de les Agulles per la falda Nord. S'hi troben arbres de boix grèvol de força alçada. Ep! Està prohibit de collir-ne branques.

Casa forta molt reconstruida.

Al fons Montserrat

Montserrat al fons

Dalt de la cresta de la Muntanya. I on anirem.

Però la senyera se l'ha endut el fort vent que feia aquests dies.

PictographMountain hut Altitude 1,785 ft

Casa de Colònies de Penyafort. Fa 45 anys el 3 de novembre de 1974, s'hi va fundar la Unió de Pagesos de Catalunya. També Molí de Baix.

Des del Mirador de sant Joan de la Muntanya. Quan s'acaben les roques, a la dreta, cantó mar s'hi veu l'ermita de Sant Salvador en ple tall de les roques. Al fons Montserrat

Des del Mirador de Sant Joan de la Muntanya. Vall del Foix

Fotografia de grup

Dels que vam fer l'excursió amb l'Associació d'estudis Científics i Culturals de Mediona.

Sant Joan de la Muntanya

Sant Joan de la Muntanya es troba dalt d’un penya-segat, que hem superat. L’església de dalt del Castell era la parroquial de Pontons fins que es va traslladar a l’església de Santa Magdalena, més a l’abast dels feligresos. Consagrada l'any 1075. El 1138 Ramon Guillem d’Òdena donà a l’orde de l’Hospital, terres, cases i l’església de Sant Joan del castell; en el document indica la voluntat del donador de reconstruir i poblar el terme del castell de Pontons, que havia estat despoblat per “infestatione paganorum.” El 1272 va dependre de Santes Creus. Tot el terme de Pontons pertanyia a Santes Creus, fins l'abolició de les senyories, el Segle XIX. D’estil, romànic queda la capçalera i un absis amb arcuacions i lesenes de tipus llombard.

PictographRuins Altitude 2,359 ft

Cabana

Molt ben conservada sortint de Sant Joan de la Muntanya

Font Voltada i Santa Magdalena

D'origen romànic es va reconstruir el segle XIII. La parròquia abans era a Sant Joan de la Muntanya de força difícil accés.Té un campanar d'espadanya de dos arcs, i un rellotge.Dovelles a la porta..

Font de l'Oriola

Sempre raja, fins i tot els anys secs

PictographMine Altitude 2,090 ft

Forn de calç

Al cantó del camí de tornada.

Puig de les Agulles

Bona vista de tota la Vall i fins Montserrat: 841 metres d'altitud. Sota les línies elèctriques del fons a l'esquerra es troba el poble d'on venim: Sant Joan de Mediona

Fites divisòria

Dalt del Puig de les Agulles coincideixen tres fites divisòries, com acostuma a passar a molts cims. De totes maneres la divisòria entre la Llacuna i Pontons passa pel camí asfaltat on hem deixat el cotxe, a la falda del Puig, que porta de la carretera de la Serra de la Llacuna fins Pontons.