Ruta de la Via Augusta (rutes saludables de Santa Bàrbara)

Photo ofRuta de la Via Augusta (rutes saludables de Santa Bàrbara) Photo ofRuta de la Via Augusta (rutes saludables de Santa Bàrbara) Photo ofRuta de la Via Augusta (rutes saludables de Santa Bàrbara)

August 19, 2021

near Santa Bárbara, Catalunya (España)

(CAT)

Gran part del recorregut que realitzarem en aquesta ruta, representa un viatge als vestigis històrics del nostre territori. La ruta segueix per gran part del conegut com camí vell de la Galera a Tortosa, un tram de l’antiga Via Augusta romana, una de les principals calçades romanes que transcorria de Roma fins a Gades (Cadis), una de les principals artèries de l’imperi al seu pas per la Hispània romana. En el seu pas pel nostre territori, va significar una importància cabdal pel creixement demogràfic i econòmic ja que, en aquest cas, es trobava entre dues de les principals ciutats romanes hispàniques, Tàrraco (Tarragona) i Saguntum (Sagunt). Al llarg dels anys posteriors, la via va seguir tenint la seva importància i va ser testimoni del pas de persones, sent clau per a la fundació i creixement del nostre poble, amb l’arribada dels primers pobladors on avui s’ubica el nostre poble.

La ruta groga comença a l’antic escorxador, actualment Escola de Música Germans Arasa “Los Flarets” des d’on prendrem el carrer Freginals durant uns 500m aproximadament, fins la cruïlla amb la carretera del Cementiri. Abans d’arribar allí, passarem enmig de dues de les masades històriques del poble, la de Pepet i la de Lladoneres.

Girarem a l’esquerra per uns 400m fins arribar al cementiri municipal des d’on seguirem el camí a la dreta durant mig quilòmetre més on arribarem a la cruïlla amb el camí de Potret. En aquest punt exacte ens trobem amb dues rutes més: la del Molí de Vallès (blava) i la dels Trulls del Deume (roja). Girem a la dreta per seguir el camí durant 1km on trobarem la cruïlla amb la carretera vella de Tortosa a la Galera, la Via Augusta. En aquest punt podem prendre, si volem, una drecera a la dreta que ens portaria fins al barranc de Lledó, a la partició del terme de Tortosa. Si seguim la ruta groga, girarem a l’esquerra per seguir el recorregut durant uns 2km aproximadament, fins a trobar la carretera T-1025 de Santa Bàrbara a Mas de Barberans. Abans d’arribar a aquest punt, trobarem l’àrea de descans de la Via Augusta, on es podrà fer una parada en el camí.

Creuarem la carretera i seguirem durant 1,5km fins arribar al camí del barranc de les Coves, punt exacte que limita els termes de la Galera i Santa Bàrbara i on finalitzarà la ruta.

Cal tenir present que aquesta ruta no és circular, és a dir, no comença ni acaba al mateix lloc. Un cop arribem al punt final, tindrem dues alternatives per seguir: a la dreta la ruta blava (Molí de Vallès) i a l’esquerra la ruta roja (Trulls del Deume), per poder continuar gaudint del paisatge típic de la plana, entre conreus, casetes i masades.

(CAS)

Gran parte del recorrido que realizaremos en esta ruta, representa un viaje a los vestigios históricos de nuestro territorio. La ruta sigue por gran parte del conocido como camino viejo de la Galera a Tortosa, un tramo de la antigua Vía Augusta romana, una de las principales calzadas romanas que transcurría de Roma hasta Gades (Cádiz), una de las principales arterias del imperio a su paso por la Hispania romana. En su paso por nuestro territorio, significó una importancia capital para el crecimiento demográfico y económico ya que, en este caso, se encontraba entre dos de las principales ciudades romanas hispánicas, Tarraco (Tarragona) y Saguntum (Sagunto). A lo largo de los años posteriores, la vía siguió teniendo su importancia y fue testigo del paso de personas, siendo clave para la fundación y crecimiento de nuestro pueblo, con la llegada de los primeros pobladores donde hoy se ubica nuestro pueblo.

La ruta amarilla comienza en el antiguo matadero, actualmente Escuela de Música Germans Arasa "Los Flarets" desde donde tomaremos la calle Freginals durante unos 500m aproximadamente, hasta el cruce con la carretera del Cementerio. Antes de llegar allí, pasaremos en medio de dos de las heredades históricas del pueblo, la de Pepet y la de Lladoneres.

Giramos a la izquierda por unos 400m hasta llegar al cementerio municipal desde donde seguiremos el camino a la derecha durante medio kilómetro más donde llegaremos al cruce con el camino de Potret. En este punto exacto nos encontramos con dos rutas: la del Molí de Vallès (azul) y la de los Trulls del Deume (roja). Giramos a la derecha para seguir el camino durante 1km donde encontraremos el cruce con la carretera vieja de Tortosa a la Galera, la Vía Augusta. En este punto podemos tomar, si queremos, un atajo a la derecha que nos llevaría hasta el barranco de Lledó, a la partición del término de Tortosa. Si seguimos la ruta amarilla, giraremos a la izquierda para seguir el recorrido durante unos 2km aproximadamente, hasta encontrar la carretera T-1025 de Santa Bárbara en Mas de Barberans. Antes de llegar a este punto, encontraremos el área de descanso de la Vía Augusta, donde se podrá hacer una parada en el camino.

Cruzamos la carretera y seguiremos durante 1,5km hasta llegar al camino del barranco de las Coves, punto exacto que limita los términos de la Galera y Santa Bárbara y donde finalizará la ruta.

Hay que tener presente que esta ruta no es circular, es decir, no comienza ni termina en el mismo lugar. Una vez llegamos al punto final, tendremos dos alternativas para seguir: a la derecha la ruta azul (Molí de Valles) y la izquierda la ruta roja (Trulls del Deume), para poder continuar disfrutando del paisaje típico de la llanura, entre cultivos , casetas y "masades".

Cementiri municipal

Masada de Pepet

(CAT) Masada típica del poble, amb un gran espai exterior i rodejada de camps d'ametllers i cítrics. ./(CAS) Masda típica del pueblo, con un gran espacio exterior y rodeada de campos de almendros y cítricos.

Masada de Lladoneres

Escola de Música 'Los Flarets'

(CAT) Antiga escorxeria municipal, de principis de segle XX, reconvertida a escola de música./ (CAS) Antiguo matadero municipal, de principios de siglo XX, reconvertido a escuela de música.