Ruta de la Font de l’Estiraguers, Font del Collet i Parc del Serrat

Photo ofRuta de la Font de l’Estiraguers, Font del Collet i Parc del Serrat Photo ofRuta de la Font de l’Estiraguers, Font del Collet i Parc del Serrat Photo ofRuta de la Font de l’Estiraguers, Font del Collet i Parc del Serrat

34 minutes
53 minutes
September 29, 2020
September 2020

near Monistrol de Calders, Catalunya (España)

Ruta urbana tranquila de Monistrol de Calders que passa per el meandre de poble avall, la Font de Ca l'Estiraguers, la Font del Collet i el Parc del Serrat.

Punt d'informació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i municipal.

PictographMonument Altitude 1,629 ft

Església parroquial de Sant Feliu de Monistrol

PictographMonument Altitude 1,632 ft

Escultura de Santa Teresa, obra de Tomás Crespo Rivera (1951), a la Plaça de l'Església, abans de baixar cap a la riera.

A l'extrem nord-est de la Plaça de l'Església, baixem pel Carrer de l'Esglèsia, la plaça del mateix nom i el camí a ran dels murs de l'església parroquial, cap a la riba esquerra de la Riera de Sant Joan, que no travessarem, seguint pel seu marge esquerre..

PictographMonument Altitude 1,629 ft

Seguint pel corriol que recorre la riba esquerra de la riera, arribem davant de l'afluència de la Riera de l'Om en la de Sant Joan. A la paret de l'edifici que es troba al nord-est de la palanca es pot veure l'escultura de La família, feta el 1952, obra de Sebastià Badia i Cerdà.

Davant de l'escultura de La família, a l'extrem sud-occidental de la Cinglera de Sant Joan i a l'era de la primera casa del carrer del Ferrer, actualment de Fèlix Estrada i Saladich, es pot veure l'escultura Monòlit (Símbols), dedicat a les empreses fundades pel prohom esmentat suara mateix, els descendents del qual van fer la donació de les escultures que es poden veure a Monistrol de Calders. És obra de Charles Henry Collet Colomb (1902-1983), i fou feta el 1968.

A la palanca del lloc on es troben les rieres de l'Om i de Sant Joan, cal deixar el carrer i baixa a trobar el camí que ressegueix la riba dreta de la Riera de Sant Joan, cap al sud-oest. El camí va girant gradualment cap a l'oest..

Continuem pel mateix camí, i veirem els horts de les cases del carrer del Ferrer (ara, de Fèlix Estrada i Saladich). Just a sota del carrer es poden veure els arcs que protegeixen el rec que dóna aigua a tots aquests horts.

PictographBridge Altitude 1,623 ft

Pont obrat a principis del segle XX al costat de Cal Serni per a fer-hi passa la carretera de Sabadell a Prats de Lluçanès, justament oberta aquells anys. Hi passem per sota.

Abraçant pràcticament tot Poble Avall, la Riera de Sant Joan forma un marcat meandre, ja que venint de llevant, gira de forma molt tancada per tal d'adreçar-se al nord. S'hi ha creat un espai molt ample.

Font de Ca l'Estiraguers

Passant per davant de Ca l'Estiraguers, accessible per una palanca al final del Carrer del Sastre, es troba la Font anomenada de Ca l'Estiraguers.

Seguim el camí de la riba dreta de la riera, paral·lel al Carrer Nou, des de Ca l'Estiraguers fins a la Font del Poble, primer, i el Pont del Collet després, passant per sota del Pont del Tasar, o de la Llandriga.

PictographBridge Altitude 1,572 ft

Construït alhora que el Pont del Serni, amb el mateix proposit. Hi passem per sota. Just al nord-est del pont es troba el lloc anomenat El Mesclant, on la trobada de la Riera de Sant Joan amb la Golarda origina el riu Calders.

Passat per sota el Pont del Collet, hom arriba a un lloc d'on sortia cap al nord el camí dels Horts dels Pins de la Païssa, passant la Golarda pel Gorg Manuela, i cap a llevant, sota cinglera, el corriol que mena a la Font del Collet.

Font del Collet

En espai sota cinglera es troba la vella i bella Font del Collet. És un lloc de molta humitat i espectacular amb l'arribada del fred pels caramells de glaç que s'hi formen, a mode d'estalactites.

Pugem cap al poble

Pugem a la carretera, a l'extrem meridional del Pont del Collet, i emprenem la pujada cap al poble des de la carretera.

PictographMonument Altitude 1,627 ft

Un conjunt d'escultures que representen animals formen aquest pecular zoo de pedra al Collet. Es tracta de les escultures "Vaca", d'Eudald Serra i Güell, del 1963, "Cangur", de Josep Maria Brull i Pagès, també del 1963, "Gat", de Tomàs Bel i Sabatés, del 1970, "Pingüí", "Gos dogo" i "Girafa", del 1970, i "Porc senglar" (sense data coneguda), totes elles de Josep Sobrado i Balboa (algunes d'elles tallades en aquest mateix poble), "Ós polar", de Josep Garriga i Sauló, del 1963.

PictographMonument Altitude 1,663 ft

Situada en el mateix Collet, als peus del Parc del Serrat, hi ha la bella escultura "Dona asseguda", de Josep Maria Brull i Pagès, obrada el 1968-

PictographPark Altitude 1,663 ft

Entrada del Parc del Serrat

El parc municipal de Monistrol de Calders rep el nom de Parc del Serrat. A partir del bosquet ja existent en aquest lloc.

PictographMonument Altitude 1,664 ft

Dins del Parc del Serrat es troben diverses escultures. Una és l'anomenada "Dama", feta el 1965 per José Carrilero Gil.

PictographPark Altitude 1,664 ft

Parc del Serrat

PictographMonument Altitude 1,634 ft

"Mirant els estels" és una escultura feta el 1963 per Emili Colom i Comerma.

PictographPark Altitude 1,638 ft

La plaça central del Parc del Serrat, situada en el punt més alt del serrat, és una estructura circular que permet nombrosos esdeveniments populars.

PictographMonument Altitude 1,638 ft

La venus del mar

"La Venus del mar" és una escultura de Josep Canals i Gual feta l'any 1968.

PictographMonument Altitude 1,637 ft

L'escultura "Música i vent" és obra de Charles Henry Collet Colomb (1902-1983). Es troba a la part meridional del Parc del Serrat.

PictographMonument Altitude 1,640 ft

"Toscadeiro" és una escultura del gallec resident a Sabadell José Sobrado Balboa. Fou feta el 1973 en el mateix poble de Monistrol de Calders, en un espai del carrer de Fèlix Estrada i Saladich, davant de la casa d'aquest prohom.

PictographPark Altitude 1,638 ft

Vista des del mirador del Parc del Serrat

Des del mirador del Parc, situat a la part meridional del parc, hi ha una notable vista de Monistrol de Calders.

PictographMonument Altitude 1,637 ft

En el sector més al sud del Parc del Serrat es troba l'escultura "Tronc, art africà", feta el 1974 per Charles Henry Collet Colomb.

PictographMonument Altitude 1,652 ft

El monument als Picapedrers monistrolencs fou desenvolupat el 2007 en motiu d'una jornada dedicada al treball dels picapedrers, No pertany a la col·lecció d'escultures del llegat de la Fundació Fèlix Estrada Saladich.

PictographMonument Altitude 1,637 ft

László Kubala Stecz fou un famós futbolista txecohongarès que va jugar en el Barça. Féu una estada d'un any a Monistrol de Calders, al cap poc de fitxar, i posteriorment visità regularment el poble. L'escultura que el recorda no pertany tampoc al llegat de la Fundació Fèlix Estrada Saladich. Podeu completar el joc de cercar les 9 pilotes de pedra repartides pel parc.

Sortida pel Carrer del Serrat

Sortim del parc per l'extrem meridional, cap al Carrer del Serrat, i retrocedim cap al centre del poble, en direcció nord-est.

PictographMonument Altitude 1,659 ft

En un jardinet immediat a la font de l'espai entre el Carrer del Call i el de la Mallola, al davant del Carrer del Serrat, es troba la petita escultura "Maternitat peruana", feta l'any 1965 per Jacinto Bustos Vasallo.

Baixem cap al sud, seguint el Carrer del Call i després el Pont del Rector, per arribar al Punt d'informació, on hem començat la ruta.