Ruta 9 El camí vell de Sabadell a Polinya

Photo ofRuta 9 El camí vell de Sabadell a Polinya Photo ofRuta 9 El camí vell de Sabadell a Polinya Photo ofRuta 9 El camí vell de Sabadell a Polinya

August 28, 2020
August 2020

•   4.3 4 Reviews

near Sabadell, Catalunya (España)

Una ruta que m'ha sorprés . Un recorregut molt fàcil que també es pot fer en bicicleta apte per a tothom i que ens dona una visió del Vallés, una plana a on la industria ens amaga nombrosos camps que encara es conreuan i ens traslladen als camins que comunicaven totes les viles i cases pairals que devien tenir força activitat durant molts anys. Als que ens agrada la muntanya, moltes vegades deixem oblidats aquests racons que son necessaris quan deixem volar la imaginació durant les travesses de muntanya per completar la visió històrica de la nostra terra.

Al passejar per aquesta ruta, m'ha vingut el cap el vers de les corrandes de l'exili de Joan Oliver:

En ma terra del Vallès
tres turons fan una serra,
quatre pins un bosc espès,
cinc quarteres massa terra.
"Com el Vallès no hi ha res".

A continuació i com estic fent en totes les rutes que ressegueixo del llibre d'Albert Vicens Llauradó i que no paro de recomanar, transcric la ruta deixant alguns comentaris històrics per que els pugueu llegir quan compreu el llibre.

Agradable passejada pel sector llevantí de la comarca que trepitja tres municipis diferents a través de sengles camins històrics. Començarem resseguint el traçat del camí vell de Sabadell a Polinya, una ruta que, encara avui dia, hi ha qui l'utilitza per desplaçar-se del barrí de Torre-romeu a la població veïna quan la carretera va molt carregada. Des de Polinya ens desviarem al sud pel camí ral de Santiga per retornar a Sabadell resseguint el camí vell que unia aquesta població amb Granollers. Val a dir que pràcticament la totalitat de l’ itinerari transcorre per pistes de terra on caldrà parar atenció amb les bicicletes
i, esporàdicament, amb algun vehicle motoritzat.

Municipis: Sabadell, Polinya i Santa Perpetua de Mogoda .
Punt d'inici: Estació de tren Sabadell Centre (RENFE) i estació d'autobusos interurbans.

Punt d'arribada: Ruta circular

Accés: L'estació s'ubica a la Gran Via de les Corts Catalanes, a la plaça d'Antoni Llonch

Horari: Prop de 3 hores

Distancia: 13 km

Desnivell de pujada: 300 m

Dificultat: Baixa

Possibilitats en BTT: Itinerari ideal per fer en bicicleta

ITINERARI

Des de l'edifici antic de l'estació, travessem la Gran Via de les Corts Catalanes pel pas subterrani. Un cop a l'altra banda de l'avinguda, la seguim cap al nord, en direcció a Castellar del Vallès.

5 minuts: Tombem a la dreta pel carrer Quevedo (el tercer que haurem
trobat).

7 minuts (2 minuts): Arribem al final del carrer Quevedo. Deixem a ma
esquerra el carrer de Santa Teresa i el passeig de la Revolució, anomenat
així en honor a la Gloriosa de 1868, i prenem el camí ample de terra que
baixa en direcció al riu.

12 minuts (5 minuts): Desemboquem a una avinguda entre naus industrials.
La seguim en direcció al riu, passant entre les naus mig abandonades.
14 minuts (2 minuts): Travessem el Ripoll per una passarel·la de ferro a l’altre banda pugem per les escales d'enfront per arribar a les primeres cases de Torre-romeu (hi ha una rampa d' accés a esquerra per on podeu pujar en bicicleta). Continuem a l' esquerra enfilant el carrer del Segre.
En arribar al seu capdamunt, tombem a la dreta pel carrer de l'Anoia i continuem pujant.

22 minuts (8 minuts): Passem per davant del Mercat Municipal de Torre-romeu. Seguim recte, travessant el carrer de Sau i deixant sengles
carrers a dreta i esquerra. En arribar al final de la zona urbana, delimitada per un muret d'obra, tombem a la dreta.

25 minuts (3 minuts): Recorreguts cinquanta metres tombem a l’esquerra, travessant el muret d'obra per un pas. Encarem la pista del camí de Polinya (rètol indicador i marques de pintura blava i groga), iniciant una suau baixada a través de camps de conreu. La pista, inicialment de terra ,esdevé de seguida cimentada.

33 minuts (8 minuts): Travessem el torrent de Canyameres. Continuem
recte per la pista, ara travessant una zona d'horts, ignorant sempre els
trencalls secundaris.

40 minuts (7 minuts): Cruïlla de quatre pistes al costat d'una fita de terme municipal, a ma esquerra. En aquest punt coincidim amb el traçat de l'antiga Via Augusta romana. Continuem recte, en suau baixada, entrant al municipi de Polinya. Alguns exemplars notables de roure martinenc flanquegen la pista.

47 minuts (7 minuts): Travessem el torrent de can Rovira. Vint metres a
l'esquerra, torrent amunt, trobarem la font de la Mare de Déu. Continuem per la pista principal, encarant una pujada.

51 . (4 minuts): Desemboquem a la carretera BV-1421. La seguim a
la dreta durant uns dos-cents metres.

54 minuts (3 minuts)· Travessem a carretera i prenem a ma esquerra, el
carrer Nou.
56 minuts (2 minut )· Arribem a Sant Salvador de Polinya església parroquial de Polinya del Vallès, d’estil romànic. Tombem a la dreta enfilant el passeig de l'Església.

1 hora i 1 minut (5 minuts ) Final del passeig de l'Església. Tombem a la
dreta baixant pel carrer de les Escoles. De seguida fem cap a la carretera i la seguim cap a l’esquerra passant una rotonda i continuant per avinguda Lluís Companys

1 hora i 5 minuts (4 minuts) Tombem a la dreta pel passatge de Can Carol, vorejant l'escola Roser Capdevila. Travessem tot seguit la ronda de Salvador Allende i prenem la pista de terra d'enfront, iniciant una
suau puada

1 hora i 7 minuts (2 minuts). Abandonem la pista i prenem el camí que
surt a mà dreta, senyalitzat amb un pal de fusta que llueix un grapat d’indicacions d'itineraris del municipi, cadascuna amb un color diferent.

1 hora i 13 minuts (6 minuts): Connectem amb una pista i, deu metres a
l'esquerra, en connectem amb una altra de més ampla. La prenem a la
dreta (pal indicador).

1 hora i 15 minuts (2 minuts): Passem pel costat d'un enorme dipòsit
d'aigua que acumula l'aigua de subministrament urbà provinent del Llobregat. Poc després, deixem una pista que baixa a la dreta i continuem per la de l'esquerra.

1 hora i 17 minuts (2 minuts): Arribem a una cruïlla de pistes al capdamunt d'una carena, just davant d'una fabrica. Tombem a l'esquerra, pel camí de Santiga. Anem seguint l'ampla pista carenera, sempre en direcció sud i entre camps de conreu, ignorant tots els trencalls secundaris que sorgeixen a banda i banda.

1 hora i 29 minuts (12 minuts): A la nostra dreta, més enllà d'un camp,
podem veure les ruïnes de la masia de can Lletget. Seguim pista enllà,
baixant ara en direcció al torrent.

1 hora i 33 minuts (4 minuts): Torrent de Canyameres o de Santiga. Prenem la pista de l'esquerra, avançant vora la llera i entre alterosos arbres de ribera.

1 hora i 36 minuts (3 minuts): Cruïlla de pistes. Seguim per la de l'esquerra. Poc més enllà, ignorem la pista que travessa el torrent, a mà
esquerra, i continuem recte per la principal.

1 hora i 44 minuts (8 minuts): Santiga Deixem l'església a l'esquerra i passem entre el castell i la bassa dels antics safareigs. Enfilem la pista de terra, en direcció oest. De seguida la pista esdevé asfaltada i comença a pujar en direcció a una vistosa pineda ubicada al cim d’un turó. Estem seguint ara, el traçat del camí vell de Granollers a Sabadell.
1 hora i 46 minuts. (2 minuts): Cruïlla. Seguim per la pista asfaltada que puja a mà esquerra, en direcció a la pineda esmentada. En arribar-hi, I ‘asfalt s'acaba.

2 hores (14 minuts). Zona industrial de Can Roqueta, ja al municipi de Sabadell. Seguim recte mantenint la mateixa direcció que portàvem, avançant per l’avinguda de Can Roqueta.
2 hores i 8 minuts (8 minuts): Tombem a la dreta per l’avinguda de Can Bordoll. La seguim fins al final.

2 hores i 14 minuts (6 minuts): Arribem al final de l'avinguda ¡ tombem a l’esquerra. Poc més enllà, l’avinguda, que continua anomenant-se de Can Bordoll, fa un gir a la dreta. En aquest punt l’abandonem per enfilar
el camí de terra que surt enfront, encarant la baixada cap al riu Ripoll.

2 hores i 23 minuts (9 minuts): Desemboquem a un camí ample davant
les ruïnes d'una fabrica (vapor de can Bruges). Seguim a la dreta, en
direcció nord.
2 hores i 25 minuts (2 minuts): Fem cap a un carrer asfaltat i el seguim
cap a la dreta, resseguint el marge del riu.

2 hores i 28 minuts (3 minuts): Creuem el Ripoll per la passarel·la de
ferro (pas de Granollers). En arribar a l'altre marge, tombem a la dreta
pel camí de terra que corre paral·lel al riu.

2 hores i 31 minuts (3 minuts): Passem sota la carretera de Torre-Romeu. A l'altra banda prenem el camí que puja a ma esquerra.

2 hores i 32 minuts (1 minut): Deixem a l'esquerra la carretera i continuem pel camí de la dreta.
2 hores i 37 minuts (5 minuts): Connectem amb la carretera i la seguim
a la dreta. Recorreguts uns cent metres l'abandonem i prenem el passeig
que surt a ma dreta, amb vistes panoràmiques sobre la vall del Ripoll.
Voregem l'edifici universitari i connectem amb el carrer del Comte de
Reus. El seguim fins a l'estació de 1a RENFE.
2 hores i 46 minuts (9 minuts): Estació de tren i final de l'itinerari.

PictographIntersection Altitude 630 ft

PictographPhoto Altitude 407 ft

• Photo of xiqueta86
    xiqueta86 Nov 8, 2020

Una ruta que et fa descobrir el vallès occidental. Val la pena per tenir una perspectiva diferent del Vallès ;)

• Photo of Joan Vidal Torelló
    Joan Vidal Torelló Jan 3, 2021

Ruta pels antics camins del Vallès, on es descobreixen camps de conreu entre polígons industrials.

• JosepMCM Feb 7, 2021

Interessant ruta amb pistes prou amplies per fer-la en bicicleta bona part.
    Ens ha cridat molt l'atenció el sender per tornar a pujar a dalt en l'últim tram, que no el conexiem i mira que hi hem passat vegades per aquella zona.
    Curiosa l'entrada de l'esglèsia de Polinyà.
    Molt agraït.

• ramonb59 Feb 7, 2021

Ruta que et permet descobrir racons insospitats tan a prop de Sabadell. Això sí: pràcticament no vam parar de caminar i ens vam estar a prop de 4 hores per a fer-la...