Rafsanjan رفسنجان گشت

4 hours one minute
October 20, 2015
October 2015

near Allāhābād, Kerman (Iran)

رفسنجان، شهر پر آوازه کرمان، در کنار شهرت فراوانی چون پسته، به سهم خود از جاذبه های تاریخی و طبیعی نیز برخوردار است. سفری همزمان با فصل پسته(اوایل مهر ماه) و گشت و گذاری در این شهر و روستاهای تاریخی آن.

اوایل مهر ماه است و قصد دیدار این منطقه از کرمان است که ما را به 900 کیلومتری پایتخت می کشاند. صبح پاییزی است که به رفسنجان می رسیم. مقصد اول برنامه نیم روزی دره راگه است و ظهر گاه است که مجدد به شهر بازمی گردیم. از باغ های پسته پرس و جو می کنیم و حال و روز پسته را می پرسیم، می گویند باغ ها در شهریور چیده شده، مگر کسی هنوز فرصت چیدن نکرده باشد. در خیابان منتهی به مرکز شهر که پرسه می زنیم بنگاه های خرید و فروش پسته زیاد به چشم می خورد. مگر می شود به رفسنجان بیایی و طعم پسته را نچشی؟

یکی از اماکن جدید و مهم شهر موزه ریاست جمهوری است که متعلق به رییس جمهور پیشین آیت الله هاشمی رفسنجانی است. مکانی بزرگ با معماری خاص در محوطه پارک. از موزه مردم شناسی نیز پرس و جو می کنیم. کسی اطلاعی ندارد. وقت بازدید نیز گذشته. در غروب اول پاییز هیچ چیز جز قدم زدن در سطح شهر و پرسه در کوی و خیابان لذت بخش نیست. از خیابان شریعتی گذشته و سر از خیابان معلم در می آوریم. تابلوی سفره خانه سنتی توکل چشمک می زند. بهترین مکان در آن لحظه! حمامی قدیمی که به زیبایی مرمت شده و حالا با عنوان سفره خانه پذیرای میهمانان است. چای منقلی و دیزی و لم دادن کیف ما را کوک می کند! حالا پاسی از شب گذشته. پرسه زنان دنبال بادگیر معین در اطراف خیابان شریعتی می گردیم. انگار بخت یار ما نیست. هیچ کس نمی داند. گشت و گذار شبانه خیابان ها حصار قدیم شهر را پیش رو می اورد. دیواری بلند که زمانی اطراف شهر را می گرفته و حالا هسته دیوار پیش روی ماست.

صبح قبل از ترک رفسنجان تصمیم به دیدن بادگیر معین می کنیم، چقدر غریبانه در این خیابان می درخشد...دور و برش می چرخیم و براندازش می کنیم. زیباست...

به رفسنجان که بیایی اولین جایی را که می پرسند بازدید کردی یا نه، بزرگترین خانه خشتی جهان در روستای قاسم آباد رفسنجان است. و حالا ما به قاسم آباد آمده تا خانه حاج آقا علی زعیم التجار رفسنجانی(دوره تاریخی 1136 خورشیدی) را بازدید کنیم. آقای رزاقی کارشناس میراث و مسئول این بنای زیبا، با حوصله و شوخ طبعی خاص خود، راجع به خانه حاج آقا علی توضیح می دهد. مجموعه ای بزرگ که در صورت تکمیل مرمت بسیار قابل توجه خواهد بود. چهارده هزار متر مربع وسعت، هفت هزار متر مربع زیر بنا و 110 اتاق و همین بس که خشت و گل در دست هنر معماری ایرانی اینچنین جاودانه می شود. آقای رزاقی از طرح اقامت سرای سنتی در این خانه می گوید و از سایر بخش های خارج خانه در قاسم آباد که حالا تخریب شده است.

بالاخره دل را از خانه خشتی می کنیم و راهی جاده به سوی روستای اودرج در 35 کیلومتری شمال رفسنجان(جاده زرند) می شویم. سر راه بنای یخدان در روستای عباس آباد حاجی(نزدیک قاسم آباد) ما را به سوی خود می کشاند. گرادگردش دوری میزنیم و حیف... که بسته است و نمی دانیم مسئولش کیست.

اودرج (Oudarj) روستایی کوهپایه ای در ارتفاع 1950 متر از سطح دریاست. آرام و بی سر و صدا...درخت پسته ای قدیمی در روستاست که جز بازدیدهای ماست.

برج اودرج از دور در زیر آفتاب می درخشدو در بلندترین نقطه ده است. راه درازی در پیش است و کم کم باید راهی شد... مقصد بعدی روستایی باستانی است با نام میمند.