Pujolís - Mirador del Gorg Negre

25 minutes
September 23, 2020
September 2020

near Sant Bartomeu del Grau, Catalunya (España)

Curt passeig per visitar el salt d'aigua del Gorg Negre i, molt a prop d'allà, unes balmes on es van refugiar uns joves de Santa Cecília durant la Guerra Civil. Ben bé al costat hi ha el salt d'aigua més bonic de la riera de Sorreigs, del qual no se'n coneix el nom.

Sortim de l'aparcament de Pujolís pel camí principal cap a l'oest.

Seguim pel camí principal cap a l'esquerra, cap avall, fins a creuar la riera de Sorreigs per una passera de formigó.

PictographWaterfall Altitude 2,214 ft

Per la cascada només baixa aigua just després d'un aiguat. A la bassa, però, hi ha aigua tot l'any.

Deixem el camí principal i ens desviem pel corriol que baixa cap a la dreta. En un parell de minuts serem al mirador.

PictographWaterfall Altitude 2,126 ft

En altres temps aquest era el punt central d'un territori de bruixes i font de mil i una llegendes. El poeta Verdaguer també s'hi va inspirar per escriure el romanço "Los bruixots del Gorg Negre": http://www.endrets.cat/text/325/los-bruixots-del-gorg-negre-ca.html

Aquest salt, que no té gorg però és el més bonic de la riera de Sorreigs , va estar amagat i oblidat durant molts anys fins que va tornar a sortir a la llum a meitats de la primera dècada d'aquest segle arran de la publicació d'una novel·la en la qual es recollia la història d'uns joves de Santa Cecília de Voltregà que s'hi van amagar durant la Guerra Civil. L'amagatall era a les balmes que hi ha just al costat. En haver restat ocult tants anys ningú en sap el nom, ni la persona de més edat de Santa Cecília i, per això, l'anomenem salt Innominat. No obstant això, fa cosa d'un parell d'anys que sentim gent que parla del salt de la Balma, que sembla un nom ben adequat. Malauradament, des de la primavera de 2019 aquesta zona de bosc ha perdut gran part el misteri que tenia per la defoliació del boix afectat per la plaga de l'eruga. Enllaç novel·la: https://www.llibres.cat/llibres-dhistoria-i-arqueologia/253752-onze-germans-i-una-guerra-memoria-donze-germans-que-sobrevisqueren-a-la-guerra-civil.html Enllaç tràiler de la pel·lícula: https://youtu.be/BnLcYXRfnGY