Promenada z ulicą Michała Kajki - IT Mikołajki

August 8, 2021
August 2021

near Mikołajki, woj. warmińsko-mazurskie (Polska)

Blisko trzykilometrowa pętla spacerowa miejską promenadą nad samym jeziorem Mikołajskim pozwala dowiedzieć się więcej o Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, a powrót ulicą Michała Kajki, najdłuższą w Mikołajkach – podziwiać zabytkowe zabudowania.

Spacer rozpoczynamy w centrum miasta, przy fontannie z symbolem Mikołajek – Królem Sielaw. W ciągu dnia szum wody ucisza miejski zgiełk, a wieczorami rybi król podświetlany jest wieloma kolorami. Stąd kierujemy się w stronę kładki pieszej, schodząc z jej lewej strony w dół schodkami na promenadę. Mijamy przystań Żeglugi Mazurskiej oraz restaurację Sielawa, w której wnętrzu pozostawiony został stary bunkier – pozostałość po Pozycji Jezior Mazurskich. Dalsza część to wyremontowany w 2020 roku ciąg pieszy, poszerzony o 2 metry w głąb jeziora. Mijamy pomost trapezowy, na którym w sezonie często odbywają się koncerty i wchodzimy do Wioski Żeglarskiej. Jest to największy port w Mikołajkach. Warto już wtedy uważnie przyglądać się ulokowanym na promenadzie wiatom oraz latarniom, gdyż na nich to zawieszone zostały tablice informujące zwiedzających o jeziorach i kanałach szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Mijamy nawodną stację benzynową Orlen i wkraczamy w część promenady wypełnioną sklepikami z pamiątkami i wypożyczalniami sprzętu wodnego. Idąc dalej dochodzimy do Mazurskiego Klubu Żeglarskiego, koło którego wybudowany został długi pomost, z którego końca rozciąga się piękny widok. Promenada zakończona jest tarasem widokowym oraz małą plażą, na której można się opalać. Tuż przed tarasem znajdują się schody prowadzące na ulicę Michała Kajki – jedną z najstarszych ulic i zdecydowanie tą najdłuższą. Skręcamy w lewo i chodnikiem kierujemy się w stronę miasta. Po drodze mijamy zabytkowe budynki. Jednym z nich będzie kościół Matki Bożej Różańcowej – wybudowany w 1910 roku jako Ewangelicki Dom Modlitewny. Przy nim znajduje się także obelisk poświęcony ofiarom Białego Szkwału, czyli wielkiej burzy, która przeszła nad pobliskimi jeziorami w 2007 roku. Wycieczkę kończymy wracając na Plac Wolności.

PictographMonument Altitude 400 ft

Fontanna z Królem Sielaw

Fontanna z pomnikiem symbolu Mikołajek, która wieczorami podświetlana jest różnymi kolorami światła.

PictographBridge Altitude 377 ft

Kładka piesza

Wybudowana w 2016 roku Kładka piesza z windami dla osób niepełnosprawnych. Wieczorami kolorowo podświetlana.

Pomost trapezowy

Wybudowany w trakcie przebudowy promenady w 2020 roku pomost, na którym odbywają się w sezonie koncerty.

Pomost widokowy

Wybudowany w 2020 roku w trakcie przebudowy promenady jeden z najdłuższych pomostów.

Taras widokowy

Taras widokowy na końcu promenady miejskiej pozwala na podziwianie panoramy miasta.

KościółMatki Bożej Różańcowej

Zabytkowy kościół rzymskokatolicki wybudowany w 1910 roku, z początku służący Ewangelikom.

Obelisk upamiętniający ofiary Białego Szkwału

Obelisk w postaci masztu tworzącego krzyż, który upamiętnia ofiary Białego Szkwału - wielkiej burzy, która przeszła nad pobliskimi jeziorami w 2007 roku.

Informacja Turystyczna w Mikołajkach

Miejsce, w którym dowiesz się o atrakcjach miasta i jego okolic.