Pels carrers de la memòria Ruta urbana de Alpatró (La Vall de Gallinera)

October 11, 2022
October 2022

near Patró, Valencia (España)

[VAL.]
Alpatró és un poble de la Vall de Gallinera situat a 264 metres d’altitud sobre el nivell del mar. El trobem emplaçat en una espècie de xicotet altiplà als peus del penyal Gros i molt prop de la penya Foradà. Constitueix el nucli més important del terme, malgrat que en la dècada dels huitanta va patir una forta davallada poblacional.

La ruta, circular, ens farà passar per 15 punts d’interés diferents:

1- La Creu del Terme: situada a l’inici de l’antic camí d’entrada al poble per la via que anomenem la fillola de Baix. Les creus de terme no només el delimitaven, sinó que també el beneïen.

2- Les Coves: ens trobem davant del Centre Social Joan Pellicer, construït en 2007 com a centre cultural polivalent. El nom és en honor al botànic Joan Pellicer i Bataller, de Bellreguard. Aquest és un bon punt per a observar la línia de l’horitzó i ataüllar la silueta del castell de Gallinera, la penya Foradà i la serra de l’Almirant. En aquesta plaça del Centre Social podem veure, a mà esquerra, les restes d’una antiga pedrera, anomenada cantera de les Coves.

3- La fillola de Baix: la fillola de Baix, també coneguda com l’era de Dalt, ha sigut el nom tradicional de la plaça d’entrada al poble. Després de la guerra, li van canviar el nom a plaça de la Creu. Quan entrem a la plaça estricta, a mà dreta hi ha una casa que fou l’escola dels menuts o cagons, a mà esquerra tenim, fent cantó cap al carrer de la Pilota, l’antiga almàssera del Comú o del poble, que segurament era l’antiga almàssera de la Senyoria. La van vendre durant la dècada dels setanta al pare de l’actual propietari.

4- El raval i el Castellot: a l’esquerra de l’antiga carnisseria dels Xona, agafarem el carrer del Raval, que és un carrer estret i costerut, per on resulta molt difícil els pas de cotxes. Per ací passa la processó de festes, i tots els anys la gent està pendent de si el Crist de la Fe podrà fer el trajecte sense cap incident, ja que la baixada podria ser mortal per a la imatge. En aquest carrer totes les cases disposen de celler, aprofitant el desnivell entre carrer i solars. Hi ha un mirador que dona al Castellot, antic castell del poble.

5- Museu etnològic l'almàssera dels Moltó: propietat de la Unió Cultural d’Amics i Amigues de la Vall de Gallinera. Fou comprada i restaurada per uns trenta voluntaris d’Alpatró, per tal d’evitar la seua desaparició definitiva. Després fou cedida a la Unió Cultural. Aquesta almàssera formava part d’una casa, la dels Bella, que també disposava d’un forn de pa, el forn dels Bella o dels Gascó, que encara en conserva l’estructura.

6- Les Eres: solar que hostatja un xicotet jardinet, on estava la casa del Tio Evaristo, un dels dos fusters del poble i alcalde de la postguerra. Tot seguit, tenim l’entrada del poble des del barranc, on també hi havia dues eres de batre escalonades, una més pròxima al poble i l’altra més pròxima al llit del barranc.

7- Plaça de sant Marc: encara que el carrer és el mateix, ara arribem al que s’assembla a una plaça, tot i que és més aviat una cruïlla de tres carrers, on hi ha una casa que té una imatge de sant Marc mirant la plaça. Ací se celebrava des de temps antics la festa de sant Marc (25 d’abril), que consistia a fer una foguera on el poble es reunia a sopar i celebrar la festa.

8- El castell d'Alcalà i les hortes de Llombai: quan ja ens trobem dins del carrer Joan Fuster, si ens hi fixem, podem observar a l’horitzó, i segons la llum del dia, les restes del castell d’Alcalà de Gallinera, o de Benissili, com es coneix popularment. Aquest castell roquer, inserit en la serra del Penyal Gros, davall del tossal del Xarpolar, i en els límits del terme de la Vall, era la seu del cabdill al-Azraq.

9- L'hort de la Senyoreta i les escoles: des del carrer Joan, cantó del carrer Major, ens trobarem amb la cruïlla Morera-Major-Llavador, fruit de la perllongació del carrer Major, a costa de l’hort de la Senyoreta, una zona de descans per a la família Sastre-Seguí en el centre del poble amb un riurau que encara perdura. Dues cases més amunt de la fusteria trobarem l’escola de xics i xiques de la generació següent, els que hui tenen entre setanta i huitanta anys, hostatjada en la casa del tio Fernando Alemany, ara casa d’Encarna, la neta.

10- L'església de l'Assumpció: la parròquia de l’Assumpció d’Alpatró pertanyia a la rectoria de Gallinera, i fou creada com a parròquia independent en 1535.

11- El Cantó del Dau: aquest cantó era el lloc on es jugava a pilota, concretament a la modalitat de raspall, que és la més típica a la Marina Alta.

12- La fillola de Dalt: enfront del bar Keles tenim l’antiga carnisseria d’Enrique i Assumpció, on es va matar el darrer porc al mig del carrer, al migdia, socarrant-lo amb unes argelagues. Al costat de la Trencadora hi havia les escoles, construïdes en 1968 a tandes entre la població, amb dues aules de diferents nivells i escoles de Mestres. Aquestes escoles han sobreviscut fins fa pocs anys, encara que dedicades a la darrera etapa de l’Educació Infantil. Mentrestant, l’Ajuntament construí un consultori mèdic.

13- L'Antic Patronat: aquest patronat fou fundat sota la protecció de la parròquia, pel mossén Ricardo Arnau Zamorano, rector de la parròquia d’Alpatró entre 1959-1961. L’edifici fou construït en la dècada dels quaranta i el seu solar formava part d’uns bancals elevats sobre el carrer que es buidaren al nivell del carrer.

14- El Fossar: devia ocupar la casa de Vicent el de Rita, part de l’actual casa de Dolors Alemany, i el solar de darrere sense edificar. No seria gens estranya aquesta presència perquè a la part darrera de les cases de la Puríssima, des del forn Alemany fins a tocar la carretera, hi havia un bancal bastant extens, ara convertit en solars, que s’anomenava “bancal de l’Església”, que era propietat de l’antiga mesquita i que després va passar a ser-ho de la parròquia constituïda en 1535.

15- Els Hostals: Justament fitant amb la d’Àngel Alemany, estava l’hostal de José Alemany Gascó i Trinitat Marzà, que perdurà fins a 1940. Aquest hostal, junt amb les dependències típiques, disposava d’un trinquet de pilota grossa, l’estructura del qual encara podem comprovar en una construcció rectangular que ara s’usa com a cotxera de la casa, com contaren Empar i Xaro Alemany, filles de José Alemany Gascó.
_______________________________________________________________________________________
[CAS.]
Alpatró es un pueblo de la Vall de Gallinera situado a 264 metros de altitud sobre el nivel del mar. Lo encontramos emplazado en una especie de pequeño altiplano a los pies del penyal Gros y muy cerca de la penya Foradà. Constituye el núcleo más importante del termino, a pesar de que en la década de los ochenta sufrió una fuerte bajada poblacional.

La ruta, circular, nos hará pasar por 15 puntos de interés diferentes:

1- La Creu del Terme: situada al inicio del antiguo camino de entrada al pueblo por la vía que se conoce como la filolla de Baix. Las cruces del término no solo lo delimitaban, sino que también lo bendecían.

2- Les Coves: nos encontramos ante el Centre Social Joan Pellicer, construido en 2007 como centro cultural polivalente. El nombre es en honor al botánico Joan Pellicer i Bataller, de Bellreguard. Este es un buen punto para observar la línea del horizonte y atisbar la silueta del castell de Gallinera, la penya Foradà i la serra de l’Almirant. En esta plaza del Centre Social podemos ver, a mano izquierda, los restos de una antigua cantera, llamada cantera de les Coves.

3- La filolla de Baix: la filolla de Baix, también conocida como la era de Dalt, ha sido el nombre tradicional de la plaza de entrada al pueblo. Después de la guerra, le cambiaron el nombre a plaça de la Creu. Cuando entramos a la plaza estricta, a mano derecha hay una casa que fue la escuela de los niños pequeños o cagons, a mano izquierda tenemos, haciendo esquina hacia el carrer de la Pilota, la antigua almàssera del Comú o del poble, que seguramente era la antigua almàssera de la Senyoria. La vendieron durante la década de los setenta al padre del actual propietario.

4- El raval y el Castellot: a la izquierda de la antigua carnisseria dels Xona, cogeremos el carrer del Raval, que es una calle estrecha y escarpada, por donde resulta muy difícil el paso de los coches. Por aquí pasa la procesión de fiestas y todos los años la gente está pendiente de si el Crist de la Fe podrá hacer el trayecto sin ningún incidente, ya que la bajada podría ser mortal para la imagen. En esta calle todas las casas disponen de bodega, aprovechando el desnivel entre calle y solares. Hay un mirador que da al Castellot, antiguo castillo del pueblo.

5- Museu etnològic l’almàssera dels Moltò: propiedad de la Unió Cultural d’Amics i Amigues de la Vall de Gallinera. Fue comprada y restaurada por unos treinta voluntarios de Alpatró para evitar su desaparición definitiva. Después fue cecida a la Unió Cultural. Esta almàssera formaba parte de una casa, la de els Bella, que también disponía de un horno de pan, el forn dels Bella o dels Gascó, que todavía conserva su estructura.

6- Les Eres: solar que guarda un pequeño jardín donde estaba la casa del Tio Evaristo, uno de los carpinteros del pueblo y alcalde de la postguerra. Justo al lado tenemos la entrada del pueblo desde el barranco, donde también había dos eras escalonadas, una más próxima al pueblo y la otra más próxima al lecho del barranco.

7- Plaça de sant Marc: aunque la calle es la misma, ahora llegamos a la que se parece a una plaza, aunque es más bien un cruce de tres calles, donde hay una casa que tiene una imagen de sant Marc mirando a la plaza. Aquí se celebraba desde tiempos antiguos la festa de sant Marc (25 de abril), que consistía en hacer una hoguera donde el pueblo se reunía a cenar y celebrar la fiesta.

8- El castell d’Alcalà y les hortes de Llombai: cuando ya nos encontramos en el carrer Joan Fuster, si nos fijamos, podemos observar en el horizonte, y según la luz del día, los restos del castell d’Alcalà de Gallinera, o de Benissili, como se conoce popularmente. Esta calle roquera, insertada en la serra del Penyal Gros, bajo el tossal del Xarpolar, y en los límites del término de la Vall, era la sede del caudillo al-Azraq.

9- El hort de la Senyoreta y las escuelas: desde el carrer Joan, esquina del carrer Major, nos encontraremos con la encrucijada Morera-Major-Llavador, fruto de la prolongación del carrer Major, a costa del hort de la Senyoreta, una zona de descanso para la familia Sastre-Seguí en el centro del pueblo con un riurau que todavía perdura. Dos casas más arriba de la carpintería encontraremos la escola de xics i xiques de la generación siguiente, los que hoy tienen entre setenta y ochenta años, alojada en la casa del tío Fernando Alemany, ahora casa de Encarna, la nieta.

10- La església de l’Assumpció: la parròquia de l’Assumpció de Alpatró pertenecía a la rectoría de Gallinera, y fue creada como parroquia independiente en 1535.

11- El Cantó de Dau: este cantó era el lugar donde se jugaba a la pilota valenciana en la modalidad de raspall, que es la más típica de la Marina Alta.

12- La filolla de Dalt: enfrente del bar Keles tenemos la antigua carnisseria de Enrique y Assumpció, donde se mató el último cerdo en medio de la calle, al mediodía, chamuscándolo con unas aliagas. Al lado de la Trencadora estaban les escoles, construidas en 1968 por turnos entre la población, con dos aulas de diferentes niveles y escola de Mestres. Estas escuelas han sobrevivido hasta hace pocos años, aunque dedicadas a la última etapa de la Educación Infantil. Mientras tanto, el Ayuntamiento construyó un consultorio médico.

13- El Antic Patronat: este patronato fue fundado bajo la protección de la parroquia, por el mosén Ricardo Arnau Zamorano, rector de la parròquia de Alpatró entre 1959-1961. El edificio fue construido en la década de los cuarenta y su solar formaba parte de unos bancales elevados sobre la calle que se vaciaron hasta el nivel de la calle.

14- El Fossar: debía ocupar la casa de Vicent el de Rita, parte de la actual casa de Dolors Alemany, y el solar de detrás sin edificar. No sería nada extraña esta presencia porque en la parte trasera de las cases de la Puríssima, desde el forn Alemany hasta llegar a la carretera, había un bancal bastante extenso, ahora convertido en solar, que se denominaba “bancal de l’Església”, que era propiedad de la antigua mezquita y que después pasó a serlo de la parroquia constituida en 1535.

15- Els Hostals: justo lindando con la de Àngel Alemany, estaba el hostal de José Alemany Gascó y Trinitat Marzà, que perduró hasta 1940. Este hostal, junto con las dependencias típicas, disponía de un trinquet de pilota grossa, cuya estructura todavía podemos comprobar en una construcción rectangular que ahora se usa como cochera de la casa, como contaron Empar y Xaro Alemany, hijas de José Alemany Gascó.
[ENG.]
Alpatró is a village in La Vall de Gallinera, located at an altitude of 267 metres above sea level. It is situated on a kind of small plateau at the foot of Penyol Gros and very close to Penya Foradà. It is the most inhabited village in the municipality, despite the fact that during the eighties it underwent a strong population decline.

This is a circular route that goes past fifteen points of interest:

1- La Cruz del Término: Located at the beginning of the old road that entered the town along the path called Fillola de Baix. The wayside crosses not only delimited the boundaries but also served to bless them.
2- Las Cuevas: You are in front of the Joan Pellicer Social Centre, built in 2007 as a multipurpose cultural centre. The name was chosen in honour of the botanist Joan Pellicer i Bataller, from Bellreguard. This is a good point from where you can observe the horizon and see the silhouette of the Gallinera Castle, the Foradada rock and the Almirant and Foradada mountain ranges. In this square in front of the Social Centre you can see, to your left, the remains of an old quarry, called Las Cuevas.
3- La Fillola de Baix: Also known as Era de Arriba, it was the traditional name of the village's entrance square. After the war, they changed its name to Plaza de la Cruz. When you enter the square itself, on your right is a house that used to be the school for the little ones, and to the left is the old village mill which was probably the old mill of the lordship. It was sold during the seventies to the father of the current owner.
4- El Arrabal and the Castellot: To the left of the old Xona butcher shop, take the street known as Calle del Arrabal, which is narrow and steep and very difficult for cars to pass through. The procession of the festivities goes through here, and every year people watch to see whether or not the Christ of Faith will be able to make the journey without any incidents, seeing that the descent could be deadly for the holy image. In this street all the houses have a cellar, taking advantage of the difference in ground level between the street and the lots. There is a viewpoint from where you can see the Castellot, the village's old castle.
5- The ethnological museum at the Moltó mill: Property of the local cultural association called Unió Cultural d'Amics i Amigues de La Vall De Gallinera, it was originally bought and restored by about thirty volunteers from Alpatró, to avoid its definitive disappearance. Later it was ceded to the cultural association. This mill was part of a house belonging to the Bella family, who also had a bread oven, the Bella or Gascó oven, with a structure that still remains intact.
6- Las Eras: This plot that hosts a small garden was where the house of Uncle Evaristo was located. He was one of the two carpenters in the village and mayor of the post-war period. Further along is the entrance to the village from the ravine, where there were also two staggered threshing areas, one closer to the village and the other closer to the bed of the ravine.
7- Plaza de San Marc: The street is the same one as the street you were walking along earlier but now you enter a space that resembles a square, even though it is more of a crossroads where three streets meet and where there is a house that has an image of San Marc looking at the square. Here is where the feast day of San Marc (25th of April) has been celebrated since ancient times. This festivity traditionally consisted in making a bonfire, with the people gathering in the square to have dinner and to celebrate.
8- The Castle of Alcalà and the Orchards of Llombai: When you are on the street known as Calle Joan Fuster, looking upwards it is possible to see on the horizon, if the light is right, the remains of the Castle of Alcalà de Gallinera or, as it is popularly known, the Castle of Benissili. This fortress, perched up on a rock and inserted into the Penyal Gros mountain range, just below the Xarpolar peak and close to the limits of the municipality of La Vall de Gallinera, was the headquarters of the famous al-Andalus leader called al-Azraq.
9- The garden of La Senyoreta and the school: From Calle Joan, the route comes across the Morera-Major-Llavador crossroads, the result of the extension of Carrer Major at the expense of La Senyoreta's garden, a rest area for the Sastre-Seguí family in the centre of the village with a riurau that still stands. Two houses further up from the carpentry was where the school for the boys and girls of the next generation was located, which are those who are nowadays between seventy and eighty years old. It was located in the house which belonged to Uncle Fernando Alemany, which is now the house of Encarna Alemany, his granddaughter.
10- The Church of the Assumption: The parish of the Assumption of Alpatró belonged to the rectory of Gallinera, and was created as an independent parish in 1535.
11- El Cantó del Dau: This corner is the place where the ball is served, specifically when playing the raspall mode, which is the most typical pilota style played in the Marina Alta region.
12- La Fillola de Dalt: In front of Bar Keles you can see the building of the old butcher shop which belonged to Enrique and Assumpció, where the last pig was killed in the middle of the street, at noon, burning its skin with some gorse. Next to La Rompedora was the school, built in 1968 by the inhabitants of the village, with two different classrooms. This school was in operation until a few years ago, although dedicated only to the last stage of early childhood education. Since then, the local government of La Vall de Gallinera has created a doctor's clinic on the premises.
13- The old board of trustees building: This board of trustees was founded under the aegis of the parish, by the reverend Ricardo Arnau Zamorano, rector of the parish of Alpatró during the period 1959-1961. The building was built in the 1940s and its site was part of a raised terrace which stood above the street that was emptied so as to bring the ground to street level.
14- The Gravesite: It must have been located where the house of Vicent el de Rita was, part of the current house of Dolors Alemany and the unbuilt back lot. This presence is not at all something unexpected because at the back of the houses of La Puríssima, from the Alemany oven until the main road, there was a fairly large terraced field, now converted into plots, which was called the church field, that had belonged to the old mosque and later became the property of the new parish, constituted in 1535.
15- The Guesthouses: Just next to Àngel Alemany's house was the guesthouse run by José Alemany Gascó and Trinitat Marzà, which lasted until 1940. This guesthouse, along with the typical spaces, had a large ball court whose structure can still be seen in a rectangular construction that is now used as a garage for the house, as explained by Empar and Xaro Alemany, daughters of José Alemany Gascó.