Passeig per l'Horta V: Burjassot - Godella - Borbotó -Carpesa

Photo ofPasseig per l'Horta V: Burjassot - Godella - Borbotó -Carpesa Photo ofPasseig per l'Horta V: Burjassot - Godella - Borbotó -Carpesa Photo ofPasseig per l'Horta V: Burjassot - Godella - Borbotó -Carpesa

2082
May 12, 2020
May 2020

near Sant Antoni, Valencia (España)

Anem a fer una altra volta per l'horta nord pels voltants del districte dels Poblats del Nord. Una zona que forma part de la ribera al·luvial creada pel riu Túria, sobre terrenys molt fèrtils que permeten abundants collites i un bon aprofitament agrícola de les terres, que han estat conreades des de l'antiguitat.
És una zona fortament antropitzada, plena de multitud de cases o alqueries, on viuen els propietaris de les parcel·les confrontants. Encara que moltes estan abandonades, en les dècades dels 60 i 70 del segle passat va haver-hi un fort èxode del camp a la ciutat a la recerca de millors condicions de vida. Ara sembla estar canviant i hi ha prou alqueries i cases que s'estan rehabilitant per gent que abandona la ciutat fugint de l'asfalt per a viure al mig de l’horta, rodejats per un medi més natural.
La gran majoria dels pobles que componen el districte dels poblats del Nord tenen el seu origen en les alqueries andalusíes que es trobaven repartides per l'horta del Túria. Que pel temps anaren creixent i en desaparéixer els senyorius en 1811 es van convertir en municipis independents.
El districte en si va aparéixer entre 1888 i 1900 sota el nom de Districte de la Vega. Este procés, motivat per diferents interessos, va tindre lloc gràcies a un decret que permetia a les grans ciutats annexionar-se els municipis limítrofs de menys de 2000 habitants, i que València havia començat a fer efectiu ja en la dècada de 1870.
Comencem visitant les zones enjardinades del barri de Torrefiel, com el parc del Camí de Moncada i abans de travessar la Ronda Nord i entrar en la zona de l’horta visitem l’Alqueria de Falcó que està en estat ruïnós, en espera de ser rehabilitada per l’Ajuntament.
Continuem per un camí paral·lel a la Ronda Nord que acaba convertint-se en una senda estreta que enllaça amb el camí de Farinós que ens porta cap a Burjassot. Passem per davant del Molí de Martinet i el camí ens porta al costat de les vies del tramvia ja als afores del poble de Burjassot, on trobem un cartell informatiu de l’horta local. Seguim avant i just enfront de la parada del tramvia trobem dues impressionants vil·les en un estat bastant deplorable a pesar de la seua magnificència, clars exemples del poder de la burgesia adinerada de principis del segle passat.
Continuem pel camí Molí de la sal que va apartant-se de les vies i en la primera bifurcació prenem el camí de la dreta a buscar el camí vell de Godella passant per davant del Monestir de la Visitació. Creuem el Camí vell de Godellla per anar pel camí del Mig que ens du direcció a Rocafort, però uns 500 metres més avant girem a la dreta per anar a buscar el camí de Massarrojos a Borbotó que prendrem a la dreta fins arribar als afores del poble de Borbotó que no entrem, sinó que anem a buscar el Camí de Montcada que seguim a l’esquerre fins trobar el Camí de Palmaret que ens porta a Carpesa. On tampoc entrem en el seu nucli urbà, prosseguint pel camí que va vora el canal, travessarem el camí de Carpesa i uns 400 metres més enllà creuem el pont del canal, per seguir direcció sud per damunt d’un canal de reg, que ens porta al camí entrada Alqueria Rata, que seguim passant per davant de l’Alqueria Choro. Poc més de cent metres més avant hi ha un altre grup de cases de camp juntes i més avant una caseta on el camí canvia de direcció cap a la dreta, nosaltres anirem vora la casa i per la vora d’un canal de reg seguim direcció sud, fins aplegar a un grup de cases, on trobem de nou camí que ens cent metres ens porta a la Ronda Nord.

==========================================================================

Vamos a hacer otra vuelta por la huerta norte por los alrededores del distrito de los Poblados del Norte. Una zona que forma parte de la ribera aluvial creada por el río Turia, sobre terrenos muy fértiles que permiten abundantes cosechas y un buen aprovechamiento agrícola de las tierras, que han sido cultivadas desde la antigüedad.
Es una zona fuertemente antropizada, llena de multitud de casas o alquerías, donde viven los propietarios de las parcelas colindantes. Aunque muchas están abandonadas, en las décadas de los 60 y 70 del siglo pasado hubo un fuerte éxodo del campo en la ciudad en busca de mejores condiciones de vida. Ahora parece estar cambiando y hay bastante alquerías y casas que se están rehabilitando por gente que abandona la ciudad huyendo del asfalto para vivir en medio de la huerta, rodeados por un medio más natural.
La gran mayoría de los pueblos que componen el distrito de los poblados del Norte tienen su origen en las alquerías andalusíes que se encontraban repartidas por la huerta del Turia. Que por el tiempo fueron creciendo y al desaparecer los señoríos en 1811 se convirtieron en municipios independientes.
El distrito en si apareció entre 1888 y 1900 bajo el nombre de Distrito de la Vega. Este proceso, motivado por diferentes intereses, tuvo lugar gracias a un decreto que permitía en las grandes ciudades anexionarse los municipios limítrofes de menos de 2000 habitantes, y que València había empezado a hacer efectivo ya en la década de 1870.
Empezamos visitando las zonas ajardinadas del barrio de Torrefiel, como el parque del Camino de Moncada y antes de atravesar la Ronda Norte y entrar en la zona de la huerta, visitamos la Alquería de Falcó que está en estado ruinoso, en espera de ser rehabilitada por el Ayuntamiento.
Continuamos por un camino paralelo a la Ronda Norte que acaba convirtiéndose en una senda estrecha que enlaza con el camino de Farinós que nos lleva hacia Burjassot. Pasamos por ante el Molino de Martinet y el camino nos lleva junto a las vías del tranvía ya en las afueras del pueblo de Burjassot, donde encontramos un cartel informativo de la huerta local. Seguimos adelante y justo frente a la parada del tranvía encontramos dos impresionantes villas en un estado bastante deplorable a pesar de su magnificencia, claros ejemplos del poder de la burguesía adinerada de principios del siglo pasado.
Continuamos por el camino Molino de la sal que va apartándose de las vías y en la primera bifurcación tomamos el camino de la derecha a buscar el camino viejo de Godella, pasamos por delante del Monasterio de la Visitación. Cruzamos el Camino Viejo de Godellla para ir por el Camino del Medio que nos lleva dirección a Rocafort, pero unos 500 metros más adelante giramos a la derecha para ir a buscar el camino de Massarrojos a Borbotó que tomaremos a la derecha hasta llegar en las afueras del pueblo de Borbotó, al que no entramos, sino que vayamos a buscar el Camino de Moncada que seguimos hacia lal izquierda hasta encontrar el Camino de Palmaret que nos lleva a Carpesa. Donde tampoco entramos en su casco urbano, prosiguiendo por el camino que bordea el canal, atravesaremos el camino de Carpesa y unos 400 metros más allá cruzamos el puente del canal, para seguir dirección sur por encima de un canal de riego, que nos lleva al Camino Entrada Alquería Rata, que seguimos pasando por ante la Alquería Choro. Un poco más de cien metros más adelante hay otro grupo de casas de campo juntas y más adelante una caseta donde el camino cambia de dirección hacia el oeste (nuestra derecha), nosotros iremos borde la casa y por el borde de un canal de riego seguimos dirección sur, hasta reunir a un grupo de casas, donde encontramos de nuevo camino que ente ciento metros nos lleva a la Ronda Norte.