Paşabahçe-Yalıköy 1 (Paşabahçe-Beykoz Etabı)

Photo ofPaşabahçe-Yalıköy 1 (Paşabahçe-Beykoz Etabı) Photo ofPaşabahçe-Yalıköy 1 (Paşabahçe-Beykoz Etabı) Photo ofPaşabahçe-Yalıköy 1 (Paşabahçe-Beykoz Etabı)

July 8, 2023
July 2023

near Paşabahçe, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Kandilli-Paşabahçe
Sonraki Parkur: Yuşa Tepesi-Anadolufeneri

Rota Üzerindeki Yerler: Paşabahçe, İncirköy, Beykoz Merkez, Ortaçeşme, Yalıköy

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek başına yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Parçalı bulutlu ve çok sıcak olmayan Temmuz ayının bir cumartesi gününde yürüyüş gerçekleştirilmiştir. Fakat yürüyüşün sonuna doğru kısa süreli bir sağanak yağışa yakalanılmış ve bu sebeple otobüs durağına seri bir şekilde geçilmiştir.

Bu kayıt (Paşabahçe-Beykoz Etabı), Paşabahçe-Yalıköy yürüşünün ilk kısmıdır. Her iki rota (Paşabahçe-Beykoz Etabı ve Beykoz-Yalıköy Etabı) aynı günde yürünmüş, bu rotada 50 tane iz koyma limitine ulaşınca kayıt kapatılmış ve sonrasında yeni kayıt (Beykoz-Yalıköy Etabı) açılmıştır.

ULAŞIM: Anadolu Yakası'nın Bostancı Mahallesi'nde ikamet eden biri olarak, E-5 güzergahını kullanıp Kozyatağı'ndan TEM otoyoluna bağlanan ve trafik olmadığında seri bir şekilde ilerleyen 500T hat numaralı İETT otobüsüne binerek önce Kavacık'a (Kavacık Köprüsü), ardından Beykoz'a giden otobüslerle parkur başına ulaştım ve 11.40 sularinda Beykoz Devlet Hastanesi İETT otobüs durağında inip yürüyüşe başladım.

Parkuru, Beykoz sahilinde yer alan Yalıköy İETT durağında sonlandırdım ve buradan Kavacık'tan geçen otobüslerden birine binerek dönüşe geçtim.

Beykoz ve civarı için, deniz yolu ve kara yolu olmak üzere iki ulaşım alternatifi bulunmaktadır. Dolayısıyla, özellikle Avrupa yakasından gelecek yürüyüşlerin deniz ulaşımını kullanmaları da mümkündür.

ÖNERİLER: Yalıköy sokaklarını son derece güzel buldum. Hatta mahalledeki her sokağa girip eski evler görüp gezilebilir.
Ayrıca bazı sokakların denizi dik kestiği için, eşsiz boğaz manzaraları sunduğunu da ekleyebilirim.

Rota üzerinde ve yakınlarında aşağıdaki müzeler yer almaktadır:
* Deniz ve Su Ürünleri Müzesi
* Mehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi
* Mecidiye Kasrı
* Beykoz Cam ve Billur Müzesi

Bu müzelerden ilk üçü, tam rota üzerinde yer almaktadır ve Mehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi ile Mecidiye Kasrı yürüyüş sırasında ziyaret edilmiştir. Bu üç müze hakkında bazı bilgilere, müzelere ait izlerin (waypoints) açıklama kısmından ulaşılabilir.

Beykoz Cam ve Billur Müzesi ise, rotanın yakınlarında yer almaktadır ve daha önce ziyaret ettiğim için, bu yürüyüşte ziyaret edilmemiştir. Bu müzeye, müzekart kullanarak girmenin mümkün olduğu ve Mecidiye Kasrı'nda olduğu gibi, büyük ve yeşillikler içinde bir bahçesinin bulunduğu eklenebilir.

Ayrıca, rotanın ilk bölümünde önünden geçilen Beykoz Korusu'na da uğrayabilirsiniz. Kısacası, bölge İstanbul içinin diğer bölgelerine nazaran daha yeşil olduğundan, park, koru ve ormanlık alanlara uğrayarak yürüyüşü uzatmak mümkündür.

Tüm parkur şehir içinden geçmekte, asfalt yolları takip etmektedir. Fakat rotayı araçla yapmak mümkün değildir. Çünkü parkurun geçtiği bazı sokaklar, ya araç girişine kapalıdır ya da aracı park etmek zor olabilir. Müze bahçelerinde ve parklarda yürünmesi gerekeceğini de düşünürsek, buraya toplu ulaşımı kullanarak gelmek ve bölgeyi yürüyerek gezmek en mantıklı hareket olacaktır.

İyi faaliyetler...

Not: Yürüyüşün ilk bölümlerinde yer alan İncirköy'deki eserler bir önceki yürüyüşte (Kandilli-Paşabahçe) görüldüğü için, bu yürüyüşte tekrar uğranmamıştır. Bu yüzden, İncirköy'deki eserler için, Kandilli-Paşabahçe 2 (Kanlıca-Paşabahçe Etabı) yürüyüşünün kaydına bakılabilir.

Mehmet Bey Çeşmesi

Çeşmenin yanındaki mermer taş üzerinde, yapım tarihi olarak Hicri 1179, Miladi 1769 yazıyordu. Aynı zamanda İSKİ tarafından 2005 yılında restore edildiği yazıyordu.

Photo ofSultaniye Namazgahı ve Sultaniye Parkı Photo ofSultaniye Namazgahı ve Sultaniye Parkı Photo ofSultaniye Namazgahı ve Sultaniye Parkı

Sultaniye Namazgahı ve Sultaniye Parkı

Parkta, çok güzel bir çocuk parkı, belediyeye ait bakımlı bir tuvalet, banklar ve küçük bir işletme vardı. Ayrıca gördüğüm kadarıyla işletme içinde bir kitaplık da bulunuyordu. Son olarak parkın hemen yanında, bazı Beykoz otobüslerinin kalkış noktası yer almaktaydı.

Sultaniye Namazgahı 2

III. Selim Nişan Taşı

Feridun Bey Yalısı

PictographMuseum Altitude 18 ft

Kültür envanterinde Deniz ve Su Ürünleri Müzesi ismi ile kaydedilen bu yer, muhtemelen hafta sonu bir cumartesi günü geldiğim için, kapalıydı ve bu yüzden müzeyi ziyaret edemedim. Fakat Google'daki yorumlara bakarak buranın hafta içi açık olduğunu ve öğretmen eşliğinde gezilebildiği yönünde bir bilgi edindim.

Deniz fenerlerini de kaydetme adetim olduğu için, burayı pas geçmedim.

Photo ofKaracaburun Tekkesi / Hafız Mehmet Efendi Kültür Evi Photo ofKaracaburun Tekkesi / Hafız Mehmet Efendi Kültür Evi Photo ofKaracaburun Tekkesi / Hafız Mehmet Efendi Kültür Evi

Karacaburun Tekkesi / Hafız Mehmet Efendi Kültür Evi

Niyazi Kaptan Yalısı

İlk fotoğrafın sağında, kırmızı renkte, ağaçların arkasında, bir kısmı görünen yalıdır. Ayrıca soldaki büyük köşkün önünde de kültür envanterine kayıtlı olan "Hakim Şevket Bey Yalısı" bulunmaktadır. Fakat yalı, bulunduğum noktadan görünememektedir. Fotoğraflar, Karacaburun Tekkesi'nden çekilmiştir. Niyazi Kaptan Yalısı, ikinci fotoğrafta net görülmektedir.

Serbostani Mustafa Ağa Camii

Caminin girişinde yapılış tarihinin 1810, yenileme tarihinin ise 2006 yılı olduğu yazıyordu.

PictographReligious site Altitude 134 ft
Photo ofSerbostani Mustafa Ağa Camii Muvakkithanesi ve Hacı Ali Bey Membağı Suyu 3 Photo ofSerbostani Mustafa Ağa Camii Muvakkithanesi ve Hacı Ali Bey Membağı Suyu 3 Photo ofSerbostani Mustafa Ağa Camii Muvakkithanesi ve Hacı Ali Bey Membağı Suyu 3

Serbostani Mustafa Ağa Camii Muvakkithanesi ve Hacı Ali Bey Membağı Suyu 3

Caminin bir köşesinde bulunan ve tam konumun olduğu yerde yer alan bu hazire, kültür envanterine kayıtlı değildi.

PictographMuseum Altitude 27 ft
Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 1. Kat (Mehmet Akif Odası) Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 1. Kat (Mehmet Akif Odası) Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 1. Kat (Mehmet Akif Odası)

Mehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 1. Kat (Mehmet Akif Odası)

PictographMuseum Altitude 98 ft
Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 2. Kat Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 2. Kat Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 2. Kat

Mehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi: 2. Kat

İlk fotoğraf, seminer odasına; ikinci ve üçüncü fotoğraflar çalışma odasına; diğer fotoğraflar ise, ortadaki hole aittir.

PictographMuseum Altitude 1 ft
Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi ve Bahçesi Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi ve Bahçesi Photo ofMehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi ve Bahçesi

Mehmet Akif Ersoy Şiir Müzesi ve Bahçesi

Ücretsiz olarak gezilebilen müze, Beykoz Belediyesi'ne bağlı olarak 2018 yılında faaliyete geçmiştir ve pazartesi günleri hariç, diğer günlerde 10-18 arası gezilebilmektedir. Gittiğimde müzede hiç kimse yoktu. Zaten zile basarak içeri girdim. İçerideki görevli bayan bana eşlik etti ve bilgi verdi. Çok güzel düşünülmüş ve hazırlanmış bir müze olduğu kanaatindeyim. Bir dönem şairin Beykoz'da yaşadığı düşünüldüğü için, anısına bu müzenin yapıldığı yönünde bilgi aldığımı ekleyeyim. Ayrıca son olarak, müzeden ayrılırken kapıda yer alan ve üzerinde şiirler bulunan kağıtlardan en az bir tane almam rica edilince, ben de Karacaoğlan'dan bir şiir seçtim. Bunu burada anı amaçlı paylaşmak istiyorum: Koşma Üryan Geldim gene üryan giderim Ölmemeye elde fermanım mı var Azrail gelmiş de can talep eder Benim can vermeye dermanım mı var Dirilirler dirilirler gelirler Huzur-ı mahşerde divan dururlar Harami var diye korku verirler Benim ipek yüklü kervanım mı var Er isen erliğin meydana getir Kadir Mevla'm noksanımı sen yetir Bana derler gam yükünü sen götür Benim yük götürür dermanım mı var Karac'oğlan der ki, ismim överler Ağı oldu yediğimiz şekerler Güzel sever diye isnad ederler Benim Hak'tan özge sevdiğim mi var

Hacı Ali Bey Çeşmesi

Kültür envanterine kayıtlı olmayan fotoğraftaki ahşap yapı, yürüdüğüm güzergahın sağında yer almaktadır.

Surp Nigoğayos Ermeni Kilisesi

Kilisenin dışarıdan fotoğrafını çekerken içeriye girmekte olan birini gördüm ve girip kiliseyi gezdim.

İshak Ağa Çeşmesi 1

Çeşme, kültür envanterindeki konumdan 20 metre ilerideydi. Çeşmenin doğru konumunun tam bu noktada olduğu, yokuştan yukarı çıkarken yürüdüğüm güzergahın solunda kaldığı ifade edilebilir.

Caminin girişinde ilk yapılış tarihi olarak Hicri 1195, Miladi 1779-1800 yılları; son restorasyon tarihi olarak da 2014-2015 yılları verilmiştir. Caminin sadece namaz vakitlerinde açık olduğunu öğrendim.

Photo ofAhi Baba Hafız El Hac İbrahim Çeşmesi ve Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 31 Photo ofAhi Baba Hafız El Hac İbrahim Çeşmesi ve Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 31 Photo ofAhi Baba Hafız El Hac İbrahim Çeşmesi ve Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 31

Ahi Baba Hafız El Hac İbrahim Çeşmesi ve Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 31

Çeşme, yokuş yukarı çıkarken sokağın solunda yer almaktadır ve kültür envanterindeki konumu yanlıştır. Konumdan 30-40 metre yukarıda, sahil tarafından iç taraflara ilerlerken Meryemzade Camiisi'ni geçtikten sonra yer almaktadır. Üçüncü fotoğrafta yer alan konut, kültür envanterine kayıtlı değildir ve çeşmenin hemen yanındadır. Yokuş yukarı çıkarken yolun solunda, sokağın Anadolu Feneri'ne bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan konut, yokuş yukarı çıkarken yürüdüğüm güzergahın sağında, yani sokağın Üsküdar'a bakan tarafında yer almaktadır.

Konut, kültür envanterine kayıtlı değildir ve yokuş aşağı inerken solda, yani sokağın Üsküdar'a bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan konut, yokuş aşağı inerken solda, sokağın Üsküdar'a bakan tarafında yer almaktadır. Bu sokakta oldukça fazla tarihi evler bulunmaktadır.

Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 4

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konut ,inerken yürüdüğüm güzergahın solunda, yani sokağın Üsküdar'a bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterinde işaretli bu hamamı, Hamam Çıkmazı Sokağı'ndan görüntüleyebildim.

Konut, Şahinkaya Caddesi, No: 3

Kültür envanterine kayıt olmayan bu yapı, Şahinkaya Caddesi'nin Anadolu Feneri'ne bakan tarafında, yokuş yukarı çıkarken sol tarafta yer almaktadır.

Beykoz İskelesi

Hüsnü Paşa Yalısı

Çakmak Dede Mezarlığı

Sahilhane 10 ve 9

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eserler, sahil yolunun denize bakan kısmında, yürüdüğüm güzergahın solunda yer almaktadır.

Karani Yalısı

İshak Ağa Caddesi, No: 9'da yer alan bu konut kültür envanterine kayıtlıdır ve yukarı çıkarken yürüdüğüm güzergahın solunda, yani sokağın Anadolu Feneri'ne bakan tarafında yer almaktadır.

Yürüdüğüm güzergahın solunda, sokağın Anadolu Feneri'ne bakan kısmında yer alan bu konutlar, kültür envanterini kayıtlı değildir.

Fotoğraftaki yapı kültür envanterini kayıtlı değildir ve Metin Çetinöz Sokağı ile Baharatçı Sokağı'nın kesiştiği noktada yer almaktadır. Sahile paralel olan Metin Çetinöz Sokağı'nın sahile bakan tarafta bulunmaktadır.

Beykoz Kethüda Çeşmesi

Ahmet Mithat Efendi Yalısı

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu konut, caddenin kara tarafında yer almaktadır ve yürüdüğüm güzergahın sağında bulunmaktadır.

Konut, Motorcu Sokağı, No: 14

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapılardan No:14'deki beyaz renkli köşk, yürüdüğüm güzergahın sağında, yani kara tarafinda; No: 23'teki kahverengi konut ise, yürüdüğüm güzergahın sağında, yani deniz tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu çeşme, 1960 tarihinde yapılmıştır.

Konut, Gazi Yunus Sokağı, No: 11

Kültür envanterine kayıtlı olmayan köşk, yürüdüğüm güzergahın solunda, çıkmaz bir sokağın denize bakan tarafında yer almaktadır.

Photo ofİshak Ağa Çeşmesi 2 ve Yalıköy Serbostanı Mustafa Ağa Camii Photo ofİshak Ağa Çeşmesi 2 ve Yalıköy Serbostanı Mustafa Ağa Camii Photo ofİshak Ağa Çeşmesi 2 ve Yalıköy Serbostanı Mustafa Ağa Camii

İshak Ağa Çeşmesi 2 ve Yalıköy Serbostanı Mustafa Ağa Camii

Konut, Çayır Caddesi, No: 5

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapı, Çayır Caddesi'nin denize bakan tarafında yer almaktadır. İlk fotoğraf caminin bahçesinden çekilmiştir.