Photo ofPanta de Sau, Domus del Pi, Ruta de les Carbonera, i ruines de Sant Romà de Sau, 29-01-24 Photo ofPanta de Sau, Domus del Pi, Ruta de les Carbonera, i ruines de Sant Romà de Sau, 29-01-24 Photo ofPanta de Sau, Domus del Pi, Ruta de les Carbonera, i ruines de Sant Romà de Sau, 29-01-24

January 29, 2024
January 2024

near Sant Romà de Sau, Catalunya (España)

Ruta circular des de l'Àrea d'espai del Pantà de Sau passant per:
- Domus del Pi (0.9 km)
- Places Carbonera (de 1.2 km a 2.2 km)
- Mirador del Campanar (4.3 km)
- Església Sant Romà de Sau (4.8 km)
- Moli (5.1 Km)

Sortim de l'aparcament de Àrea d'espai del Pantà de Sau, seguim la Ruta Domus del Pi i Ruta de les Carboneres (SL C-94), el camí forestal en porta fins la Domus del Pi, Casa del Senyor de Sau, al segle XII, agafem un sender que ens puja a la Ruta de les Carboners, on durant 1 km. es troben diferent places per a muntar carboneres per a produir carbó d'alzina vegetal , agafem un camí forestal i al arribar a l'encreuament, amb el sender GR-2, GR-151, girem a la dreta seguint camí forestal per tornar a l'aparcament.
Aprofitant (malauradament) la manca d'aigua del pantà, fem una volta per les restes de l'antic poble de Sant Roma de Sau; l'església, les cases, fins les torretes del moli, i el cementiri, retornem a l'aparcament.

Tot i la poca capacitat d'aigua del pantà, es bonic i interessant recorre aquest entorn, per recordar a totes les persones que i varen viure durant molt anys, el seu esforç per conrear la terra, treballar els bosc, cuidar del animals...

Entorn encantador, amb les cingleres de Tavertet, Puig de la Força, Roc del Migdia, Puig de Far, el Parador Vic-Sau, el poble nou de Sant Romà...

Contraportada del llibre de Maria Dolors Orriols, “Petjades sota l’aigua”
Les cingleres roges de Tavertet, esmolades pels vents, s'esmicolen en un polsim de sang. A sota, en el poblet de Sant Romà de Sau, les hores hi passen lentes. Ressona la veu d'una campana mentre riu amunt, als marges del Ter, s'hi enganxa el silenci. La nit va calent dolçament. Ben aviat tot quedarà confós, amagat, talment l'avenç d'una altra nit total que li caurà damunt. Així que la presa estarà llesta, la terra es xoparà d'aigua, s'inundaran les masies, els conreus, els camins, les mates i els arbres. S'ofegaran les rates i els insectes. Tot el poble, amb les cases arrecerades vora l'església, quedarà mort. Desapareixaran alhora el seu encís i la seva brutícia. L'aigua s'estatjarà arreu com un nou hoste. Anirà pujant de nivell, a poc a poc, entrarà a les cases resseguint tots els racons de les cambres sense oblidar-ne ni un.