Pantà de Santa Fe. Avioneta, Empedrat de Morou, Esquei

Photo ofPantà de Santa Fe. Avioneta, Empedrat de Morou, Esquei Photo ofPantà de Santa Fe. Avioneta, Empedrat de Morou, Esquei Photo ofPantà de Santa Fe. Avioneta, Empedrat de Morou, Esquei

May 20, 2014
May 2014

near Santa Fe del Montseny, Catalunya (España)

Deixem el cotxe gairebé al Km. 21 de la Ctra BV-5114, de Sant Celoni fins Santa Fe del Montseny.

ATENCIÓ (març 2017): per els que vulgueu anar a visitar l'avioneta estavellada, confirmar que el Parc ja l'ha retirada. Després de 17 anys ubicada en un indret força amparat de les rutes convencionals, l'avioneta darrerament s'havia convertit en un reclam turístic, fins i tot amb geocaching en el seu interior. I fa uns mesos algun desconsiderat es va dedicar a pintar-la amb grafitis. Una avioneta gairebé intacta ara representava una mofa, una brutícia. El que no s'entén es que hi hagi algú que es passeja pel Montseny amb sprays a la butxaca.... INAUDIT.

RECORREGUT: Passegem paral.lels a la riera fins arribar al Pantà de Santa Fe. Creuem el pont de la Presa i girem a la dreta, en direcció a Riells. Una mica més enllà, passada la masia de Can Font de Corts, girem a mà esquerra per un corriolet que puja, per anar a trobar l'avioneta estrellada enmig del bosc. (*)

Retornem pel mateix camí, per seguir ara les marques taronges: cap a l'Empedrat de Morou. Passem després pel Turó de Morou (1.311m) i per l'Esquei de Morou.

Per accedir al cim de l'Esquei (1.290m) (hi ha un petit pessebre i bústia) es grimpa per darrera les agulles de roca. Les vistes són "Chévere", com diu el predecessor de la "llibreta de piuades".

Ja retornem cap el Centre d'informació de Can Casades.

Ruta molt tranquil.la en un entorn de postal.
---------------------------------------------------------------

Algunes informacions sobre l'avioneta:
* LA VANGUARDIA: "Restes d’avions accidentats es converteixen en reclam turístic" SÍLVIA OLLER, Girona (05/11/2016 ) "Guiats pel GPS del mòbil o per mapes, grups d’excursionistes caminen a pas lleuger per un dels senders del parc natural del Montseny. És època de bolets, però aquesta no és la motivació principal de la ruta. Tampoc els múltiples atractius naturals i patrimonials d’aquest massís, que és reserva de la biosfera. Gran part dels senderistes que transiten a prop de la masia de Font de Corts, a Santa Fe de Montseny, tenen un interès comú: trobar les restes de l’aeronau Mooneyque es va estavellar el 27 de març de l’any 2000, quan es dirigia de l’aeroport de Múrcia al de Perpinyà. L’únic ocupant, un pilot britànic de 71 anys, va morir a l’acte. Han passat 16 anys des d’aleshores, però l’aparell, que ha estat objecte dels grafitis, continua estant al mateix lloc de l’accident, a uns 950 metres d’ altura.

Tot i que no forma part dels itineraris i rutes del Montseny, fa uns quants anys que s’ha convertit en un reclam turístic sobretot els caps de setmana i dies festius, espe­cialment per a moltes famílies amb nens. El ritual de tots els que aconsegueixen escalar fins als peus de l’avioneta sinistrada sempre és més o menys el mateix: sorpresa al principi, foto per immortalitzar el moment i preguntes sobre què li devia passar al pilot que hi perdre la vida. “Podem emportar-nos-en alguna peça?”, “ Per què es va enlairar si feia mal temps?, “ I el paracaigudes no se li va obrir?” pregunten tres germans de Barcelona al seu pare mentre contemplen el que queda de l’aeronau. “La motivació de l’excursió és, per descomptat, l’avioneta; els nens al·lucinen”, reconeix Antonio Sánchez, de Badalona, després de fotografiar-se davant l’aparell amb el seu fill Raúl. “És evident que ja és un atractiu turístic més del parc”, constata , de Barcelona, que ha passat el dia amb les seves dues filles i la seva dona al parc, també visitant el pantà de Santa Fe i l’empedrat de Morou, un balcó rocós amb una vista magnífica del turó de l’Home i el pic de les Agudes.
L’aeronau accidentada en plena naturalesa podria tenir els dies comptats, ja que la direcció del parc estudia retirar-la, farta de tanta afluència de visitants. La directora, Joana Barber, assegura que tots els intents que ha fet amb els propietaris de l’avioneta i la companyia asseguradora perquè se l’emportin no han servit per a res. “Ha passat tant temps que ja ho podem considerar un residu, un trasto que no fa res aquí, al parc”, afirma Barber. Afegeix que el terreny on hi ha l’aparell és una finca privada i que el trànsit de tanta gent “causa prejudicis” al propietari, ja que alguns excursionistes embruten el bosc. “A més a més, hi ha gent que s’emporta trossos de l’aparell. Si algú es talla de qui és responsabilitat? Tenir-la aquí és un autèntic problema”, reconeix. El pèrit d’assegurances d’avions, David Vives, explica que és res­ponsabilitat del propietari de l’avió retirar les restes d’una aeronau accidentada i que les despeses de l’operació poden ser sufragades per la pòlissa contractada per l’amo sempre que l’assegurança inclogui aquesta cobertura. Calcula que el cost de retirar un aparell d’un lloc de difícil accés amb l’ajuda d’un helicòpter pot arribar a costar més de 20.000 euros.
Barber lamenta que, tot i que al Montseny hi ha tants atractius naturals, paisatgístics i culturals, molta gent prefereixi anar a veure només un tros de ferralla. “Fa dos anys que s’ha convertit en un veritable atractiu turístic”, reconeix. Aquest interès coincideix amb la publicació de la ruta en diversos portals senderistes i la moda del geocaching un joc de localització de tresors amagats a l’aire lliure. L’avioneta guarda des de 2013 un d’aquests tresors que ha estat descobert per més de 150 persones. Hi ha tant interès per l’aparell que el personal d’informació del parc ja es nega a informar del lloc on és." (La Vanguardia, novembre 2016).

****

* EL AVION ABANDONADO DEL MONTSENY:
"El Parque Natural del Montseny, en Barcelona, conserva una estampa quizás cinematográfica desde marzo del 2000: una avioneta estrellada en el bosque. La mayoría de senderistas se desvían 3 km para verla. La ruta habitual empieza en el hermoso embalse de Santa Fe y traza un recorrido circular de unas dos horas. Hacia el último tramo, un desvío de una hora lleva a la avioneta.El 27 de marzo del 2000, un piloto británico de 71 años se dirigía del Aeropuerto de Murcia al de Perpiñán a las 8:32. El vuelo duraría unas dos horas y media. Hacia las 11:00, se activó el procedimiento de alerta en el aeropuerto de Perpiñán: la aeronave MOONEY M20K matrícula G-GTPL no había llegado.El último contacto con el piloto se hizo a las 10:25, desde el aeródromo de Sabadell, población cercana a Barcelona ciudad. El accidente se produjo hacia las 10:37, según el informe técnico de la CIAIAC (Comisión de Investigación de Accidentes e Incidentes de Aviación Civil). La avioneta estaba bien. Tenía 1.239 horas de vuelo y pasó la revisión el año anterior. El piloto debía haber pasado un reconocimiento médico hacía más de diez meses. Pero la causa del accidente fue el clima. Las condiciones meteorológicas empeoraron en el macizo del Montseny aquella mañana. Viento, lluvia y niebla cerrada, según el Observatorio Meteorológico del Montseny. El piloto anunció un descenso hacia las 10:25 para tener más visibilidad. Bajó de los 3.500 pies y no pudo remontar cuando chocó con las copas de los árboles hacia los 3.117 pies, la altitud a la que hoy se encuentra la avioneta.
Esta ruta es fácil, de unas dos horas (tres horas tomando el desvío), y no exige demasiado. Los senderistas llegan atraídos por el paisaje y para percibir la sensación de ver una avioneta estrellada en medio del bosque."

Casa fonda

Caminem paral.lels a la riera - obaga

Pantà de Santa Fe

Can Casades. Centre d'Informació

• Photo of lpach30
    lpach30 Oct 1, 2015

Perfecta ruta con el perro, con dedicatoria en el empedrat incluida.

• mramsams Jul 23, 2021

Hola, he pregutat si encara hi havia l’avioneta, al que m’han respòs: “Ha aterrizado una avioneta?”. Li he dit que si, que el meu pare em venia a recollir. No fotem