Paleocanals d'Artés. Un passeig geològic

Photo ofPaleocanals d'Artés. Un passeig geològic Photo ofPaleocanals d'Artés. Un passeig geològic Photo ofPaleocanals d'Artés. Un passeig geològic

January 7, 2017

•   4.7 1 review

near Artés, Catalunya (España)

Aquest itinerari està senyalitzat i compta amb dos plafons informatius -un a cada extrem del recorregut- on s'explica l'origen d'aquestes formacions rocoses.
"Paleocanals" vol dir "canals antics". Aquestes roques són les lleres fossilitzades d'antics rius i rieres. Seguint aquest itinerari les aprendrem a identificar.
El camí es pot fer en les dues direccions, o fer-lo d'anada i tornada. Per tornar al punt de partida es pot refer el camí en sentit invers o passar pel poble seguint els carrers Gaudí i Sant Cristòfol.
Fa uns 34 milions d'anys la Catalunya Central era una gran plana sense sortida al mar. En èpoques de pluges les rieres i torrents, que venien del sud, inundaven tota la plana i la cobrien de fang, mentre que a les lleres l'aigua hi circulava amb prou força com per arrossegar grava menuda.
En milions d'anys el fang es va convertir en margues (tapàs) i la grava en roca de conglomerat. Com que les margues són roques toves l'erosió se les emporta fàcilment, mentre que el conglomerat, més dur, es desgasta menys. Per aquesta raó el que havien estat lleres de rius ara formen turons, mentre que el que havia estat una plana ara és una zona més baixa, en certa manera, s'ha invertit el relleu.

Paleocanal del Roquinyó del Casaldàliga

Sortint del Carrer Sant Cristòfol pel corriol del costat del plafó trobarem a pocs metres el primer turonet format per conglomerat, en el que podem observar els petits còdols, la majoria són de roques metamòrfiques fosques (pissarra, esquist, etc.), però en destaquen uns de blancs, que són de quars, popularment anomenats "pedres fogueres" perquè colpejant-les entre elles es formen espurnes visibles a les fosques. Pujant al turonet plantat d'ametllers hi ha una bona panoràmica d'Artés i la rodalia, i en dies clars es veu el Pirineu.

Photo ofPaleocanal del Roquinyó del Moliner Photo ofPaleocanal del Roquinyó del Moliner Photo ofPaleocanal del Roquinyó del Moliner

Paleocanal del Roquinyó del Moliner

És al costat d'un petit pujador del camí. El paleocanal ocupa tot el turó, com es pot comprovar mirant les pedres de les parets seques, però al costat del camí es veu clarament que el conglomerat forma una petita balma a causa de que les roques de sota (margues rogenques) són toves i es van erosionant. La base del paleocanal està format aquí per una franja de pedra sorrenca, fet que demostra que quan això era un riu, en un principi arrossegava tan sols sorra, i més endavant grava menuda. Quan un bloc de conglomerat es desequilibra es desprèn i cau pendent avall. Per aquesta zona podem veure diversos blocs caiguts.

PictographPanorama Altitude 971 ft

Paleocanal a ponent dels Roquinyons

El paleocanal que hi ha aquí és molt visible, la roca és d'un gruix important i és molt sòlida. Podem pujar al cim del turonet i gaudir de la panoràmica. Des d'aquí podem veure una petita granja i un xic més enllà el caos de blocs despresos d'un altre paleocanal. Si el volem veure de prop cal anar-hi pel camí de la Paloma, que comença al darrere de l'Institut. A partir d'aquí el camí baixa cap al carrer Serra del Cadí.

PictographPanorama Altitude 961 ft

Al carrer Salvador Espriu podem veure un petit paleocanal seccionat per l'obertura del carrer.

PictographPanorama Altitude 965 ft

Aquest és un bon lloc per observar l'erosió diferencial: els materials rogencs, especialment les lutites (popularment anomenades "tapàs") són roques toves que s'erosionen fàcilment formant xaragalls, mentre que els conglomerats són més resistents.

Malgrat que ara tan sols s'utilitza com a corriol, aquest tram de l'itinerari formava part de l'antic camí d'Artés a Manresa. Cal observar la seva amplada , que està separat dels conreus per una llarga paret seca.

PictographTree Altitude 988 ft

Aquests alzina del camí de Can Vila és popular entre la molta gent que passeja per aquí, la seva ombra convida a fer-hi una parada, a més hi convida el banc de fusta que s'hi ha instal·lat. Aquest arbre és una alzina de rebrot. Fa molt de temps es va tallar una alzina que hi havia aquí, però com sol passar, l'arbre va rebrotar i els 6 troncs que la formen surten d'una mateixa soca i realment són un sol arbre.

PictographPanorama Altitude 974 ft

Puig la Ponça

Entre el nucli urbà d'Artés i la masia de Can Vila hi ha diversos turons en els que s'observen paleocanals. El més alt s'anomena Puig la Ponça. Si es vol ampliar l'excursió s'hi pot anar a fer un volt, sempre que evitem travessar sembrats.

PictographMonument Altitude 0 ft

Aquesta és una de les moltíssimes barraques de vinya que es poden veure a la comarca. Va se restaurada per un grup de voluntaris d'Artés l'any 2015. Al seu costat, sora una vella figuera, es pot veure el conglomerat característic dels paleocanals, un altre!

Paleocanal de la Vinya del Ruaix

Som a l'extrem de ponent de l'itinerari, just on hi ha el plafó informatiu i un banc de fusta al peu d'un pi. A pocs metres del camí, en terreny ara erm, hi ha un paleocanal d'observació molt còmoda, el darrer de l'itinerari proposat. D'aquestes curioses formacions geològiques n'hi han moltes més a la zona, la propera Casa de Can Vila està edificada al cim d'un d'aquests turons que havien estat lleres de riu.

• Photo of frruba
    frruba May 20, 2024

Ja l'he escrit

• Photo of frruba
    frruba May 20, 2024

Hola Girabal. Gràcies per aquesta ruta. Per fi he entès què és un paleocanal, ara veurem si en sé identificar...!

• Photo of Josep Girabal Guitart
    Josep Girabal Guitart May 20, 2024

Gràcies per fer la ruta i m'alegro que n'hagis gaudit