Osmaniye-Veliefendi

January 29, 2023
January 2023

near güngören merter, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: -
Sonraki Parkur: Ataköy-Bakırköy

Rota Üzerindeki Semtler: Osmaniye, Veliefendi

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Bir pazar günü, eşimin Marmara Forum AVM'de bir saatlik işi olduğundan, bu süre zarfında fırsattan istifade edip Bakırköy ilçesinin Osmaniye Mahallesi'nde kalan ve kültür envanterine kayıtlı birkaç eseri görmek amacıyla, seri ve kısa bir yürüyüş gerçekleştirdim. Nitekim yürüyüşü uzatmak isterseniz, Ataköy-Bakırköy yürüyüşünün kaydına açıp o yürüyüşteki eserleri de görerek bu rotayı o geziyle birleştirmeniz mümkündür.

Bu yürüyüşün en cezbedici eserinin, Bizans İmparatorluğu'nun suriçi dışındaki en büyük sarnıcı olan Fildamı Sarnıcı olduğunu söyleyebilirim. Oldukça iyi durumda olup günümüze ulaşmayı başarmış, Bizans İmparatorluğu'nun sur dışında yer alan bu en büyük açık su sarnıcında yürüyüş yapabilirsiniz. Nitekim içinde yürüyüş yolu bulunan sarnıçta, mahalle sakinleri yürüyüş yapmaktadır.

ULAŞIM: Parkur, Marmara Forum isimli AVM'den başlamaktadır ve buraya özel araçla gelinmiştir. Toplu taşıma kullanarak gelmek için, alışveriş merkezinin önündeki Fildamı Yolu İETT durağından geçen otobüs hatları (93 Eminönü-Zeytinburnu, 93M Mecidiyeköy-Zeytinburnu, MR10 Kazlıçeşme-Zeytinburnu, 93T Zeytinburnu-Taksim, 97E Güneşli-Kazlıçeşme vb.) kullanılabilir. Fakat raylı sistemle ulaşmak için, M1A yenikapı-Atatürk Havalimanı metro hattı kullanılıp Bakırköy istasyonunda inilerek yürüyüşe başlanabilir, tabi bu durumda metro istasyonundan avm'ye doğru yürümek gerekecektir.

ÖNERİLER: Rota üzerinde ve yakın çevrede kültür envanterine kayıtlı daha birçok eser bulunmaktadır. Dolayısıyla daha uzun bir yürüyüş yapılabilir, önceki rotayla (Ataköy-Bakırköy) bu kayıt birleştirilebilir.

Tüm parkur, şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Bölgenin sokakları rahat, geniş ve araçla ilerlemeye müsait olduğu için, parkuru araçla da gerçekleştirmek mümkündür.

İyi faaliyetler...

Olmayan Müze

Buraya kadar gelmemin sebebi, kültür envanterinde bu bölgede işaretli olan Hilmi Nakipoğlu Fotoğraf Müzesi izidir. Fakat böyle bir müze burada yoktur. Google harilarında arattığımda, bu müzenin daha önce, Ataköy-Bakırköy yürüyüşünde önünden geçtiğim, Yenimahalle'de yer alan müze olduğunu fark ettim.

Sığırtmaç Sokak Çeşmesi

Betondan yapılmış ve tarihi çeşme özelliği göstermeyen bu çeşmenin resmini, kültür envanterinde kayıtlı olduğu için çektim. Hatta sitede bu çeşmeye ait -iz (waypoint) olmasına rağmen- fotoğraf yoktu.

Fildamı Sarnıcı Girişi

Fildamı Sarnıcı 1

Fildamı Sarnıcı 2

Fildamı Sarnıcı 3

Fildamı Sarnıcı 4

Fildamı Sarnıcı 5

İkinci fotoğraftan itibaren, sarnıcın dışından fotoğraf çekilmiştir.

Fildamı Sarnıcı 6

Veliefendi Hipodromu

Kültür envanterinde "Çoban Çeşmesi" isimli bir çeşme işaretlenmişti ve bu çeşme Veliefendi Hipodromu girişinin önündeki kavşaklıkta gösterilmişti. Bunun üzerine, izin gösterdiği kavşakta çeşmenin olmadığını görünce, belki hipodromun içinde olabileceği düşüncesinden hareketle hipodromun içine girdim, güvenlikten bilgi aldım ve yakınlarda böyle bir çeşme olmadığı yönünde bilgi aldım. Fakat hafta içi pazartesi dışında saat 10.00'dan sonra geldiğimde, kurumsal iletişimden bilgi alabileceğimi ve hatta hipodromun içerisinde yer alan müzeyi (TJK Müzesi) gezebileceğimi söyledi. Bu sebeplerden dolayı, hipodromun içinden birkaç fotoğraf çekip çıkmakla yetindim.