Nocturna Festa Major de Riells del Fai 2019

Photo ofNocturna Festa Major de Riells del Fai 2019 Photo ofNocturna Festa Major de Riells del Fai 2019 Photo ofNocturna Festa Major de Riells del Fai 2019

July 7, 2019
July 2019

near Riells del Fai, Catalunya (España)

Cada any, per la Festa Major de Riells del Fai es fa una petita caminada nocturna apta per a tothom. Enguany ens han demanat que dissenyéssim el traçat d'aquesta passejada i aquest n'és el resultat.

Aprofitem que en aquest any s'ha creat el Passeig Fluvial del Tenes per anar a fer-ne un tram de nit. Per arribar-hi, sortim del Centre Cívic de Riells del Fai per carrer del Doctor Zamenhof, que el deixem per seguir el carrer dels Enamorats i, passada la Font de l'Alzinella, el carrer al qual li dóna nom (km 0.3) i que, en algun tram, té boniques vistes als Cingles del Perer. Sense deixar aquest carrer arribem a la carretera de la Garriga a Sant Feliu de Codines, a l'alçada del restaurant de la Parada (km 1.0), on amb molt de compte creuem la carretera i, en direcció Bigues, seguim un camí que baixa a buscar el Passeig Fluvial.

Un cop hi som (km 1.1), el seguim en sentit contrari al de l'aigua, per l'esquerra del riu. Estem rodejant el restaurant de la Parada, creuem el Pont de can Camp i a l'altra riba del riu veiem el Molí de can Camp. El camí és ample i agradable. Creuem el Tenes (km 1.4) per un pas de pedres de rocalla i continuem ara per la riba dreta, encarats als Cingles del Perer. Un nou pas de grans roques ens permet creuar el Torrent Fondo (km 1.7) i una palanca ens retorna a la riba esquerra del Tenes (km 1.8) poc abans d'arribar a les ruïnes del Molí del Regassol, on seguim paral·lels al riu. Els murs de pedra seca que anirem trobant a la nostra dreta amaguen un antic rec en desús. Creuem el Torrent de Vallderrós (km 2.6) i poc després ens enfilem cap al Molí de la Pineda (km 2.7).

En aquest punt abandonem el Passeig Fluvial i iniciem el retorn al nucli de Riells pel camí de la Pineda, creuant novament (ara pel pont) el Torrent de Vallderrós. Quan s'acaben les cases per la banda esquerra del camí (km 3), ens enfilem a la carretera de Riells, la creuem amb molt de compte i seguim pel carrer del Picardell (km 3.1), on hi ha un pintoresc veïnat. Pel Passeig de Mossèn Jaume Plans arribarem a l'alçada de l'església parroquial de Sant Vicenç i d'aquí tanquem l'itinerari retornant al Centre Cívic.

Índex IBP: 22.

Font situada dins del casc urbà de Riells amb accés des del carrer que porta el seu nom.

PictographRisk Altitude 825 ft

Compte: Cruïlla de les carreteres BP-1432 i BV-1483, cal anar amb molt de compte en creuar!!!!! L'edifici que acull el restaurant La Parada consta de planta baixa, pis i golfes, situat en la cantonada d'un grup de construccions d'un sol cos. La façana principal és a la carretera, rematada per un acroteri lineal, de poca alçada, amb la única decoració de dos medallons allargats. De composició vertical, les obertures estan emmarcades per un regruix d'obra. A l'interior es conserven fotografies de l'edifici de principis de segle XX.

PictographBridge Altitude 807 ft

Pont de can Camp

El Pont de can Camp és un pont força llarg que creua el Tenes, a l'alçada del trencall que mena a Riells del Fai de la carretera de la Garriga a Sant Feliu de Codines. Consta de tres arcs rebaixats que arrenquen de contraforts de pedra a banda i banda del riu, i de dues pilastres centrals sobre el llit del Tenes. Tant els contraforts com les pilastres tenen els extrems de peces de pedra de grans dimensions, així com les dovelles de les arcades. També disposen d'una base i d'un remat superior diferenciat amb un ressalt. Els ronyons dels arcs són de pedres tallades hexagonalment, encintades per morter de calç, on podem veure dos medallons de pedra marcant l'any de construcció, 1895, en l'espai sobre les pilastres centrals. L'intradós de les voltes és d'obra de maó massís. La barana superior és contínua a la part central, de carreus de pedra, amb unes petites motllures que marquen els remats superior i inferior. Als extrems alterna pilones d'una sola peça i trams de carreus. La pedra utilitzada en la construcció del pont és arenisca, de la zona. En les inundacions del 1994 va patir força els embats de pedres i d'arbres arrancats, de fet, queden mostres d'impactes en ambdós contraforts a banda i banda del riu. El molí de can Camp és un edifici de planta baixa i pis, de forma allargada, situat en el desnivell del marge del riu Tenes. La bassa queda a l'alçada de la planta pis, destinada a habitatge, i d'allí queia cap al soterrani, on hi havia el molí. L'aigua s'escolava pel carcavà que avui encara és visible cap al riu, situat a sota. L'estructura del sostre de la planta destinada a molí era de volta ceràmica de mocador. Sembla un edifici reformat en diverses etapes. La part més antiga és d'un sol cos, i en la façana sud hi ha una portalada d'arc de mig punt adovellada i un rellotge de sol, probablement del segle XVIII. A la façana posterior, on hi ha el carcavà, les obertures són més senzilles. El cos on hi ha el molí elèctric és afegit a posteriori.

PictographRiver Altitude 824 ft

El Torrent de la Bassella, en alguns mapes Torrent Fondo, és un torrent que discorre pels termes de Sant Feliu de Codines i de Bigues i Riells, al Vallès Oriental, dins del territori del poble de Riells del Fai. Es forma a prop i al nord de l'extrem de llevant de la urbanització del Racó del Bosc per la unió del torrent del Villar, que prové de ponent, i de la riera de Vallbona. Des d'aquest lloc davalla de primer cap al nord-est, tot fent revolts, fins que arriba al nord del Xalet Blau, on torç cap a llevant, passa a prop i a migdia de Can Casanoves i Can Rector i s'aboca en el Tenes a migdia del Molí de Regassol i a ponent de Can Mas. Els seus primers 300 metres de recorregut fa de termenal entre Bigues i Riells, al sud, i Sant Feliu de Codines, al nord.

El Tenes

El Tenes neix als altiplans del Moianès, a la serra de la Sauva Negra, rebent en els seus orígens el nom de riera de Castellcir, ja que passa just per davant de l'església romànica de Sant Andreu de Castellcir. Per la pròpia natura del terreny (roques calcàries fàcilment erosionables), s'encaixa molt ràpidament, formant pintorescs gorgs i saltants d'aigua, els més destacats dels quals es troben entre Sant Quirze Safaja i Riells del Fai, destacant els de l'entorn de Sant Miquel del Fai, on rep, per l'esquerra, després de tres espectaculars saltants d'uns centenar de metres d'alçada en el seu conjunt, el Rossinyol. A partir d'aquest punt s'obre a la depressió del Vallès, a través de la vall de Sant Miquel, per unir-se per la dreta al Besòs entre Montmeló i Mollet del Vallès, destacant el torrent de Vallderròs, tributari per l'esquerra a l'alçada de Riells, després de la unió de diversos torrents que baixen del Bertí i zones properes en el Gorg de Vallderròs, lloc d'una singularitat especial i font de moltes de les llegendes del lloc, com la típica de les dones d'aigua.

PictographRuins Altitude 829 ft

L'edifici actual del Molí del Regasol segurament aprofita l'estructura d'un edifici anterior. Es tracta d'una construcció de planta rectangular, de planta baixa i pis, destinant-se aquest últim a habitatge. La bassa queda situada darrera l'edifici, en una cota superior. L'estructura és de parets de càrrega de paredat i forjats de bigues de fusta, exceptuant el forjat de l'entrada, que està realitzat amb volta de mocador. La porta de l'entrada és de carreus i llinda plana, sense inscripcions. En la façana al riu Tenes hi podem veure una finestra de pedra treballada, probablement recuperada d'un altre edifici. La resta d'obertures estan realitzades en obra ceràmica. A l'interior de l'entrada, en l'arc de suport de la volta, hi podem llegir la data de 1854.

PictographRiver Altitude 861 ft

El Torrent de la Llòbrega o de Vallderrós és un torrent que discorre pels termes municipals de Sant Quirze Safaja, en territori del poble de Bertí, a la comarca del Moianès, i de Bigues i Riells, al Vallès Oriental, dins del territori del poble de Riells del Fai. Es forma a l'extrem de llevant de la Solella del Traver, a migdia de la masia del Traver, des d'on davalla cap a ponent. Travessa la Solella del Traver, deixant a l'esquerra el Pinar, fins que arriba a la cinglera superior dels Cingles de Bertí, al nord del Turó de les Onze Hores, on salta la cinglera en el Salt de Llòbrega. En aquest salt abandona el terme de Sant Quirze Safaja i entra en el de Bigues i Riells. Un cop al fons de la vall de Vallderrós, rep per la dreta el torrent de l'Ullar i el torrent del Traver, a prop i al nord-est de Can Tabola. Des d'aquest lloc davalla cap a l'oest-sud-oest, passant entre la Vall Blanca, que queda al nord, i Vallderrós, al sud, després pel nord-oest de Riells del Fai, i va abocar-se en el Tenes a prop i a ponent del Molí de la Pineda, després de passar per paratges realment preciosos.

PictographMonument Altitude 884 ft

El molí de la Pineda és un conjunt d'edificis de Riells del Fai aproximadament del segle XVII formats per un molí aïllat, més recent, i un edifici que era l'antic molí i que ara és habitatge, amb construccions annexes. En l'extrem dret de la façana d'aquest edifici, s'hi observa una construcció de planta baixa i pis, probablement anterior, ja que conserva les llindes i brancals de les obertures de pedra escairada. Poden ser els vestigis del molí anterior.

PictographMonument Altitude 953 ft

Conjunt de cases de cos, situades a banda i banda del carrer Picardell, amb una estructura que recorda els veïnats de Bigues o de la Vall Blanca. Són cases de planta baixa i pis, la majoria, i algunes conserven en façana part dels elements que conformaven les obertures originals, com ara llindes i brancals de pedra, amb dates del segle XVIII gravades. Destaquen Can Lau, amb modificacions de principis de segle en la façana principal, i Can Sastre, posterior, situada al costat, que conserva la façana sense revestir. A l'altra banda del carrer queden parts dels coberts per a guardar eines del camp, també de pedra i obra vista, però en força mal estat. La resta d'edificis han estat molt reformats.