Nijmegen - Berg en Dal: Romeinse waterleiding

Photo ofNijmegen - Berg en Dal: Romeinse waterleiding Photo ofNijmegen - Berg en Dal: Romeinse waterleiding Photo ofNijmegen - Berg en Dal: Romeinse waterleiding

May 3, 2015
May 2015

near Berg en Dal, Gelderland (Nederland)

NB: Deze tocht kan alleen met een Gilde Gids gemaakt worden (Google: Gilde Nijmegen). Er loopt ook een lichtblauwe bordjes route, die je wel zonder gids kunt lopen, maar die loopt NIET door de speciale landgoederen van Deuss.
Vervoer: Er lopen bussen tussen Hotel Valmonte (Berg en Dal) en de Hengstdalseweg (Nijmegen), anders via de Berg en Dalseweg teruglopen.

Speculatie
Een speciale tocht met een speciale gids: Kees. We lopen de tocht van de Romeinse waterleiding, die is aangelegd aan het begin van onze jaartelling. Dat wil zeggen, dat zou kunnen, want zeker is het niet. Wat wel zeker is, dat al die aquaducten, want dat zijn het wel, door mensenhanden zijn aangelegd. En je kunt eigenlijk geen andere reden bedenken dan dat het voor die Romeinen moet geweest zijn die aan de Kopse Hof hun Xde Legioen (5000 man) hadden gestationeerd. Als je rekening houdt met het nodige verval dan ligt het tracé via het Kerstendal, het Marienbosch en de Broerdijk voor de hand, waarbij het Louisedal een dwaalspoor is.
Zetten we al die speculaties opzij en kijken we naar de wandeling, dan is ie toch wel bijzonder, want alleen de gidsen van het Gilde mogen met hun groepje het Kerstendal in, wat in zijn geheel zo'n beetje eigendom is van de Hr. Deuss, een rijke oliehandelaar/bankier die op de Bermuda's woont. Het is meer dan interessant op Wiki te zien wat deze man zoal in het leven heeft bereikt. Een speciale gezant stond ons op te wachten op ons binnen en buiten de hekken te laten. Dit betekent dat we een vrij onbetreden gebied binnengaan wat nog vol ligt met oud ijzer uit WOII, want ook hier is gevochten en is het oppassen voor oud vuil.
We komen uit bij Water Meerwijk (ook Deuss) en het Afrikamuseum. Vanaf hier lopen we een stukje over de Meerwijkselaan om af te slaan naar het Louisedal. Dit dal past niet zo goed in het Romeinse verhaal, maar is gewis aangelegd om water te vervoeren. Het gaat alleen de verkeerde kant op.
De gids opent voor ons het hek naar Orientalis, waar we precies bij de Romeinse toiletten uitkomen en waar we de benen kunnen strekken om fit te zijn voor de tweede helft. Opnieuw ontsluit de gids een hek en we lopen door de Heilig Landstichting langs het Marienbos waar behalve het Clarissenklooster onmiskenbaar een nieuw waterwerk opduikt.
We steken de Kwakkenbergweg over en komen op de Broerdijk. Het laatste stuk van de waterleiding. Het is helemaal volgebouwd, maar als je goed oplet, zie je dat de huizen hier echt op een dijk staan, omdat de tuinen aflopen.
We komen aan in Roman City, dat wil zeggen daar waar het vroeger was. Allen de bestrating herinnert eraan dat hier het Forum (Markt) was en niet te vergeten de enorme kunststof zuil die hier in jaar 100 jaar zou hebben kunnen gestaan. Overigens was de markt gebouwd op houten vlonders, waarvan de ondersteunde paaltjes zijn teruggevonden. We eindigen aan de ingang van het (virtuele) complex waar het legioen was gelegerd, en waar het water naar binnen moet zijn gestroomd van de Romeinse Waterleiding.

PictographMountain hut Altitude 259 ft

Start van de wandeling

Zicht op het kerkje in Persingen

Nabij de Kerk

004 Kerstendal Start

Beginpunt van het Kerstendal met uitzichtpunt

PictographTree Altitude 288 ft

Landgoed van Deus

PictographRisk Altitude 282 ft

Er schijnt hier wel het eea onder de grond te liggen

PictographLake Altitude 263 ft

007 Water Meerwijk

Ingang Water Meerwijk en het Afrika Museum

PictographTree Altitude 222 ft

008 Louisedal

Het Louisedal is een extra toevoer van de waterleiding

PictographTree Altitude 294 ft

009 Louisedal

Door het Louisedal

Museum Orientalis met koffie

Alleen de gids weet de code

012 Swartendijk Clarissenklooster

Bloedrijk is het laatste stuk van het aquaduct