Nicomedia Su Kemerleri

October 1, 2022
October 2022

near Bekirpaşa, Kocaeli (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerleşimler: Yahyakaptan, Yenişehir Mahallesi, Gündoğdu Mahallesi, Malta Mahallesi, Kabaoğlu, Sarıcalar Köyü, Tepeköy, Yeşilova

Yıllar önce kendi rehberliğimde, bir yürüyüş grubuyla, Paşa Suyu tarafından başlayarak yapılan bir yürüyüşle, antik Paşa Suyu Su Yolu'nun kuzey bölgesinde kalan su kemerlerini görmüştüm. Bu yürüyüşteki amacım ise, şehrin içinde geri kalan birkaç su kemerini görmek ve fotoğraflamaktı.

Bostancı'dan sabah erkenden yola çıktım. 06.30 hareketli 200 numaralı Kartal İzmit otobüsüne yetişmek için metro hattı yerine, E5 otoyolu boyunca ilerleyen bir otobüse (E10 Kadıköy-Sabiha Gökçen) bindim, çünkü sabah erken saatlerinde trafik olmadığı gibi, metro kullansaydım istasyonlara iniş ve Kartal metro istasyonundan Kartal otobüs duraklarına yerin altındaki uzun geçitten dolayı epey bir zaman kaybedecektim. Halbuki, İETT Kartal Köprüsü otobüs durağında inip 30 metre yürüyerek perona ulaşmış oldum.

İzmit Belediyesi'nin işlettiği 200 numaralı otobüs hattından yararlanmak için, İzmit Kent kartınızın olması ya da perondaki otomatik dolum makinesinden tek kullanımlık bilet alınması gerekiyor. Yürüyüşten bir gün önce, Gebze'ye gidip hem yürüyüş yaptığım, hem de İzmit sosyal kent kartımı çıkarttığım için, durağa gelince kartıma dolum yapmakla yetindim.

İlk durağından bindiğim otobüs hattının son durağında indim. Otobüsün son derece seri olduğunu ve sadece ana duraklarda durduğunu söyleyebilirim. Mesela, Kartal Köprüsü'nde olan ana kalkış durağından sonraki otobüse binilebilecek ilk durak Pendik Köprüsü'dür. Normalde İETT'ye bağlı otobüsler, yan yolları kullanarak bu iki noktaya 3-4 durakla gelir, fakat bu otobüs ara durakları pas geçmektedir.

KABACA PROGRAM:
06:10 Bostancı Köprüsü'nden E10 hatlı otobüse biniş
06:23 Kartal Köprüsü otobüs durağında iniş
06:30 200 hat numaralı Kartal-İzmit otobüsünün hareketi
07:57 İzmit doğu depolama alanı garajında otobüsten iniş ve yürüyüş başlangıcı
14:13 Yürüyüş sonu
14:15 200 hat numaralı Kartal-İzmit otobüsünün hareketi
15:50 Pendik Köprüsü'ne varış (Eve dönerken trafikten dolayı M4 Kadıköy-Tavşantepe metro hattını kullanmak istediğim için ve Pendik metro istasyonunun otobüs durağıyla olan aktarma mesafesi daha kısa olduğu için, Pendik Köprüsü'nde indim.)

200 numaralı hattın tek yön sefer süresini, ortalama 1 buçuk saat gibi düşünebilirsiniz.

SU KEMERLERİ ile İLGİLİ NOTLAR:
GM: Google Maps
KE: kulturenvanteri.com
17 Nolu Kemer: ??? Kemeri - Paşasuyu Su Hattı, GM ve KE kayıtlı değil, kolaylıkla ulaşılıyor, yakından gördüm, ziyaret ettiğim altıncı (son) kemerdi.

18 Nolu Kemer: Gündoğdu Kemeri - Paşasuyu Su Hattı, GM ve KE KAYITLI, kolaylıkla ulaşılıyor, yakından gördüm, ziyaret ettiğim birinci kemerdi.

19 Nolu Kemer: Sarıcalar Kemeri - Paşasuyu Su Hattı, GM ve KE kayıtlı değil, kolaylıkla ulaşılıyor mu bilemiyorum, uzaktan gördüm, ziyaret ettiğim ikinci kemerdi.

20 Nolu Kemer: Zobardere Kemeri - Paşasuyu Su Hattı, GM ve KE kayıtlı değil, kolaylıkla ulaşılıyor, yakından gördüm, ziyaret ettiğim dördüncü kemerdi.

21 Nolu Kemer: Malta Kemeri - Paşasuyu Su Hattı, GM ve KE kayıtlı değil, kolaylıkla ulaşılmıyor, göremedim, ziyaret ettiğim üçüncü kemerdi.

Kabaoğlu (Üç Tepeler) Su Kemeri - Kayapınarı Su Hattı, GM ve KE KAYITLI, çok kolaylıkla ulaşılıyor, yakından gördüm, ziyaret ettiğim beşinci kemerdi.

Paşasuyu Su Hattı = Suyolu 1
Kayapınarı Su Hattı = Suyolu 4
Kemerlerin ve su hatlarının isimleri, Taner Aksoy'un çalışmasından alınmıştır. Nikomedia Su Kemerleri ile ilgili yapılmış bu en güzel ve en detaylı çalışmaya internetten ulaşabilirsiniz.

EK NOTLAR:
19 nolu su kemerine ulaşamadım, Malta Mahallesi'nden vadiye inemedim. Çünkü bitki örtüsü çok sıktı. Ayrıca botlarım, uzun kollu tişörtüm ve yol açmak için kesici bir aletim yoktu. Daha ilk vadiye inme denemesinde, bulduğum belli belirsiz bir patikaya girer girmez kolumu çizdim. Yürüşten sonra çeşitli haritaları kullanarak yaptığım incelemeye göre, bu su kemerine vadi içindeki bir yoldan ulaşılabileceğini düşünüyorum. Ama emin olduğum tek şey, Malta Mahallesi'nden su kemerinin bulunduğu yere inmek neredeyse imkansız...
Kısacası, kemerin bulunduğu vadiye inemediğim için, burada planlarımı değiştirdim ve diğer kemerlere araç yollarını kullanarak ulaşacak ve gerekirse git-gel yapacak şekilde rotamı revize ettim.

Bu parkuru güneşli havada gerçekleştirdim. Su kemerleri, bitki örtüsünün içinde olduğu için yağmurlu bir havada su kemerlerinin yakınına yaklaşmak zor olabilir. Ayrıca yağış altında bazı kemerlerin altındaki dereler daha da genişleyebilir.

Parkuru yürümek yerine araçla da yapabilirsiniz. Kemerlerin olduğu noktaların yakınlarına araçla gidebilir, kemerleri görmek için kısa yürüyüşler yapabilirsiniz.

Rota boyunca sadece iki su kemeri (Gündoğdu ve Üç Tepeler Su Kemeri) kültür envanterine kayıtlıydı. Fakat Gündoğdu Mahallesi'ndeki Osmanlı dönemine ait üç çeşme kayıt altındaydı. Bu çeşmeleri kulturenvanteri.com'da yer alan haritayı bakarak bulabildim. Böyle bir sitenin varlığından dolayı, bu çalışmayı yapanlara ve siteyi faaliyete geçirenlere çok teşekkür ediyorum.

Son olarak, Nicomedia (İzmit) su yollarıyla ilgili detaylı çalışma yapan ve bu konuda doktora tezi yazan Taner Aksoy'a teşekkür ederim. Umarım bir gün kendisiyle tanışmak nasip olur...

İyi faaliyetler...

PictographRuins Altitude 455 ft

18 NUMARALI SU KEMERİ

Gündoğdu Su Kemeri

PictographRuins Altitude 434 ft

Ek Fotoğraflar 1

Ve kemerin tam konumu burasıdır.

PictographRuins Altitude 411 ft

Ek Fotoğraflar 2

Kemerin üstünden geçilebiliyor.

19 Numaralı Su Kemerine Bakış

Kemere İnme Denemeleri (Başarısız)

Hem ekipmansız olduğum için, hem de bölgenin bitki örtüsü çok sık olduğu için 19 numaralı kemere inemedim. Daha doğrusu bulunduğum noktadan vadinin içine inecek bir yol ya da patika bulamadım. Buradan geri dönüyorum ve dolaşarak diğer kemere ulaşmaya çalışacağım.

21 Numaralı Kemer İçin Deneme (Başarısız)

21 numaralı kemere ulaşmak için, çizdiğim rotadaki yolu denedim, ama fotoğrafı çektiğim yerden kemeri göremeden geri dönüyorum. Çünkü spor ayakkabısı giymiş, tozluk takmamış ve yanıma kesici aleti almamıştım. İlk resimde görüldüğü gibi, bu noktadan itibaren yerler oldukça çamurlu olduğu için, zorlamak istemedim. Ayağıma çizme ve benzeri bir şey giymiş olsaydım mutlaka devam ederdim. Sokağa geri dönüp diğer taraftan baktım ve oradan da bir yol bulamadığım için bu kemeri pas geçtim.

PictographRuins Altitude 412 ft

20 NUMARALI SU KEMERİ

Belki de bu kemere ulaşılabilecek tek rahat nokta burasıdır. İlk fotoğraflar güneşe karşı çekilmiştir. İlk başta önümde çalı çırpı yığını olduğu için, kemerin diğer tarafına geçemeyeceğimi düşünüyordum, fakat kemerin sağ tarafından, hemen altından geçen bir patika buldum. Son iki fotoğraf, dere yatağından çıkıp vadinin batı tarafındaki (yani İstanbul tarafındaki) kemerin uç noktasına çıkıldıktan sonra çekilmiştir.

20 Numaralı Su Kemerinin Altı

Photo of20 Numaralı Su Kemerine Etrafından Bakış Photo of20 Numaralı Su Kemerine Etrafından Bakış Photo of20 Numaralı Su Kemerine Etrafından Bakış

20 Numaralı Su Kemerine Etrafından Bakış

Kemerin güney tarafına geçebildikten sonra, güneşi arkama alarak kemeri fotoğraflamış oldum. Son fotoğraf, kemerin batı tarafına (yani İstanbul yönündeki uç kısmına) vadiden yukarı çıkalırak çekilmiştir.

20 Numaralı Su Kemerinin Doğu Ucu

Biraz sık sayılabilecek bitki örtüsü içerisinden vadiyi tırmanarak bu noktaya geldim. Fotoğraflar, bulunduğum yerden tekrar aşağıya, yani dere yatağına inerken ve sonra tekrar kemerin batı tarafına, dere yatağının içinden çıkarken çekilmiştir. Dolayısıyla bazı fotoğraflar benzerlik göstermektedir.

20 numaralı kemere, bu tarladan geçerek ulaşmıştım. Şimdi aynı yerden geriye dönüyorum. Yürüyüşlerde geri dönmek pek adetim değildir, fakat kemerden sonraki kısım öylesine sık ve dikenliydi ki, kemerden orman içi devam etmek çok zor olurdu. Ayrıca ekipmansız olduğumu tekrar ekleyebilirim.

Toprak Yol

Aslında yalnız olmasaydım bu noktadan sağa dönerek kırsal alandan Kabaoğlu Su Kemeri civarına ulaşmayı denerdim. Fakat hem yolun kapanma ihtimali, hem ekipmansız gelişim, hem de tek başına olmanın verdiği handikap yüzünden geriye dönüp asfalt yolları kullanarak Kabaoğlu (Üç Tepeler) Kemeri'ne ulaşacağım.

Fotoğraf, Derebey Sokağı'ndan çekilmiştir.

Bu fotoğrafı da, Derebey Sokağı'ndan çektim. Fotoğrafta görünen bölge, bir iki saat önce yürüdüğüm yerledi. 19 numaralı Kemer'e resmin tam ortasının sol tarafında kalan binanın yanından inmeye çalışmış, fakat vadiyr iniş yeri bulamayınca o noktadan geri dönmüştüm.

Üç Tepelerden Manzara

Ceviz Ağacı Sokağı'ndan çekilmiştir.

Toprak yol

PictographRuins Altitude 643 ft

ÜÇ TEPELER (KABAOĞLU) SU KEMERİ

Ek Fotoğraflar 1

Kemerin altından akan küçük dereyi, üzerindeki taşlara basarak geçtim. Kemerin kuzey tarafında eski bir yol vardı. Yolun zeminin taşlık olması, "Acaba tarihi bir yol mu?" sorusuna aklıma düşürdü. Fakat yolun üzeri dikenlerle örtülü olduğu için ve sol tarafımda kalan kemeri çalılardan ve sık ağaçlardan dolayı göremediğim için, fazla ilerlemedim ve geriye döndüm.

PictographRuins Altitude 595 ft

Ek Fotoğraflar 2

Ayrıca bu noktandan da geri döndüm. Kemer'e rahatlıkla ulaşmamı sağlayan toprak yol, bu noktadan itibaren tepeye tırmanıyordu. Muhtemelen toprak yol, Arızlı Köyü'ne ulaşmak için kullanılabilirdi. Bir dahaki sefere Arızklı Köyü'nden gelen ya da o köyden geçen bir rota yapılabilir.

Açıktaki Künkler

Tam bu noktada, su kemerinin devamındaki su hattına ait künkler bulunuyordu. Bu künkleri, dönüşte fark etmiştim. Açılan toprak yolun su hattına zarar verdiği ve su yolunun tam ortasından geçtiği belli oluyordu.

Bu dik patikanın üzerinde, kiremit renkli taşlar bulunuyordu. Bu taşlar, buranın geçmişte bir tümülüs ya da höyük gibi bir yerleşim yeri olabileceği düşüncesini bende oluşturdu.

Manzara

Son fotoğraf, konumu attıktan 200 metre sonra çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 858 ft

1994 yapım tarihine sahip caminin, tarihi bir değeri olduğunu söyleyemem. Bu izleği, köyden hatıra kalmasını istediğim için oluşturdum.

Tam vadinin ortasında yer alan çeşme, 1920'lerde inşa edilmiş bu bilgiyi orada olan çeşmeden su dolduran birinden aldım Çeşmenin musluğu yok demek ki gürül gürül akıyor Demek ki kaynağı bol Çeşmenin suyunun içilebileceği söylendi Ben de tattım gayet no güzeldi Çeşme tarihi mi bilmiyorum ama kültür envanterine kayıtlı değildi

Turkuaz Sokak Çeşmesi

Rum Çeşmesi

Gençoğlu Sokak Çeşmesi

Arkasında A101 market bulunuyor.

Tam bu noktaya geldiğimde önümdeki derin vadiye baktım ve bu vadide, vadiye bakış yönünde (vadiyi dik kesen) bir kemer olabileceğine ihtimal vermedim, çünkü vadinin açıklığı çok fazlaydı. Muhtemelen vadinin yamacında, yamaç boyunca bir kemer olmalıydı ya da kemerden geriye hiçbir şey kalmamıştı, diye düşünmüştüm.

PictographRuins Altitude 442 ft

17 NUMARALI SU KEMERİ

Tam konum, "Ek Fotoğraflar" izleğinin olduğu yerdir.

Ek Fotoğraflar

Kemer, tam bu noktadaymış. Kemere sadece yürüdüğüm rotadan ulaşılabilir. Bir önceki izleğin olduğu yerde vadiye baktığım ve kemeri diyeceğimi düşündüğüm sırada, bulunduğum yere gelen birine sorup kemerin yerini öğrendim. Adam, vadiye baktığım noktanın hemen arkasındaki apartmandaki bir dairenin sahibiymiş. Daireyi birine göstermek için gelmişti. Sağ olsun, kemerin yerini çok güzel tarif etti. Binalarının, o kemer yüzünden çok geç yapılabildiğinden ve inşaat izni alma işlerinin uzun sürdüğünden bahsetti.

Boğazova Caddesi

10 metre gerideki noktadan, yani tam cadde üzerinden, İzmit şehiriçi araçlarını kullanarak yürüyüşü sonlandırabilirsiniz. Hatta İzmit Doğu Depolama Garajı'na bu caddeden geçen araçlarla gidilebileceğini düşünüyorum. Ben ise, toplu taşımayı kullanmak istemediğim için, başladığım yere 40 dakikalık bir yürüyüşle ulaşacağım.

• hasantandogan Feb 14, 2023

Hocam ben bu rotayı takip edeceğim 👍🏻 Sağ olasınız.