NEVERA DELS REGATXOLS, ARES

September 10, 2020
September 2020

near Ares del Maestre, Valencia (España)

Recorregut per Ares del Maestrat, bonic poble de l’Alt Maestrat, a la província de Castelló. Situat al cim d’un turó, per sobre del Coll d’Ares. Quant ens atansem per la carretera ja albirem la magnifica silueta del poble coronat per les ruïnes del castell sobre la mola pètria.
Deixem el cotxe a l’avinguda del Coll i anem cap a la plaça Major i cap a la plaça de la Bassa, on pugem per unes escales per anar a buscar el camí de la Mola, seguint les marques de la ruta SL CV 46. La Mola d’Ares esta declarada Paratge Natural Municipal, és una de les zones més altes de Castelló, 1321 m. Forma un altiplà d’uns 2 quilòmetres quadrats vorejat de cingles amb forts desnivells. Continuem vorejant la Mola fins fins al punt més alt, el vèrtex geodèsic conegut com Molló dels Soldats. Tenim unes panoràmiques fabuloses del Maestrat i dels Ports de Morella. Iniciem el descens pel camí del mas del Peiró fins al encreuament, on agafem el camí de la dreta per anar a la Nevera dels Regatxols, és una de les pous de gel de planta quadrada, restaurat i museïtzat, representa el que va ser l’antic comerç de neu i gel, utilitzat durant segles per a usos mèdics, culinaris i per la conservació dels aliments. Situada a 1200 m d’altitut i el pou on es conservava la neu té una profunditat de 8 m i a sobre la casa del nevater.
Continuem el descens per un bonic sender amb murs de pedra seca, fins arribar al paratge de la Font dels Regatxols on hi ha la font amb un abeurador, un refugi no guardat i el llavador (safareig). Seguim el GR 7, camí de la font direcció al poble, entrem pel medieval Portalet de les Roques i passegem pels estrets i costeruts carrers. Primer recorrem el carrer de les Roques que volteja el turo per la part més externa, anem al carrer del Castell, on hi ha un mirador al costat del museu de la Cova, on es descriuen els moments històrics més importants. El casc històric està declarat Bé d'Interès Cultural. Pugem dalt del turó, on hi ha les restes del castell templer, amb les seves muralles àrabs i ruïnes iberes. Pel carrer del Campanar baixem a la plaça Major que alberga bonics edificis com l’antiga Llotja amb porxos d'estil gòtic-mudèjar que avui és seu de l'Ajuntament local, el monument a Jaume I, l'església barroca de l’Assumpció, l’edifici de la Presó, del segle XIII. Una passejada molt plaent