ميدان نقش جهان

50 minutes
July 5, 2019
July 2019

near Maḩalleh-ye Gol Bahār, Isfahan (Iran)

ابتدا از ميدان نقش جهان شروع به قدم زدن كردم و خوشبختانه در ميدان مسابقات چوگان برگزار شده بود. صداي طبل و سورنا و سوارانی که با بازي چوگان، ما را به دوران صفویه می‌برند، نقش‌جهان دوباره جان گرفت گويي شاه عباس صفوی از عمارت بلند عالی‌قاپو نظاره‌گر این آوردگاه باشکوه است. مردم هم آمده‌اند، ریز و درشت، فقیر و غنی با لباس‌های مختلف، بساط نقالی‌خوانی هم دایر است.و بعد از آن وارد بازار قيصريه شدم و پس از عبور از بازار و ديدن حجره هاي فرش و صنايع دستي اي مثل قلم زني و مينا و خاتم و گذر از هياهو و شلوغي بازار به مسجد حكيم رسيدم و در كافه هيچ با خوردن چايي خستگي اي در كردم، به راستي كه اصفهان نصف جهان است .

مسابقه چوگان

ورزش چوگان به عنوان یک ورزش ایرانی شناخته می‌شود. دوره هخامنشیان، اشکانی، ساسانی از دوره‌های مهم و تاثیرگذار کشور در این ورزش بوده است و در دوره اسلامی چوگان در نوع خود استمرار می‌یابد، در دوره صفویه این ورزش دارای شهرت فراوان بوده و با میدان نقش جهان اصفهان پیوند خورده زیرا این میدان جایگاهی برای برگزاری مسابقات چوگان بوده است.اسناد تاریخی نشان داده اند که شاه عباس چوگان باز بوده است و حتی پیش از اینکه به اصفهان بیاید در قزوین که پایتخت ایران بوده چوگان بازی می‌کرده است. متاسفانه آذربایجان و یونسکو ضمن به رسمیت شناختن چوگان به عنوان یک ورزش ایرانی، آن را ورزش محلی قره‌باغ ثبت کرده‌اند در حالی که خاستگاه چوگان، ایران است و جایگاه محکم‌تری در این زمینه دارد و این ما هستیم که باید پیش از وقوع چنین اتفاقاتی برای ثبت میراث کشور پیش‌قدم شویم.

سر در بازار قیصریه که در شمال میدان امام واقع است كه یکی از نفیس‌ترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می‌دهد. اين بازار، در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش جهان ، سردرى قوسی شکل با کاشی‌کارى مجلل و باشکوه و نقاشی‌های رنگ باخته صفوی هویدا است که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی‌شود. سـردر بازار قیصریه ورودی باشکوه و اصیل میدان نقش جهان است که بهترین دید و منظره را به این میدان داده است که در زمان صفویان میدان کهنه شهر را پس از گذر از بازار به میدان جدید شهر اتصال می‌داده است.

بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی در اصفهان است

شبستان مسجد حكيم

مسجد حكیم از مساجد اواخر دوره صفوى در منطقه قدیمى باب‌الدشت اصفهان است. بانى آن حكیم محمد داود ملقب به تقرب‌خان، پزشك شاه‌ عباس دوم و شاه‌ صفى بوده و بدین‌ سبب، مسجد به حكیم شهرت یافته است.

مسجد حكيم

مسجد جورجير

مسجد حکیم به سبب کاشی کاری‌های بی‌بدیل و زیبا و نیز کتیبه‌های نفیس نوشته شده به خطوط ثلث و نستعلیق و معقلی از مساجد مهم و معتبر اصفهان است. این مسجد در مکان مسـجد قـدیمی تـری از دوران دیلمیـان قـرن چهارم هجری به نام مسجد جوجی، مسجد جورجیر، مسجد جامع رنگرزان یـا مسجد صـاحب ابـن عباد ساخته شده است.

حمام جارچي باشي

حمام تاریخی جارچی یکی حمام های قدیمی شهر اصفهان از دوران گذشته (صفویه ) است که در آن دوران بزرگترین حمام اصفهان بوده است و دارای ۲ حمام مردانه و زنانه بودهاست و سال ساخت آن همزمان با میدان امام اصفهان بوده است .این بنا در بازار بزرگ اصفهان و نزدیك مسجد جارچی واقع گردیده و بر اساس كتیبه تاریخی مسجد، ظاهراً در سال ۱۰۱۹ ﻫ . ق به همراه بنای مسجد، توسط ملك سلطان ـ جارچی باشی شاه عباس اول ـ بنا گردیده است. و در حال حاضر بعنوان سفره خانه براي عموم استفاده شود.

كافه هيچ

بعد از مسجد حكيم و گذر از سردر مسجد جورجير و بعد از حمام جارچي باشي وارد هتل سنتي شديم و از فضاي آروم و زيباي كافه هيچ لذت برديم

تيمچه ملك

بازار اصفهان پر از تیمچه‌ها و سرا‌هایی است که به عمق و وسعت بازار افزودهاند و به آن توان فعالیت اقتصـادی و معاملات از هر نوع را داده‌اند. این تیمچه و سرا‌ها، حجرهٔ تجار و کسبه عمده بازار را در بر دارند و بسته به نـوع فعالیت و غنای کسبه آن دارای تزئینات و نقوش متنوع هستند. از میان تیمچـه‌های بازار اصفهان» تیمچـه ملـک شهرت خاصی دارد. این شهرت از یک سو به خاطر غنای تزئیناتش و از دیگر سو به سبب طرح خاص معماری آن است. تیمچه و سرای ملک متعلق به دوره قاجار است که در کتیبه اشعار فارسی داخل تیمچـه تاریخ ۱۳۲۲ هجری ثبـت شده است.

بازار قیصریه یکی از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى نیز شهرت دارد، این بازار از سردر قیصریه شروع و به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی است. این بازار از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است.