Monestir de Leire, font de les Verges

Photo ofMonestir de Leire, font de les Verges Photo ofMonestir de Leire, font de les Verges Photo ofMonestir de Leire, font de les Verges

September 15, 2021
September 2021

near Yesa, Navarra (España)

(Click on the flag above to have the translation in your Language) (Sangüesa, Navarra) Ruta 1378 el 8/09/2021; 2,5 km; +33 -33; 2,5 hores. Visita del monestir i dels seus voltants.
Participants: Joan B, Rosa Maria i Miquel. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil, visita i passeig.

FA ANYS: Navarra es comença a formar a partir d’inicis del segles IX.

Avui, després de visitar Sangüesa, arribo al monestir de Leire. Davant de l’aparcament, domina l’espai la serra de Leire. Estem a la comarca de Sangüesa, que forma la merindad del mateix nom.

El monestir està molt a prop dels aparcaments. Destaquen les tres estructures altres, cilíndriques, del conjunt triabsidal. Se sap que a mitjan segle IX existia en aquest mateix emplaçament el monestir de Leire i era un centre important de vida espiritual. La notícia ens arriba de Còrdova, en aquell temps centre espiritual i polític sarraí, des d’on el prevere Eulogi, futur màrtir i sant, va sortir de viatge cap a les terres germàniques.

Al Centre d’Informació es venen els tiquets per fer la visita. Hi ha aquest dibuix del monestir. L’església està al centre; a l’esquerra el conjunt monàstic de clausura (actualment actiu); i a l’extrem dret, una part de les antigues dependències que s’han transformat en una hostatgeria i un restaurant.

Vaig primer a visitar la cripta. Aviat ens adonem que les columnes i els arcs són d’una dimensió molt significativa i per tant quan es va realitzar ja s’havia de tenir en compte els potents murs que hi hauria al damunt.

La cripta es va realitzar per poder salvar el desnivell del terreny per poder construir la capçalera de l'església, que hauria de substituir la primitiva església mossàrab. S'accedeix a la cripta per una porta de doble esqueixada amb tres arquivoltes... ...

Go to the web www.eoliumtrek.cat